خانه » آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی » نکات مشاوره ای » روش مطالعه کنکور ارشد روانشناسی (۲)
روش مطالعه کنکور ارشد روانشناسی

روش مطالعه کنکور ارشد روانشناسی (۲)

بهترین روش مطالعه کنکور ارشد روانشناسی و نیازسنجی در این زمینه از سوالات و نگرانی های رایج خود شما عزیزان در مشاوره هایتان به دست می آید که به آن نام تجربه می دهم، تنها چیزی که مشاور و داوطلبانش را از هم متمایز می کند. از این رو قصد داریم گام به گام تا روز کنکور ارشد روانشناسی همراهی تان کنیم و در هر بازه زمانی مطلبی را با شما به اشتراک بگذاریم. دوست دارم اینجا این نکته را تاکید کنم، همانطور که یالوم همیشه در نوشته هایش به درستی اشاره می کند،  واژه ای به اسم درمانگر وجود ندارد. ما تنها همسفرانی هستیم که با هم تغییر می کنیم. یک درمانگر همواره باید یک دانش جو باقی بماند که نه از اساتیدش، بلکه از مراجعانش یاد می گیرد. فکر میکنم این نکته در رابطه به اصطلاح معلم-شاگرد  یا مشاور- داوطلب هم مصداق دارد. ما همسفرانی هستیم که از هم یاد میگیرم. و این به تجربه برای من ثابت شده است و خوشحالم که این فرصت را در اختیار هم می گذاریم که باعث تغییر مثبت یکدیگر شویم.

روش مطالعه کنکور ارشد روانشناسی (۱) : چگونه مطالعه را شروع کنم؟ احتمالا این مطلب را قبلا از سایت خوانده اید. اگر نه، لطفا قبل از ادامه دادن، اینجا کلیک کنید

روش مطالعه کنکور ارشد روانشناسی (۲): در مطالعه اول کتاب ها چطور درس بخوانم؟

سوالات رایج شما در این زمینه اینهاست: چطور هر کتاب رو بخونم؟ حفظ کنم؟ چطور خط کشی یا خلاصه کنم؟ از کجا بفهمم که نکات مهم چی هستند؟ مبحثی بخونم یا هر کتاب رو جدا بخونم؟ تست بزنم؟ الان لازم هست دوره کنم؟ وقتی برمیگردم عقب رو نگاه می کنم هیچ چیزی یادم نیست! خوندن درس بالینی لم خاصی داره؟ به نظرتون من دارم درست میخونم؟!

خوب حق دارید، تازه شروع کرده اید و میخواهید بهترین شروع باشد. اما چرا اینقدر نگران؟ شما این کتاب های زیبا را فقط برای این نمی خوانید که چند تست را جواب بدین! می خوانید که یاد بگیرید. پس خواهش میکنم که از همین جا نگاهتان را تغییر دهید. من می خوانم که یاد بگیرم، نمی خوانم که تست بزنم! اگر بخواهیم بخوانیم تا یاد بگیریم دیگر نگران این نخواهیم بود که: یک نکته از دستم رفت، خط نکشیدم، حفظ نشدم، … کارمان را با یک مثال شروع می کنیم:

{نظریه هوش سه جزئی استرنبرگ سه خرده نظریه اجزایی، تجربی و موقعیتی را شامل می شود. خرده نظریه اجزایی مهارت های پردازش اطلاعات زیربنای رفتار هوشمندانه را توضیح می دهد شامل به کارگیری راهبرد، فراگیری دانش، فراشناخت و خودگردانی. اما به عقیده او استفاده کودک از این اجزا صرفا یک استعداد درونی نیست بلکه حاصل شرایطی است که هوش در آنها ارزیابی می شود. خرده نظریه تجربی می گوید افراد باهوش اطلاعات را در موقعیت های تازه ماهرانه تر پردازش می کنند. وقتی تکلیف جدیدی به آنها می دهیم سریعتر یاد می گیرند و به طور خودکار راهبردهایی اتخاذ می کنند که حافظه فعالشان را برای جنبه های دشوار موقعیت آزاد می کند. تلویحات این دیدگاه برای ارزیابی هوش این است که باید کودکان را با موارد آزمون ناآشنایی مواجهه کنیم در غیر این صورت کودکان بخاطر تجربه های گذشته شان باهوشتر به نظر می رسند. خرده نظریه موقعیتی می گوید افراد باهوش توانایی پردازش اطلاعات خود را به طرز ماهرانه ای با امیال شخصی و ضروریات زندگی روزمره وفق می دهند.  وقتی نمی توانند با موقعیتی سازگار شوند سعی می کنند آن را تغییر دهند یا موقعیت جدیدی را انتخاب کنند. خرده نظریه موقعیتی تاکید می کند که رفتار هوشمندانه هرگز فرهنگ نابسته نیست }

این یک صفحه از کتاب رشد لورابرک جلد اول بخش رشد شناختی اواسط کودکی بود. (این مطلب تنها یک برش از این صفحه کتاب است) چه چیزی از این صفحه یاد گرفتید. قبل از ادامه مطلب آن را برای خودتان بگویید. من اینها رو یاد گرفتم : (زیاد خوب نیست چون هیچ وقت مجبور به نوشتنش نبوده ام 🙂 )

قبل از استرنبرگ هوش عمومی مطرح بود که فقط میگفت بهره هوشی کودک فلان قدر هست. هیچ چیز دیگه ای به ما نمی داد. اما ما باید هوش رو از چند جنبه دیگه هم نگاه کنیم. استرنبرگ راهبردهای ذهنی که در هوش عمومی و پردازش اطلاعات می بینیم رو در خرده نظریه اجزایی قرار داده. اما غیر از این دو جنبه رو معرفی میکنه: اول اینکه اعتقاد داره تجربه قبلی نباید در نتیجه هوش تداخل کنه پس برای اینکه هوش رو ارزیابی کنیم باید ماده های جدید به کودکان بدیم و کودکی که باهوش باشه این تکالیف رو ماهرانه تر حل میکنه = خرده نظریه تجربی. دوم اینکه وقتی با مساله ای مواجه میشیم موقعیتی که در اون هستیم هم مهمه چون هدف اصلی ما سازگاری با اون موقعیته. پس هر کودکی در هر فرهنگی به شکل متفاوتی با مسایل روبه رو میشه چون نیازهاش متفاوته. بنابراین با توجه به این موقعیت تکالیف رو حل میکنه = خرده نظریه موقعیتی.

منظور کلی من این هست که در ابتدا به دنبال کشف نکات تستی نباشید. واقعا مطلب جالب و کاربردی در این صفحه هست که یادگیری آن شیرینتر از تست های آن خواهد بود (هوش عمومی مفهوم به درد نخوری است!) خوب حالا ما چاره ای نداریم جز اینکه به فکر کنکورمان هم باشیم پس ادامه میدهیم. وقتی مطلبی را بار اول می خوانید احتمال فراموشی آن زیاد است. ما در دور اول فقط می خواهیم یاد بگیریم اما دفعات بعدی که برای دوره برمی گردیم فرصت نداریم که مجدد همه مطالب را بخوانیم. هدف دوم ما بعد از یادگیری، تهیه خلاصه و چکیده ای برای مرور است. خلاصه کردن با مشخص کردن نکات کلیدی و تستی همپوش است و در واقع یکی است. بیاید این پاراگراف را خلاصه کنیم تا مهرماه برای مرور به آن برگردیم:

نظریه هوش سه جزئی استرنبرگ:

خرده نظریه اجزایی : استعدادهای کودک یا همان شیوه های پردازش اطلاعات شامل راهبردهای ذهنی، فراگیری دانش، فراشناخت و خودگردانی

خرده نظریه تجربی: پردازش ماهرانه تر اطلاعات در موقعیت های تازه- آزمون های هوش باید شامل تکالیف ناآشنا باشند تا تجربه قبلی کودک در ان دخالت نکند

خرده نظریه موقعیتی: کودک پردازش اطلاعاتش را با موقعیتش وفق می دهد تا با آن سازگار باشد. رفتار هوشمندانه وابسته به فرهنگ است

این پاراگراف را در سه خط خلاصه کردیم. خوب قبول دارم که وقت گیر است و همیشه هم به این راحتی نیست. گرچه خلاصه های شخصی بهترین خلاصه ها هستند، ام نه همیشه. می توانید به جای یادداشت برداری از خلاصه کتاب هایی که ما در اختیارتان گذاشته ایم استفاده کنید. قبلا هم تاکید کرده ایم که باید منبع اصلی را حتما بخوانید بعد اگر نکته ای لازم بود به خلاصه اضافه کنید.

بعضی از دوستان که وقت مناسبی دارند از متنی که می خوانند سوالاتی هم طرح می کنند. برای مثال:

“برای ارزیابی هوش باید کودکان را با مواد آزمون ناآشنا مواجه کنیم”. این امر تلویحی از کدام خرده نظریه هوش استرنبرگ است؟

اجزایی – تجربی – موقعیتی – منطقی

این یک مرحله ضروری نیست و بسیار هم وقت گیر است. از این جهت ما این مرحله را برای شما انجام داده ایم و لازم نیست که برای آن وقت صرف کنید. در حال حاضر نمونه سوالاتی از کتابهای رشد، آسیب و بالینی داریم که می توانید از آنها استفاده کنید.

بیاید حرفهایمان تا اینجا را خلاصه کنیم: وقتی برای بار اول مطلبی را می خوانیم باید هدف اولمان یادگیری باشد. برای همین است که به خواندن متن اصلی تاکید داریم. پس از آن خلاصه برداری می کنید و نکات کلیدی و تستی را مشخص می کنید تا در دوره ها از آن استفاده کنید. مرحله بعدی حل نمونه سوالاتی برای آن خواهد بود که شامل تست های تالیفی و کنکوری است. 

مطلب مهم دیگر، شیوه خواندن مباحث است. وقتی درسی را می خوانیم ممکن است چند منبع داشته باشیم. مثلا برای مطلب فوق، منبع اصلی و یک کتاب کمک آموزشی دارید. چطور اینها را بخوانیم؟ یادتان هست که در برنامه بلندمدت مشخص می کنیم که این هفته چه مبحثی از رشد را می خوانیم. وقتی مشخص کرده ایم که در این هفته برای مثال رشد شناختی در اواسط کودکی را بخوانیم، ابتدا منبع اصلی در اولویت است. بعد همان روز یا فردای آن روز همین مبحث را از مجموعه روان آموز هم می خوانیم و مطمئن می شویم که تمام نکات را فهمیده ایم و این همان چیزی است که از این به بعد در مرورهایتان از آن استفاده خواهید کرد.  بنابراین یک چکیده منسجم داشتن از هر مبحث هدف این فرایند است. اگر هم کتاب کمک آموزشی نداشتید خودتان خلاصه برداری می کنید.  پس مبحثی خواندن موضوع مهمی است که هم دانش ما را گسترده تر می کند، هم به ما حس انسجام می دهد و آشفتگی مان را کمتر می کند. در نهایت باید بگوییم که این فقط یک پیشنهاد است و یک قانون کلی برای همه نیست. 

مطلب بعدی شیوه مرور کردن است. شیوه های متفاوتی برای مرورهای منظم و قانون مند ارایه شده اند. مثل استفاده از جعبه لاینتر یا مرور طی یک نظم خاص دو روز بعد، چهار روز بعد، هشت روز بعد و… .همچنین شما وقتی به شکل پیوسته در حال مطالعه هستید و حجم زیادی از اطلاعات وارد ذهنتان می شود زمان هایی را لازم دارید که یک نگاهی به عقب بیاندازید و کمی ذهنتان را جمع و جور کنید. یک شیوه خوب برای این کار این است که مثلا یک بازه ای را در برنامه تان خالی کنید مثلا چند روزی در آخر ماه و آنچه خوانده اید را یک نگاه کلی کنید. تیترها و عناوین هر پاراگراف را نگاه کنید، خط کشی ها و خلاصه هایتان را ورق بزنید. این کار را می توانید در زمان های مرده مثل اتوبوس و مترو هم انجام دهید. یادم هست برای درس فیزیولوژی، بعضی مطالب را موقع مطالعه بلند می خواندم و ضبط می کردم و بعد در رفت و آمدهایم به انها گوش می دادم! فقط حواستان باشد که نگران فراموش کردن مطالب نباشید چون این مطالب در دوران مرور به شکل منظمی دوره خواهند شد.

سوال شایع دیگر زمان تست زنی است. برای آمار حتما تست بزنید. برای باقی دروس هم اگر نمی دانید که نکته ها و مباحث مهم چیست تست زنی کمک کننده خواهد بود. اما به شرط اینکه نخواهید درگیر تست زنی شوید و نگران بلد نبودن آنها باشید! همچنین درگیر نکات تستی نشوید شما باید همه چیز را بخوانید و یاد بگیرید. امان از دست بعضی کتاب های کنکوری که حتی بعضی وقت ها با جواب دادن اشتباه به یک تست چقدر آدم را آشفته می کنند! بنابراین با اینکه تست زنی اصولا در دوره ها انجام می شود یعنی وقتی مباحث به طور کامل مطالعه شده باشند، می تواند در مشخص کردن مباحث مهم کنکوری و دید طراحان کمک کننده باشد. امیدواریم تست های تالیفی ما نیز برایتان مفید باشد. تست زنی را می توانید چند روزی بعد از مطالعه آن مبحث انجام دهید.

نکته آخر اینکه اینها تنها پیشنهاداتی بود حاصل تجارب قبلی، نه قانون کلی! اگر هیچ اصولی در ذهنتان برای مطالعه نداشته اید که قبلا به موفقیتتان کمک کرده باشد، این اصول را امتحان کنید. اگر پیشنهاد دیگری دارید با مشاورتان در میان بگذارید و آن را امتحان کنید. می توانید روش مطالعه ای که در آن موفق بوده اید را برایمان بگویید.

همچنین ببینید

مطالعه در دوران جمع بندی

مطالعه در راند آخر: دوره نهایی

مسابقات قهرمانی بوکس جهان، محمد علی کلی و جو فریزر، سالن دم کرده، شلوغ و ...

۳۳ دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    من کارشناسی هنر خوندم و تصمیم دارم برای ارشد روانشناسی بخونم این امکان وجود داره؟
    یا باید دوباره از مقطع کارشناسی شروع کنم؟!

  2. سلام.من ترم هفت رشته علوم اجتماعی(برنامه ریزی تعاون ادعا هم )کلا ازاین رشته بدم میاد و هیچ علاقه ای برا ارشدهمین رشته رو بخونم ندارم میخواستم بدونم اگ بخوام ارشد رشته ی روانشناسی قبول شم چ کتابهایی بخونم درصد قبولیم براروانشناسی بیشتر باشه.

  3. سلام. من کتابای مدرسان شریف رو دارم میخونم و در کنکور های آزمایشی این موسسه شرکت کردم. معمولا خلاصه نویسی میکنم ولی خب همه کتابارو نمیشه خلاصه نویسی کرد مثلا کودکان استثنایی رد نمیشه خلاصه نویسی کرد. چون تقریبا همه قسمتاش مهمه و برای خلاصه نویسی به شدت وقت گیره. با توجه به این ک چندان وقت زیادی هم تا کنکور نمونده توصیه شما برای روش مطالعه و برنامه ریزی چیست؟

    • مدیر سایت
      مدیر سایت

      نیازی نیست حتما همه چی خلاصه به وقتی زمانش نیست. خوب خط کشی و هایلایت بشه. مثلا برای همین استثنایی میشه در دوره ها فقط فرارترین مطالب رو فقط فیش کرد

  4. سلام ازهمان اول خوب انتخاب رشته نکردم واتفاقی رشته جغرافیاقبول شدم علاقه ای به ادامه این رشته ندارم فکرمیکنم دیگه امیدم راازدست دادم سنم ۳۰ ومجردهستم تحت فشارخانواده بایددنبال کارباشم نه ادامه تحصیل امامن به درس خواندن وادامه تحصیل علاقه دارم منتهی ازهمان اول خوب انتخاب رشته نکردم وبه علاقه خودتوجهی نکردم والعان بعدازگذشت چندسال ازوضعیتم راضی نیستم وناراحتم به نظر شماچه کنم؟ایکاش از همان اول خوب شروع میکردم

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام در اینجا نمیشه در مورد تصمیم گیری شخصی شما نظری داد. اما تنها میشه گفت که شما باید اهدافتون رو مشخص کنید و با توجه به اونها و شرایط شخصی زندگیتون تصمیم بگیرید که برای رسیدن به اون هدفی که در ذهن دارید باید چکار کنید. شرایط شما مهم هست وگرنه ۳۰ سالگی برای دنبال کردن اهدافتون ابدا دیر نیست.

  5. سلام
    من کارشناسی روانشناسی عمومیخوندم میخوام ارشد بالینی بخونم ولی به هر کی میرسی میگه بازار کار نداره

  6. سلام خسته نباشید بابت سایت خوبتون بسیار متشکرم من دانشجوی ترم آخر روانشناسی پیام نور هستم وتازه میخام برای ارشد بخونم باتوجه به داشتن پایان نامه و دروس دانشگاهی خوندن خلاصه کتابها(مدرسان شریف) اون هم به طور دقیق برا قبولی در دانشگاه دولتی کفایت میکنه؟؟؟

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام بستگی داره چه دانشگاهی مدنظرتون باشه و چه رتبه ای، اما به طور کلی شخصا فکر نمی کنم کفایت بکنه برای تمام دروس.

  7. سلام
    ببخشید من یه برنامه درسی برای خودم دارم به این صورت
    هر روز بالینی و زبان رو میخونم،میخواستم بدونم یه درس دیگه اضافه کنم به برنامه یا دو تا؟یعنی تنوع ۴درس در روز زیاد نیست؟ و اینکه رشد رو زودتر شروع کنم یا اسیب؟متشکرم

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام در قسمت نکات مشاوره ای در بخش ارشد سراسری یک پست داریم به اسم شروع اصولی کنکور. اون رو مطالعه کنید. میتونید طوری برنامه ریزی کنید که همین بالینی وزبان حفظ بشه. یک تایم هم برای رشد در نظر بگیرید که چند روز خونده بشه و بعد با اسیب جابجا بشه. یک تایم هم برای امار که با فیزیولوژی جابجا بشه. این برنامه پیشنهادی ماست اما هر کسی بر اساس ویزگی های خودش میخونه. ممکنه این تنوع برای بعضی مفید نباشه. خودتون میتونید امتحان کنید.

  8. سلام

    نوع دیگر سوال درک مطلب “ارجاع” یا reference است که از داوطلب می خواهد که مرجع یک اسم را در جمله مشخص کند که مشهور ترین نوع این سوالات بخش ضمیر است که مثلا فلان ضمیر در متن به کدام اسم بر میگردد.

    شما برای این که بتوان به سوالات ضمیری پاسخ داد چه چیزی یا کتابی یا روشی را معرفی می کنید ممنون

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام کتاب خاصی نمیشناسم فکر میکنم این دسته سوالات جزو سوالات اسان زبان هستند که همان موقع ترجمه کردن متن باید زیر ضمایر خط بکشید و به مرجع مربوطه وصلش کنید.

  9. سلام خانم خجوی.
    قبول باشه ان شاا…
    معذرت میخوان من یه بار دیگه هم این سوال را پرسیدم منتها اون صفحه را پیدا نکردم که بتونم جوابش را ببینم
    سوالم این بود که چون آسیب دکتر گنجی خیلی زیاده میشه فعلا جلد یک اون رو بخونم؟
    یه سوال دیگه هم داشتم، منظورتون از کتاب لیندالیل، راهنمای متون روانشناسی لیندالیله؟
    کتابش فارسیه؟ من همون ها را بخونم؟

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام. میتونید سوالاتتون رو در بخش پرسش و پاسخ سایت بپرسید که راحتتر پیدا کنید. بله فعلا جلد یک رو بخونید ولی خوب نهایتا باید برای جلد دو هم برنامه داشته باشید. لیندا لیل خودش که متن انگلیسی هست منظوره کنارش میتونید راهنمای ترجمه اش رو هم داشته باشید برای چک کردن ترجمه خودتون.

  10. با سلام و خسته نباشید .من تمام منابع رو تهیه کردم ولی مشکل من تو خلاصه نویسی است چه طور خلاصه نویسی کنم همش فکر می کنم همه مطالب مهم هستند چشم وا می کنم همه مطالبکتاب و نوشتم وکلی وقتم و می گیره .و خیلی کندم هر چند قسمت چطور بخوانیم قسمت سایت و خوندم ولی این طور خوندن همش وقت گیر و من همش فکر می کنم با این جور درس خوندن وقت کم میارم لطفا کمکم کنید ممنون

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام شیوه خوندنی که گفتیم یک دور از روی پاراگراف خوندن و برای خودتون گفتن و در حد چند خط خلاصه کردن. شما کدوم یک از این مراحل براتون وقت گیر هست؟
      برای خلاصه نویسی دروسی که ما خلاصه داریم میتونید استفاده کنید که کمتر وقتتون گرفته بشه و نکات کلیدی رو بهتون میگه کنارش نهایت چیزی اضافه میکنید. نکته همینجاست که همه چیز مهم نیست.

  11. سلام خانم خجوی عزیز…من الان شیوه خوندنم ب این شکله ک منابع اصلی رو ک میخونم و یادداشت برداری میکنم بعد از ۳، ۷ ، ۱۵، و ۳۰ روز خلاصه ها رو مرور میکنم ک خوب تو ذهنم بمونه،،،و بعد از منابع اصلی از اذر ماه بتونم کتاب خلاصه مدرسان رو بخونم.میخاستم نظرتون رو بدونم…؟یا با توجه ب گفته شما منابع و کتاب های خلاصه مثل مدرسان رو با هم پیش ببرم؟

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام این که خلاصه مدرسان رو کنارش بخونید برای کسانی گفتیم که تایم خوبی دارند اگر یک مبحث رو برای این هفته مثلا مشخص کرده اند می رسند که کنارش همون مبحث رو از مدرسان یا خلاصه ما بخونند. وگرنه اینها برای دوره خواهند بود چون کتب اصلی در اولویت هست.

  12. با سلام خدمت شما
    خانم خجوی من در حال حاضر سال دوم کارشناسی علوم تربیتی رو به پایان رسوندم و اگه خدا بخواد بهمن سال ۹۵ کنکور ارشد میدم.میخوام به رشته بالینی و یا عمومی تغییر رشته بدم.
    تا بحال هیچ کدوم از منابعو نخوندم.البته هیلگارد و فیرس رو خریدم یعنی عمومی و بالینی.کمی از هیلگاردو خوندم ولی الان دیگه کاملا فراموش کردم.
    با توجه به اینکه من چیزی از رشته روانشناسی نمیدونم و پایم هم روانشناسی نیس و نسبت به سایر داوطلبا شاید عقبتر باشم.
    حالا باید چه کار کنم و چطور شرو کنم؟
    هدفم دانشگاه های خوب تهران هستش و روزانه.
    باید چطور و از کجا شرو کنم.خیلی سرگردانم.
    لطفا کمکم کنید.
    سپاس

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام همین کتاب هیلگارد برای شروع مناسب هست. بعد از اون از بین منابعی که برای ارشد معرفی کرده ایم اولویت های اول رشد و اسیب رو میتونید بخونید که هم با رشته اشنا بشید هم چیزی که دارید میخونید منبع کنکوری باشه لورابرک و کتاب گنجی برای شروع کتاب های مناسبی هستند. فعلا لازم نیست اصلااااااا به کنکور فکر کنید چون الان برای سال بعد زود هست. فقط هر موقع فرصت داشتید همین کتاب ها رو بخونید بدون خط کشی و نکته برداشتن. هر موقع روخوانی این کتاب هاتون تمام شد در ارتباط باشید ببینیم کجای کار هستید و باید چکار کنید.

  13. خانم خجوی دروسی مثل بالینی که حجم کتاب زیاده رو کامل بخونیم یا فصول مهمی داره که باید خوند؟ پیشنهاد شما چیست؟

  14. جعفرصادق کاظم زاده

    با سلام خدمت دوستان بنده کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه تهران و اکنون هم دانشجوی دکتری همین رشته تو تبریز هستم رتبه ارشدم سال ۸۷ ، ۳۰ و تو دکتری ۲۱ بود. و حدود پنج سال هستش که مشاوره تحصیلی میکنم
    فقط خواستم یه راهنمایی جهت تست زدن و نحوه خوندن بکنم. میتونیم قبل از شروع به خخوندنتو یه مروری از تست های سالهای قبل داشته باشین تا با نوع سوالها اآشنا بشین تا بتونن سطح خوندنتو رو باهاشون تنظیم کنین. همچنین تو تست زنی بعد از جواب دادن جواب اصلی میتونیمسه گزینه دیگه رو که لزوما نامربوط نیستن مرور کنین و مطالبی رو که یادتون میاد راجب گزینه ها کنارشان یادداشت کنین اینطوری بطور ضمنی مطالب رو هم مرور کردین با تشکر موفق باشین

  15. سلام..من لیسانس علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان دارم..الان نمیدونم بین رواشناسی بالینی و مشاوره خانواده کدوم رو شرکت کنم..البته خودم منابع مشاوره رو دارم ولی بهم میگن بالینی شرکت کن لطفا کمکم کنید…

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام خودتون هدفتون از ارشد چی هست؟ میخواید با مدرکتون چیکار کنید؟ مشاوره با حل مشکلات و راهنمایی برای اونها سر و کار داره مثلا مشاوره خانواده، ازدواج، شغلی…بالینی با کار روی افرادی که با مسایل و مشکلات روانشناختی درگیر هستند سر و کار داره مثل افسردگی. البته بالینی گسترده است و خیلی از موارد دیگر رو هم پوشش میده.

      • دنبال ی رشته خوبم ک بشه ازش استفاده کرد..موقعیت کاریش خوب باشه برام…بین این موندم؟؟چیکار کنم نمیخوام زمان رو از دس بدم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *