خانه » نمونه خلاصه کتاب روانشناسی مرضی تحولی دکتر دادستان: اختلالات خواب

نمونه خلاصه کتاب روانشناسی مرضی تحولی دکتر دادستان: اختلالات خواب

اختلالات خواب

  • تعریف خواب:

–             زیست شناختی ترین و روانشناختی ترین حالت انسان

–             کلاپارد: غریزه

–             پیه رون: حالت ادواری لازم، جدا شدن از روابط فرد با محیط

  • خواب عمیق/کند/سوخت و سازی و نباتی/ آرام:

–             فاقد فعالیت حرکتی– حرکات نوسانی چشم

–             چهار مرحله:

مرحله ۱- حالت مختلط خواب و بیداری، امواج تتا  – سبک

مرحله ۲- خواب سبک، امواج دوکی شکل – سبک

مرحله ۳- مرحله گذار – امواج دلتا – عمیق

مرحله ۴- خواب واقعی- غلبه کامل دلتا – عمیق

  • خواب سریع/ متناقض/ توام با فعالیت مغزی:

–             حرکات سریع چشم، فعالیت های وهله ای (دوره ای)

–             افزایش استانه تحریک پذیری و مقاومت در برابر بیداری

–             سست شدن تنود عضلانی به جز نعوظ

–             موج های شبیه بیداری > خواب متناقض

–             محرومیت از خواب متناقض > اختلالات روانی

–             طولانی ترین وهله خواب عمیق قبل از نخستین گذار به خواب متناقض است و پس از آن خواب متناقض افزایش می یابد.

–             نظم جویی خواب بیشتر به نظم جویی حرارتی وابسته است.

–             کمیت خواب عمیق با افزایش زمان بیداری قبل از آن افزایش می یابد اما طول خواب متناقض به زمان بیداری بستگی ندارد.

–             خواب ارام با بازسازی نیرو و ترشح هورمون رشد همراه است

–             فعالیت ذهنی پیوسته است و طی خواب متوقف نمی شود. بنابراین هیپوکامپ با برانگیختگی حاصل از آن مقابله می کند تا  فرد بیدار نشود. در خواب متناقض فعالیت ذهنی تشدید می شود و رویا ایجاد می شود.

–             رویاها اهنگ چرخه خواب را تعیین می کنند و هر وهله خواب با مرحله خواب متناقض پایان می گیرد

–             به طور متوسط ۵ مرحله در خلال ۸ ساعت خواب رخ می دهد

–             توالی مراحل تحت تاثیر عوامل زیست شیمایی است:

ماده ای از خون به ساقه مغز می رسد و در مایع مغزی نخاعی متراکم می شود ذخیره سازی ان خواب متناقض را موجب می شود

انتقال دهنده ها: سروتونین، نورادرنالین، ادرنالین، دوپامین و استیل کولین

 دوپامین و نورادرنالین: بیداری

سروتونین: خواب عمیق ارام

استیل کولین و دوپامین : خواب متناقض

–             از شانزدهمین هفته زندگی دوره شبانه و روزانه خواب جدا می شوند. استقرار این اهنگ جدید به عوامل ژنتیکی بستگی دارد اما هماهنگی و تثبیت ان از شرایط زندگی تاثیر می گیرد.

–             در اولین هفته ها چرخه های خواب ۴۵ دقیقه ای است بنابراین بیداری های شبانه تا ماه دوم بهنجار است.

–             حرکات سریع چشم از دوران جنینی دیده می شود

–             تغییرات درصد خواب متناقض به دگرگونی های هورمونی وابسته است.

–             زمان اغاز خواب افزایش اما بیداری ثابت است بنابراین با افزایش سن با کاهش خواب مواجه میشویم

–             تعداد چرخه های خواب کاهش می یابد چون زمان هر چرخه افزایش می یابد

–             زمان بروز خواب متناقض و درصد ان تغییر نمی کند بیشتر در ۲ سال اول زندگی و اغاز بلوغ

–             انرژی لبیدویی سرمایه گذاری شده در اشیای بیرونی به هنگام خواب به من خوددوست دار جابجا می شود

–             تا ۳ ماهگی خواب یک نیاز جسمی است اما پس از ان تحت تاثیر رشد و محیط به کنش ارتباطی تبدیل می شود

–             تغذیه شبانه تا ماه دوم وهله های خواب را تنظیم می کند در واقع خواب و بیداری با گرسنگی و سیری همزمان است.

–             اختلال خواب در کودک در اغلب موارد ناشی از فزون تحرکی نظام بیداری است (عوامل بیرونی)

–             بعد از ۳ ماهگی تمایل به فعالیت حرکتی و ارضای عاطفی موجب بیداری می شود

–             از یک سالگی کودک می ترسد موضوع های عشق را در بیداری باز نیابد و بر برابر خواب مقاومت می کند. برای مقابله با این انزوای لیبیدویی، من از مکانیزم واپس روی استفاده می کند و از طریق خواب به حالت خوددوست داری قبل واپس روی می کند.

–             نقش مادر تنظیم یک وهله گذاری یا نیمه راهی است که با ارایه بازخوردهای خود باعث می شود کودک خواب را بپذیرد.

در سال دوم:

–             بحران مقاومت علیه خواب

–             اولین رویاها، ترس از تنهایی و تاریکی

–             تمایل به اکتشاف محیط و بازی و وابستگی به دیگران علیه خوابیدن مبارزه میکند

–             حدود ۴ سالگی خواب روزانه حذف می شود و مجموع ساعات خواب کاهش و به میزان بزرگسالی می رسد.

–             تعداد خواب ارام با افزایش سن ثابت است پس اضافه خواب نوزاد از نوع خواب متناقض است.

–             در نوزادی خواب متناقض تحریک درونی لازم برای مغز را فراهم می کند به همین علت است که میزان آن در کودکان نارس بیشتر است.

  • دیدگاه فروید

–             انواع رویاها:

نوع اول: قابل درک و اشکار

نوع دوم: درک ان نیازمند تحلیل است (رویای صادق)

نوع سوم: مبهم و غیرمنسجم ، موارد اصلی روان تحلیل گری

–             رویا پاسدار خواب است زیرا با مهار انرژی غریزی که روان را تهدید می کند باعث تداوم خواب می شود

  • دیدگاه یونگ:

–             دو عملکرد رویا:

واسطه من هشیار و ناهشیار ناشی از تعارض / کنش جبرانی : حل مسایل و مشکلات

–             رویا شیوه خاص برون ریزی ناهشیار در سطح هشیاری است. مجموعه های نمایشی که در خواب رخ می دهند متمایز از کهن الگوها هستند. وقتی عناصر رویا با غرایز فرد در تعارض قرار می گیرند من خواب بین واسطه من هشیار و ناهشیار می شود.

–             من هشیار در حل مسایل تردید می کند. من خواب بین راه حلی را پیشنهاد می کند (کنش جبرانی)

–             رویای یک شب با شب های دیگر پیوسته است. این پیوستگی کنش پرورشی خواب را تضمین می کند و نقش خواب در خلق اثار را تبیین می کند

–             کنش پرورشی نشان می دهد رویا فقط نشانه تعارض کودکی نیست بلکه به مسایل حال و اینده هم مربوط است.

 ….

۱۸ دیدگاه

  1. با سلام خدمت استاد محترم
    نمونه ای که در اینجا قراردادید مربوط به کتاب روانشناسی دکتر دادستان جلد یک که ما الان دانشگاه می خونیم نست .از کدام کتاب دادستان می باشد.

  2. سلام خسته نباشید.خانم دکتر این ها بر اساس DSM5 نوشته شده؟

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام. منظور کتاب دادستانه؟ این کتاب بر اساس دی اس ام پنج نیست، ما فقط نکات غیرتشخیصی رو از کتاب مطرح کردیم، نظریه ها، علت و درمان ها

  3. عرض سلام خانم خنجوی بزرگوار. برای منابع آسیب من دو جلد گنجی، دو جلد سلیگمن و مدرسان را دارم الان به نظرتون اگر رتبه یک رقمی بخواهم علاوه بر گنجی خواندن سلیگمن کار درستیه؟ یا بهتره برم هالجین DSM5 بخرم. خواندن گنجی و مدرسان کافی نیست؟(تا به الان ۶ فصل از جلد یک سلیگمن را روزنامه ای خوندم)
    ممنون از شما (زندگیتون پر برکت)

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام به نظرم برای اولویت های بعدی باید به کل برنامه اتون و به کل دروس نگاه بکنید. یعنی اینکه چقدر زمان دارید، ایا تعادل بین دروس رو برقرار کردید، حساب کردید که برای دوره چقدر زمان دارید؟ بنابراین تعدد منابع در صورتی که به دوره مناسب نرسید و همه دروس در تعادل نباشن کار درستی نیست. میتونید برای اولویت های دوم به بعد از خلاصه کتاب استفاده کنید. مجموعه اسیبی که در سایت قرار خواهد گرفت کتاب های اسیب رو پوشش میده.

  4. سلام
    میخواستم بدونم آیا خلاصه ی جزواتی که در سایت قابل دانلود و یا خریداری هستند برای کسی که از رشته ی غیر مرتبط (مثل دامپزشکی) قصد شرکت در کنکود ارشد را دارد مفید خواهد بود یا اینکه توصیه میکنید که چنین افرادی ابتدا کتابها و جزوات غیر خلاصه را بخوانند؟
    ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید و جواب را به ایمیلم ارسال بفرمایید

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام. خلاصه ها کامل هستند اما توصیه ما این است که اول باید کتاب را مفهومی بخوانید فصل به فصل با خلاصه و دیگه به کتاب برنگردید و دوره های بعد خلاصه بخوانید. پاسخ سوالات فقط در سایت داده می شود. موفق باشید

  5. با سلام و خسته نباشد
    خلاصه مرضی شما بر اساس دی اس ام ۴ است در حالی که مرضی امسال از دی اس ام ۵ خواهند داد
    چیکار کنیم ؟

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      سلام. در مقدمه خلاصه کتاب ذکر کرده ام که خلاصه برای ملاک های اختلالات نوشته نشده و سایر مطالب مهم کتاب مثل نظریه ها ذکر شده. برای ملاک ها باید کتاب گنجی را بخوانید یا تغییرات دی اس ام پنج را بخوانید

  6. ممنون اما کلا میخواستم بدونم رو کدوم فصلا بیشتر سرمایه گذاری کنم چون کنکور ۹۳ و ۹۲ خیلی با هم متفاوت بود فاز سوالات فیزیولوژیکش . بعد یه سوال دیگم داشتم در نظریات نمو یافتگی نقش کودک چیه ؟ فعاله ؟ ممنون بازم .

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      در نظریه های نمویافتگی کودک کمترین نقش رو داره چرا که رشد داخلی مشخص کننده تحول هست……به طور کلی دستگاه عصبی مرکزی و کارکرد بخش های اون، انتقال دهنده های عصبیی و کارکردشون، بخش اسیب دیده در بیماری ها…منتظر باشید نمیتونم جزئی بگم

  7. سلام . خسته نباشید . ببخشید یه سوال داشتم ً٬ از کتاب فیزیولوژیک کدوم قسمتها مهمتر و تست خیزترن ؟ بخش حرکتی شنیدم زیاد مهم نیس درسته ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. فاطمه اکبرزاده

    سلام خانم خجوی عزیزم .
    جزوه ی خلاصه ی روانشناسی مرضی دادستان به دستم رسید و دانلود کردم.
    خیلی خیلی عااااالیه.
    واقعا دستتون درد نکنه خانوم دکتر نازنینم .
    فقط یه سوال ؛قبل از اینکه این خلاصه رو بخونم حتما باید دو جلد آسیب شناسی روانی گنجی که مطابق با DSM 5 هست رو کامل بخونم ؟ به نظرتون مرضی مدرسان کفایت نمیکنه؟چون از مهر شروع کردم و وقتم محدوده میپرسم.
    غیر از اون کودکان استثنایی گنجی رو هم باید کامل بخونم یا مدرسان کفایت میکنه؟
    یه دنیا ممنون از لطف و محبتتون.
    انشاالله که همیشه توی همه ی مراحل زندگیتون موفق و موید باشید.

    • ::مدیر سایت::
      ::مدیر سایت::

      از اونجا که توی خلاصه طبقه بندی ها رو نگفتم چون باید بر اساس ویراست جدید بخونید بالاخره باید از یک کتاب طبقه بندی ها رو بخونین. اگر مدرسان ادیت شده رو دارید که طبق ویراست جدید هست اگر نه باید تهیه کنید. یک کتاب هم هست به اسم تغییرات دی اس ام. خیلی کوچکه. درباره اسیب شناسی قبلا پست گذاشتم هرچه اونجا گفتم نظرم هست.

    • سلام خانم اکبر زاده ببخشید کتاب روانشناسی مرضی رو چطور دانلود کردید؟میشه راهنماییم کنید تا منم بتونم دانلودش کنم؟

      • ::مدیر سایت::
        ::مدیر سایت::

        سلام منظورشون احتملا خلاصه کتاب روانشناسی مرضی است که از سایت خریداری کرده اند. لیست خلاصه کتابها در ستون حاشیه سایت هست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *