خانه » آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی » نکات مشاوره ای » توصیه هایی درباره آزمون آزمایشی
آزمون آزمایشی

توصیه هایی درباره آزمون آزمایشی

هر ساله با شروع آزمون ها سوالات و نگرانی های زیادی از سمت داوطلبان می بینیم. جای تعجب ندارد که داوطلب کنکوری اضطراب هایی دارد و آزمون بعنوان یک استرس شبیه به کنکور اصلی می تواند این اضطراب ها را آشکار کند. در این وضعیت متاسفانه بعضی موسساتی که آزمون برگزار می کنند، نه به هدف کمک به دانشجو و درک نگرانی های او، بلکه با منافع شخصی همایش هایی برگزار کرده و راه حل های نادرستی می دهند و اغلب این همایش ها توسط افرادی ناآگاه که مشاور نیستند برگزار می شود. جدااز اینکه این زمان فرصت خوبی برای شناختن اضطراب هایتان است تا فکری به حالشان بکنید، اما لازم است یک سری نکات هم در این باره مطرح کنیم.از این جهت توصیه هایی که صرفا به دلیل تجربه قبلی است برایتان می نویسم و امیدوارم مفید واقع شود.

هدف شما از آزمون آزمایشی چیست؟

هدف شما از آزمون دادن صرفا باید یادگیری باشد. سوالاتی که در آزمون ها طرح می شود، حتی بعضا سوالات غیراستاندارد به شما کمک می کند بدانید کجا ضعف دارید. وقتی شما یک نظریه یا اختلال  را خوانده اید، احساس می کنید به آن مسلط هستید اما در جلسه قادر به پاسخ گویی اش نیستید بازخوردی می گیرید که آن مبحث را مجدد و بهتر مطالعه کنید. یا درست یاد نگرفته اید یا فراموش کرده اید که هر دو باعث تمرین و یادگیری بیشتر خواهد شد. متاسفانه داوطلب بعد از آزمون به تنها چیزی که توجه می کند درصد گرفتن است! اگر درصدش نسبت به چیزی که در ذهنش بود خوب باشد، خیالش راحت می شود دفترچه را می بندد و تمام! اگر هم درصدش پایین باشد اضطرابش زیاد می شود! حالا بیایید اضافه کنید به این مشکل، کسانی که را که در همایش های مختلف اظهار می کنند که شما اگر فلان درصد را در آزمون ما بزنید، رتبه تان در کنکور زیر ۱۰۰ می شود! آیا این هدف شما از دادن آزمون آزمایشی است؟ یک درصد خاص؟ که معلوم نیست چقدر استاندارد است؟ نه! بارها گفته ام اما متاسفانه گوش شنوا زیاد نیست. سوالات آزمون را تقسیم بندی کنید، هر روز مقداری از آنها را بررسی کنید. اگر سوال خوبی بود و جواب نداده بودید به میزان زیادی به شما کمک می کند که مشکل را رفع کنید. اگر هم سوال اشتباه یا غیراستانداردی بود قطعا اینکه شما توانسته اید اشتباه آن را بفهمید نشانه خوبی است. در منبعی که خوانده اید دنبال دلیل و منطقی برایش باشید و تلاش کنید نکته ای که در ذهن طراح بوده است را بفهمید. این اولین هدف شما از آزمون دادن است.

دومین هدف، نوعی نظم و برنامه ریزی است که ممکن است به تنهایی نتوانسته باشید آن را رعایت کنید. البته کم نیستند کسانی هم که خودشان نظم و برنامه دارند. منظور من دسته اول است که نیاز به  نوعی نظم ، پیگیری هفتگی و دوره های منظم دارند که توسط یک منبع بیرونی مثلا  آزمون به آنها داده می شود.

شما برای آزمون اصلی می خوانید یا آزمون آزمایشی؟

بسیاری از آزمون ها نه صرفا با دلیلی منطقی و توجیه شده، بلکه با در نظر گرفتن زمان آزمون ها مباحث زیادی را در یک آزمون جمع کرده اند. آیا طبیعی است که شما بخواهید به همه این مباحث برسید؟ اگر از قبل برنامه ریزی داشتید ممکن است به میزان زیادی بتوانید مباحث را بخوانید. اما اینکه بعضی مباحث باقی بماند هیچ نقطه ضعفی از برنامه شما را نشان نمی دهد! شما ترجیح می دهید همه مباحث را با عمق کم بخوانید یا چند مبحث را با عمق زیاد؟! اگر به فکر آزمون اصلی باشید، قطعا دومی را ترجیح می دهید. پس در برنامه ریزی تان فقط و فقط به هدف اصلی، یعنی تلسط بر مباحث برای آزمون اصلی توجه کنید. این قضیه در عین حال به آزمون آزمایشی هم کمک می کند. چطور؟ وقتی شما دو اختلال را خوانده اید و ۱۰ سوال از آن مطرح شده است انتظار داریم که این ۱۰ سوال را بدانید و اگر ندانید دنبال علتش باشید. ۱۰ سوال باقیمانده فعلا مهم نیست. اما فرض کنیم همه مباحث را با عمق کم خوانده اید. هاله ای از همه چیز در ذهن شماست، حالا از خودم انتظار داشته باشم که به سوالات پاسخ دهم یا انتظار نداشته باشم؟!اگر پاسخ ندهم نشانه چیست؟؟ شاید نشانه هیچ چیز و همه چیز! متاسفانه این نوع خواندن به شما هیچ کمکی نخواهد کرد.

رتبه من در آزمون چقدر مهم است؟

اینکه شما در حال پیشرفت باشید نه پسرفت یک نکته قابل توجه در آزمون هاست. انتظار داریم هر چه جلوتر می رویم وضعیت بهتری داشته باشیم. البته با در نظر گرفتن چند موضوع! اینکه آن آزمون خاص که در آن پیشرفت یا پسرفت داشتم واقعا به دلیل مطالعه من بود یا علت دیگری داشت؟ مثلا من در یک آزمون درس آسیب را خوب پاسخ ندادم چون دو هفته قبلی طبق برنامه خودم تصمیم گرفتم که به چند مبحث مهم مسلط شوم به جای اینکه مبحث جدیدی بخوانم. خوب درصدم افت کرد و در این آزمون پسرفت داشتم. این پسرفت فرق می کند با اینکه شما مبحث آزمون را خوانده اید اما باز هم درصد پایینی داشته اید! علاوه بر این، محدوده رتبه شما یک بازخورد است نه رتبه دقیق شما. قطعا رتبه ۱۰۰ با رتبه ۱۰۰۰ وضعیت متفاوتی دارد اما تضمینی نیست که هیچ کدام اینها به همین وضع پیش بروند یا رتبه کنکورشان هم همین شود. ممکن است اولی پسرفت و دومی پیشرفت کند! مهم بازخوردی است که هر کدام از آزمون گرفته اند و تلاش کرده اند که خودشان را ارتقا دهند یا برعکس ثابت مانده اند. در مصاحبه خانم هادی هم اشاره شد که ایشان رتبه ۵۰۰ را در آزمون های اول داشته اند اما کم کم پیشرفت کرده اند و نهایتا رتبه اصلی شان ۳ بود. پس رتبه تان هر چه که هست، درگیر عددش نباشید و فقط تلاش کنید که نقطه ضعفتان را رفع کنید. نکته دیگر اینکه شما باید حتما تست های کنکور را دیده باشید و متوجه باشید که منبعی که می خوانید با تست های کنکور هماهنگی دارد، نه اینکه منبعتان را با توجه به تست های آزمون های آزمایشی محک بزنید و هر بار خوشحال از سر جلسه بیرون بیایید که ” دیدی هر چی تست اومده بود، من توی کتاب خونده بودم!” شما باید دنبال این باشید که مبحثی که این هفته خوانده اید آیا پاسخگوی تست های کنکوری آن مبحث هست؟ اگر نظریه فروید را خوانده اید به تست های کنکوری آن می توانید پاسخ دهید؟ این نشان می دهد که مسیر درست است و خوشحالی شما هم بی مورد نیست!

هر چه بیشتر درگیر حاشیه های مسیر شوید، بیشتر از قله دور می شوید!

داوطلبی که درگیر حاشیه های کنکور است داوطلب واقعی نیست! داوطلب تمام ذهن و زندگی اش درس و کتاب و تست است با هدف یادگیری. نه اینکه فلان موسسه گفت کتاب من، آن موسسه گفت نه کتاب من! در فلان گروه تلگرام اینطور نوشته بود، جای دیگه یک چیز دیگه! یک جا گفتند این رتبه ماست، جای دیگر گفتند نه این رتبه ماست! فلان مشاور این را گفت، مشاور دیگر این را گفت! اول اینکه اینقدر هم کنکور بی ساختار و مبهم نیست که شما اینقدر سردرگمی داشته باشید. منابع تقریبا مشخص و تست های کنکور هم در دسترس شماست. چندین مصاحبه از رتبه های برتر داریم که منابع اصلی را ذکر کرده اند و می تواند تا حدود زیادی خیالتان را راحت کند. تحلیل تست های کنکورهای سال های پیش هم هست که می توانید مباحث مهم را به شما نشان دهد. پس سردرگمی برای چیست؟ اگر پست های قبلی را درباره شروع خوانده باشید شما باااید همان ابتدای مسیر همه چیز را روشن کرده باشید، منبع، کتاب کمک آموزشی، آزمون. تا الان باید درباره همه اینها به نتیجه رسیده باشید و جستجو را تمام کرده باشید!  سعی کنید اضطرابتان را مدیریت کنید، به مسیرتان جهت دهید و اجازه ندهید چیزی جز این مسیرتان را منحرف کند. دوم اینکه اگر مشاور دلسوز شما باشد شما را درگیر حاشیه نمی کند و اجازه می دهد با خیال راحت به درستان برسید. لازم نیست درباره درصد لازم برای یک درس چیزی بگوییم به جای آن می گوییم چطور آن درس را بخوان تا بهتر یاد بگیری. نمی گوییم این آزمون بد بود یا خوب. می گوییم تو سوالات خوب و بدش را تشخیص بده و از آنها یاد بگیر. حرفی را که از هر مشاوری می شنوید تنها وقتی بپذیرید که دلیل و منطقی برایش دارید و پس از اینکه خودتان دلیلی برایش داشتید مسئولیتش را هم می پذیرید و آن موقع فقط شروع می کنید به درس خواندن! خلاصه اینکه هر آزمونی که شرکت کرده اید با همه بدی ها و خوبی هایش فرصتی است برای یادگیری و هیچ چیز دیگری هم مهم نیست!

با اضطرابم چه کنم؟

اما در نهایت، من می دانم که بیشتر حرف ها و سوالات شما عزیزان از اضطراب شماست. رسیدن یا نرسیدن به آزمون، بد یا خوب بودن آزمون، درصد بالا یا پایین، رتبه و تراز حرف های طبیعی است. اما اضطراب یک چیز است، نگرانی چیز دیگر. نگرانی یعنی ایجاد یک اضطراب جدید! دوست دارید اضطرابی به اضطراب های طبیعی تان اضافه کنید!؟ اگر قبل از جلسه، حین جلسه یا بعد از دیدن نتیجه دچار اضطراب شدید هستید (نه اضطراب طبیعی) قطعا یک جای کارتان می لنگد! دنبالش باشید و سعی کنید آن را بشناسید و پیگیری کنید. درگیری زیاد با آزمون و دور شدن از هدف اصلی یعنی یادگیری یک مسیر طبیعی برای شما نیست!

امیدوارم هر چه در این مسیر زیبا و جذاب جلوتر می روید، کوله بار دانشتان سنگین و سنگین تر شود!

به این مطلب امتیاز دهید

همچنین ببینید

vliegende-start

کنکور ارشد روانشناسی ۹۵-۹۶ : شروع اصولی با روان آموز

سلام به همه اونهایی که عطش یادگیری دارند و اشتیاق شروع کردن! امسال بلافاصله بعد ...

۵ دیدگاه

  1. سلام خانم خجوی عزیز. مثل همیشه عالی بود. سپاس از محبتاتون

     
  2. سلام خانم دکتر… شما که اینقدر پیگیر هستید کاشکی راجب شرایط برگزاری آزمون هم نظر میدادید به سازمان سنجش …این صدای مراقبین وقتی هر چیزی رو با بلندگو واسه هر رشته ای بلند اعلام میکنن(اونم چند بار) واقعا برهم زننده تمرکزه مخصوصا وقتی درحال خوندن متن زبان باشی …. خوب میتونن از هر رشته ای رو سر هر کلاس اعلام کنند
    من واسه امسال ماتم گرفتم……………گفتم از الان بگم تا شاید ی فکری کنن
    یا اگه کسی از بچه ها با نظر من موافقه میتونه ارسال درخواست بزنه واسه سازمان سنجش

     
    • ::مدیر سایت::

      سلام در بخش شکایات ازمون سنجش می نوشتید. من هم این مشکل رو سر جلسه ارشدم داشتم که ده دقیقه کاملا به هم ریختم بنابراین برای همه هست شما باید بتونید مدیریت کنید واقعا چون نمیشه از مراقبان انتظار داشت متاسفانه.

       
  3. سلام وعرض ادب
    خیلی ممنونم از توصیه های بسیار خوبتون
    پاینده وپیروز باشید

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *