مصاحبه با رتبه 2 دکتری

ما در روان آموز یک بار دیگر هم با خانم افسانه آخانی مصاحبه انجام داده بودیم چرا که ایشون رتبه یک ارشد وزارت بهداشت سال 91 بودند. از صمیم قلب خوشحالیم که باز هم شاهد موفقیت ایشان هستیم و مجدد افتخار مصاحبه با ایشون رو در سایت روان آموز داریم . خانم آخانی موفق به اخذ رتبه دو در آزمون دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت سال 94 شده اند.

  • خانم آخانی عزیز، قبلا ازتون میخواستیم که خودتون رو به دوستان معرفی کنید. اما شما که الان معرف حضور همراهان سایت روان آموز هستید 🙂  خیلی خوشحالم که مجدد شاهد موفقیتت هستم. اول کمی از دوران ارشد وزارت بهداشت برامون بگین. دوست داریم ارزیابی شما رو از این دوره بدونیم؟

دوران طلایی یادگیری روانشناسی بالینی برای من بود. در سه ترم اول عمدتا به یادگیری از اساتید خوبمون پرداختم که  واقعا عالی بودند و ترم­های بعدی هم کار عملی و کیس دیدن بود. در مجموع به نظرم واقعا خوب بود و بسیار یاد گرفتم.

 

  • شما جزو استعدادهای درخشان در ارشد وزارت بهداشت بودید؟ میتونید معدلتون رو بدونیم؟

 بله خوب همون طور که اشاره کردید من رتبه اول کنکور ارشد بودم و بعدم با توجه به معدلم که 19.12  بود رتبه اول ورودی را هم کسب کردم. البته با توجه به اینکه در  کنکور دکترا جزء دو نفر اول بودم، سهمیه ای اعمال نشد.

 

  • خوب شما به این سهمیه احتیاجی هم نداشتی با نتیجه خوبی که در کنکور و مصاحبه ها داشتی، خیلی از دوستان معتقد هستند که کسی که از ارشد وزارت بهداشت فارغ التحصیل میشه مهارت های بالینی کافی رو داره که وارد بازار کار بشه. چی شد که شما وارد بازار کار نشدین و مستقیم وارد مقطع دکترا شدین؟ هدفتون از ادامه تحصیل چی هست؟

بله به نظرم آموزش کافی هست اما من شخصا هنوز به آموزش بیشتری برای کار عملی نیاز دارم. علاوه بر اینکه علاقه زیادی به بودن در محیط علمی و پژوهشی دارم. شاید هم کمال گرایی زیاد !

 

  • چی شد که دکترای بهداشت رو انتخاب کردین؟ از نظر شما تفاوت دکتری بهداشت و علوم چیه؟

با توجه به ما روانشناسی بالینی میخونیم، لازمه که به بیمارستان ها و کلینیک ها دسترسی داشته باشیم و در وزارت بهداشت این امکان فراهم هست. البته من شرایط دکترای بالینی وزارت علوم رو نمیدونم،  اما از شرایطی که در وزارت بهداشت داشتیم در این زمینه بسیار راضی بودم.

 

  • بله قطعا دسترسی که دنبالش هستی در بهداشت بیشتر هست و انتخاب صحیحی برای رشته بالینی است. میدونیم که فارغ التحصیلان دکتری بهداشت یک طرح اجباری هم دارند. میتونید در مورد این طرح کمی برامون توضیح بدین؟

بله چون که میشه گفت قبولی در دکتری وزارت بهداشت یه جور بورس شدن داخلیه و بعد از فارغ التحصیلی باید 5 سال در یکی از مراکز متعلق به وزارت بهداشت خدمت کنیم که این رو بعضی حسن میدونن بعضی هم نقطه ضعف که بر میگرده به شرایط افراد و قوانین طرح که چطور باشه.

 

  • برای شرکت در این کنکور مدرک زبان هم لازمه. شما چه مدرکی داشتید و چه توصیه ای به دوستان دارید در این زمینه؟ کی شروع کنند؟ چه آزمونی شرکت کنند و اگر منبع مطالعاتی خاصی رو مفید میدونید لطفا معرفی کنید.

بله لازمه و من توصیه میکنم هر چه زودتر مدرکشو بگیرند تا در ثبت نام دچار مشکل نشوند. بخصوص که منابع وزارت بهداشت زیاده و مرورش وقت زیادی میبره و ماههای آخر بهتره درگیر با زبان نباشند و منابع اختصاصی را فقط بخونند. من هیچ کتاب یا جزوه خاصی نخوندم. MSRT امتحان دادم چون تاریخش برام مناسب تر بود و نمرم هم 61 شد. اما اینطور که شنیدم MHLE راحت تر هست البته برای کسانی که دایره لغات بالاتری دارند. چون MHLE حدود 15 تا 20 سوال رو برای دایره لغات میذاره که معمولا لغات راحتی هست و با خوندن واژه­های تافل یا 1100 واژه به راحتی میشه جواب داد. سوال های قبلی آزمون ها رو زده باشند و با امتحان آشنا باشند، کافیه که نمره بالایی بگیرند. در MSRT 30 سوال گرامر، 30 شنیداری و 40 ریدینگ بود اما در MHLE 30 شنیداری، 40 تا گرامر و لغات و 30 ریدینگ بود. افراد بر اساس توانمندیشون در هر مهارت، میتونن یکی رو انتخاب کنند.

 

  • ممنون از توضیح کاملت. دکتری بهداشت منابع بیشتری نسبت به علوم داره، درسته که درس عمومی نداره اما همین منابع تخصصی زیادش کار رو برای داوطلبان سخت تر میکنه! با این تعدد منابع چیکار کردین؟ اگر لیستی از منابع مطالعاتیتون رو هم ذکر کنید ممنون میشیم که حتما دوستان سخت دنبال این منابع هستن!

بله اولش که آدم منابع رو میبینه وحشت میکنه. اما به دوستانی که متقاضی شرکت در کنکور وزارت بهداشت هستند بگم که وحشت نکنید بخصوص اگر رشتتون روانشناسی بالینی هست. منابع وزارت بهداشت واقعا سنگینه، بخصوص مارنات و کاپلان ها کافیه که آدم رو ناامید  کنه اما این منابع اکثرا توی دوران ارشد و کارشناسی خونده شدن و مطالب کتابها همه انقدر روان و جذاب هست که با خوندن جذبش میشن. بخصوص منابعی که وزارت بهداشت داره اکثرا بسیار تخصصی و مرتبط با رشته هست و ترجمه راحتی داره. اصلا گول حجمشو نخورید خیلی سریع پیش میره و انقدر مطالبش جذاب هست که خودتون با شروعش نمیتونید دیگه رهاش کنید. اما مطلب دیگه ای که ذکرش مهمه اینه که خوندن دکترای بهداشت روش خودشو داره حتما نمونه سوالهای سالهای قبلو ببینید. سوال ها معمولا خیلی نکته دار و ریز هست. به عبارتی یه جور تست هوش و حافظه هم است. بخصوص امسال که روانسنجی خیلی سوالات ریز و نکته داری داشت و همچنین با توجه به اینکه در کنکور وزارت بهداشت ما زبان نداریم اکثر کلمات بجای فارسی معادل انگلیسیش میاد که باید حتما زیر نویس ها و معادل های انگلیسی اصطلاحات تخصصی بخصوص اختلال ها و نشانه شناسی رو بدونن. قول میدم منابع رو بهتون بدم که روی سایت بذارید چون خیلی ها ازم میپرسند. متاسفانه در حال حاضر زمان لازم برای نگارش منابع رو ندارم. حتما با کارنامه خدمتتون ارسال. میکنم

 

  •  چه خلاصه ها و جزواتی رو به دوستان پیشنهاد می کنید؟ خودتون کتاب کمک درسی خاصی خوندید یا همون منابع اصلی رو فقط خوندید؟

هیچ کتاب کمک درسی نخوندم البته باید بگم وجود نداشت که بخونم. فقط جزوه رشد لورابرک رو که از سایت روان آموز گرفتم و خوندم که کمک کرد در وقتم صرفه جویی بشه و دیگه اصلا کتابش رو لازم ندیدم که بخونم.

  • آیا آزمون آزمایشی هم برای این کنکور وجود داره؟ شما آزمونی شرکت کرده بودین؟

نه و فکر نمیکنم واقعا لازم هم باشه. آزمون­های آزمایشی برای یادگیری نحوه مدیریت زمان و تست زدن هست. با توجه به اینکه ما دو بار کنکور دادیم کلیاتشو خوب بلدیم و در مورد زمان هم چون زبان از سوالها حذف شده (امتحانشو از قبل دادیم) انقدر زمان زیاد داریم که حتی میتونیم سوال ها رو مرور هم بکنیم ، برای همین اینجا ما با تکنیک تست زدن کار نداریم بلکه فقط و فقط مهم دانش بالینی هست.

 

  • میتونید از برنامه ریزی شخصی مطالعاتیتون برامون بگین. کی شروع کردید، روزی چند ساعت و اینکه دروس رو چطور در برنامه قرار دادید؟

راستش فکر میکنم بهتر باشه برنامه ریزی شخصی من ملاک قرار نگیره چون من درگیر پایان نامه ارشد بودم و انقدر شرایط بهم ریخته ای داشتم که با برنامه ثابتی نخوندم. این به دانش ابتدایی افراد از رشته و آشنایی با منابع مطرح شده بستگی داره. اگه قبلا این کتابا رو خوندن که خیلی وقت لازم نیست ولی اگر قبلا نخوندن زمانشون رو طوری تنظیم کنند که حداقل دو بار هر منبع رو بخونند.

 

  • قبلا در مورد شیوه مطالعه ارشد ازتون پرسیده بودیم و توصیه های خوبی هم ازتون شنیدیم. برای شیوه مطالعه دکترا چه توصیه هایی دارید؟ ما امیدواریم که دوستان در سایت روان آموز از مشاوره های تخصصی شما در سایت استفاده کنند، اما به شکل خلاصه اگر توصیه ای هست خوشحال میشیم بشنویم.

در صحبت های قبلیم تقریبا همه توصیه ها رو ارائه کردم.  به نظرم دوره دکتر دوره ای هست که هر کسی روش مطالعاتی خودش رو خوب میدونه و اینکه چه زمانی درس بخونه یا روزی چند ساعت گفتنش دیگه مهم نباشه. اما به طور کلی باید مثل همیشه بگم که مرور کردن بسیار مهمه بخصوص برای دوستانی که آشنایی زیادی با منابع وزارت بهداشت ندارند.

 

  • پس روش مطالعه رو شخصی میدونی اما روی مرور زیاد تاکید زیادی داری. 70 درصد نتیجه قبولی شما به آزمون بستگی داشته و 30 درصد هم مصاحبه. درسته؟ رزومه‌اتون چطور بود؟

بله همینطوره. ولی 30 درصد مصاحبه هم نقش بسیار تعیین کننده ای داره. من در آزمون کتبی میانگین بالایی داشتم (فکر کنم اول بودم ولی هنوز مطمئن نیستم). برای مصاحبه هم رزومه نسبتا  خوبی داشتم (چند مقاله، دو طرح و چند سخنرانی) ولی مصاحبه بسیار علمی هست و اگر دوستان آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند هم میتونند نمره بالا رو دریافت کنند و به شرط داشتن نمره بالا در آزمون کتبی، رزومه ضعیف هم تا حدودی قابل جبران میشه.

 

  • از مصاحبه برامون بگین. چطور بود و چه سوالاتی ازتون پرسیدند؟!

مصاحبه فقط سوالات علمی و یه ارزیابی کلی از توانمندی بالینی فرد هست. به نظرم بیشتر حضور ذهن میخواد اما مصاحبه کننده ها واقعا عااالی بودند و برای من یکی از بهترین تجاربم مصاحبه دکتری بود. سوالات بیشتر در مورد رویکرد درمانی و تجربه بالینی هست. متن انگلیسی هم که باید بخونیم و ترجمه کنیم.

 

  • کلا روند دکترای بهداشت رو یک بار برای دوستان می گین؟ علوم به این شکل هست که رتبه آزمون اعلام میشه (و البته از امسال تراز) و بعد مشخص میشه که داوطلب مجاز شده یا خیر. بعد 5 انتخاب میتونه داشته باشه و باید ببینه که به کدوم انتخاب هاش دعوت میشه. بعد از این که دعوت شد و مصاحبه ها صورت گرفت، نتیجه قبولی بر اساس نمره آزمون و مصاحبه ها اعلام میشه. البته تا به الان که اینطور بوده! برای بهداشت چطور هست؟

بهداشت کمی متفاوته البته از امسال بیشتر هم تغییر کرد. من روند امسال رو میگم کاری با سال قبل ندارم. روند به این شکل هست که اولا ما برای ثبت نام مدرک زبان رو لاااازم داریم و بدون نمره کافی دوستان پول رو به حساب میریزند اما کارت ورود به جلسه براشون نمیاد. به نظرم خیییلی مهم بود که بگم اینو. بعد از کنکور نتایج اولیه میاد که فقط قبول مرحله اول یا مردود هست. حالا اگه مرحله اول رو قبول بشیم باید صبر کنیم تا بر اساس جدول زمانی که توی دفترچه اعلام شده کارت ورود به جلسه مصاحبه بیاد. نکته جالب و خییلیی خوب وزارت بهداشت اینه که مصاحبه فقط یک بار در تهران توسط اساتید برد برگذار میشه و نمیخواد از این شهر به اون شهر بریم و چند بار مصاحبه کنیم. بعد از مصاحبه هم کارنامه اومد که رتبه کنکور بر اساس درصد ها و نمره مصاحبه اعلام شد (کارنامه ام رو هم به زودی میفرستم براتون) و بعد آنهایی که نمره کافی را کسب کرده بودند مجاز به انتخاب محل تحصیل شدند. در رشته روانشناسی بالینی سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، بهشتی و بهزیستی-توانبخشی هستند که در مجموع 10 نفر دانشجوی روزانه و 7 نفر بین الملل قبول میکنند (ظرفیت امسال). بعد از انتخاب محل تحصیل حالا منتظریم تا نتایج نهایی که مربوط به دانشگاه های انتخاب شده هست اعلام بشه که هنوز نشده و ما منتظر هستیم 🙂 

  • انشالله که زودتر نتیجه عالی که منتظرش هستی بیاید. خیلی خوبه که مصاحبه تجربه خوشایندی برات بوده.  شما قصد دارید کدوم دانشگاه رو انتخاب کنید؟ به دانشگاه قبلیتون وفادار هستید یا نه  🙂

بله. من انستیتو روانپزشکی رو انتخاب کردم (دانشگاه ایران) که ارشدم رو هم همانجا بودم.

  • باز هم ممنون افسانه جان از وقتی که برای ما گذاشتی. شنیدن خبر قبولیت بی نهایت ما رو خوشحال کرد. ورودت رو به مقطع دکتری تبریک میگم و امیدوارم که این مقطع هم پر از تجارب خوب برات باشه و همیشه موفق و شاد باشی اگر صحبت دیگری هست می شنویم.

ممنونم. آرزوی موفقیت دارم برای تمام دوستان و مخاطبان خوب سایت.

  • ممنون از شما. از طرف خودم و همه همراهان خوب روان آموز ازت تشکر میکنم.

31 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام مجدد،ببخشید از انجایی که بنده رزومه خوبی ندارم و ترجیحم هم این است که کار بالینی انجام دهم و ازمونی که میدهم پیش بینی پذیرتر باشه بهتر نیست کنکور بهداشت شرکت کنم؟با فرض اینکه مدرک زبانم رو بگیرم و تمرکزم فقط بر ازمون کتبی باشد برای رتبه خوب و بدون داشتن رزومه چقدر شانس قبولی دارم؟لطفا جواب بدید مرسی.

  • سلام وقت بخیر
    آیا تا الان کسی بوده که با ارشد بالینی وزارت علوم تونسته باشه دکترای وزارت بهداشت پذیرش بشه؟ با وجود داشتن رتبه تک رقمی امکانش هست که توی مصاحبه پذیرش نشه؟

  • با سلام
    من چطوری میتونم وقت مشاوره از خانم افسانه آخانی بگیرم؟ بخش مشاوره تحصیلی در کدوم قسمت فهرست بالای سایت قرار داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  • ضمنن خانم خجوی ببخشید مناشنایی با نحوه ی ثبت نام وزارت بهداشت ندارم. در سایتش یک قسمت اطلاعیه داده که زمان ثبت نام ازمون ورودی اوایل اردیبهشتاست و در اطلاعیه ی دیگر نوشته ازمان ثبت نام درارمون از ده خرداد شروع میشود این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ گیج شدم و شدیدا نگران شدم که نکنه زمان ثبت نام تموم شده باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    • سلام توی اطلاعیه ای که من از سایتش دیدم این نوشته شده: زمان شروع ثبت نام آزمون دکتری تخصصی (PhD) سال تحصیلی 95-96 دهم خرداد ماه می باشد

  • سلام خانم دکتراخانی عزیز من تا به امروزدرگیر ازمون و مصاحبه ی دوزارت علوم بودم. با توجه به اینکه وقت زیادی برای کنکور وزارت بهداشت نمونده. میتونم از الان خوندنشو شروع کنم؟ به نظرتون میشه امیدی داشت؟ مدرک زبان با نمره خوب دارم و از نظر دانش پایه تو زمینه ی امار و فیزیولوژی و ازمون هاضعیف هستم.
    میشه یه راهنمایی کلی بکنین که چی بخونم؟ خیلی ممنون میشم

    • سلام. کارنامشون در سایت هست بخش کنکور بهداشت، کارنامه رتبه های برتر. در همین مصاحبه هم لینکش رو گذاشتم. هر کلیدی به دست ما برسه میذاریم.

  • با سلام وتشکر از خانم خجوری عزیز و خانم آخانی گل، از اینکه اطلاعات کاملی به ما می دید بی نهایت سپاسگزارم امیدوارم همیشه خدای عزیز در لحظه لحظه زندگیتون یاری رسانتون باشه..

  • با سلام خدمت شما و خانم آخانی…. من تمام مطالب این سایت رو خوندم ولی یک سؤالی ذهنم رو هنوزم که هنوزه مشغول کرده و نتونستم جواب دقیقی براش پیدا کنم و اون اینه که واقعاً برای کسی که به دنبال علم و قوی شدن تو رشته روانشناسی بالینیه، دانشگاههای علوم بهترن یا دانشگاههای وزارت بهداشت؟ آیا دانشگاه های وزارت بهداشت سطح بالاتری در زمینه بالینگر خوب شدن نسبت به علوم دارن و می ارزه که فرد وزارت علوم رو بذاره کنار و در صورت عدم قبولی باز هم برای دکتری بهداشت تلاش کنه؟ هدفمم اینه که یک روانشناس خوب بشم و با خیلی از بچه های دکتری علوم صحبت کردم و اونها از وضعیت دکتراشون در زمینه کار بالینی راضی نبودن

    • سلام من دکترای بالینی نمیخونم نمیتونم نظر قطعی بدم اما با توجه به اینکه تمام مقاطع رو علوم بودم میدونم که از نظر کار بالینی بهداشت قوی تر از علوم هست. البته دانشگاه شهید بهشتی هم کار بالینی خوبی داره، باقی دانشگاه ها یعنی شاهد و شیراز که بالینی دارند رو دقیقا اطلاع ندارم. به طور کلی این نظر درست هست که بهداشت کار بالینی قوی تر از علوم داره. ولی بارها هم گفتم این به معنی این نیست که اگر کسی بهداشت خوند حتما درمانگر خوبی میشه یا اگر کسی علوم خوند درمانگر خوبی نمیشه. خیلی از دوستان هستند که علوم خوندند و درمانگران خوبی هستند ولی خودشون باید تلاش کنند، کارگاه برند و دنبال کارورزیشون باشند. پس بسته به شرایطتتون تصمیم بگیرید که چیکار کنید. موفق باشید.

  • سلام خانم دکتر خجوی

    ممنون به خاطر این مصاحبه و البته به خاطر تمام زحماتی که می کشید.
    به خانم آخانی هم تبریک عرض می کنم. به قول اون سریال تلویزیونی:

    تبریکککک…………..

  • سلام خانم دکتر، دستتون درد نکنه بخاطر مصاحبه ای که با خانم اخانی صورت دادین.
    تو رو خدا هرچه زودتر منابع و درصداشونو برامون بگیرین
    ممنون از لطفتون

  • خانم خجوي واقعا خدا خيرتون بده چون در اين عرصه رقابت واقعا انسان رو خوب راهنمايي ميكنيد
    به اميد خدا كه ما هم بتونيم استفاده كنيم
    ممنونم كه انقدر سايت خوبي رو راه اندازي كرديد و به عنوان بهترين منبع اطلاعات ارائه ميكنيد
    سوالي كه دارم ازتون اين هستش كه براي تست زني از چ منبعي استفاده كنيم؟؟ از كي تست بزنيم و اينكه آيا تستهاي سال گذشته را ميتوان از انتشارات خاصي تهيه كرد؟؟

    • سلام ممنون از شما. …تست زنی برای ارشد؟ همون تست های سال های پیش رو استفاده کنید مثل مجموعه سوالات 15 سال اخیر که مدرسان داره. تست های تالیفی سایت هم میتونه کمک کننده باشه. البته تست های ازاد و بهداشت شبیه سراسری نیست ولی برای تمرین و تست زنی اونها هم میتونه مفید باشه.

  • ممنون از مصاحبه
    میشه زودتر منابع رو بزارید؟؟
    من در مورد کتاب کاپلان کاملا گیج شدم، نمی دونم خوندنش ارزش داره با توجه به وقت زیادی که می بره، بویژه دوره 4 جلدیش که تازه منتشر شده؟؟؟

    • کتاب کاپلان که حتما باید برای بهداشت خونده بشه شکی درش نیست. از اختلالات بزرگسالش شروع کنید بخونید فعلا تا منابع و توصیه های ایشون رو هم بنویسیم.

  • سلام خانم خجوی عزیز
    خیلی خوشحال شدم که این مصاحبه رو انجام دادید. واقعا مفید بود
    من امسال قصد شرکت در دکترای بهداشت رو دارم درواقع سال آینده..
    خیلی برام مهمه که منابع دقیقی داشته باشم. قبلا منابع رو توی سایت خوندم ولی ممنون میشم اگه از ایشون که رتبه 2 شدند هم منابع رو بپرسید و درسایت قرار بدید. خیلی مهمه به نظرم. فقط میشه بگید دقیقا چه موقع منابع رو از زبون ایشون توی سایت قرار میدید؟؟
    بی نهایت از لطف بی دریغتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید