مصاحبه با رتبه 6 ارشد روانشناسی

در زیر مصاحبه با رتبه 6 کارشناسی ارشد روانشناسی و رتبه 16 در گرایش عمومی در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی سال 93 را با هم میخوانیم.

  • لطفا خودتون رو برای دوستان معرفی کنین.

فاطمه ذکری هستم ، 23 ساله از یزد رتبه 6 کارشناسی ارشد روانشناسی

  •  کارشناسی کدوم دانشگاه بودین، چه گرایشی و فارغ التحصیل چه سالی هستین؟

رشته روانشناسی بالینی دانشگاه تهران ، ورودی 88 و فارغ التحصیل 92

  • دوره کارشناسی چه طور دانشجویی بودین؟ جزو دانشجویان استعداد درخشان ورودی خودتون بودین؟ میتونیم معدلت رو بدونیم؟

نه شامل دانشجویان استعداد درخشان نبودم اما تونستم معدل 18.14  رو کسب کنم و نفر 6 از ورودی های 88 باشم

  • فکر میکنین چقد مهمه که کجا کارشناسی رو خونده باشیم و معدلمون چند باشه؟

به نظر من بسیار مهم هست که پایه ی قوی ای داشته باشیم و عمق مطالب رو درک کنیم اما این مطلب حتما مستلزم این نیست که حتما در دانشگاه های خوب تحصیل کنیم، بلکه به علاقه و پشتکار و میزان مطالعه و اطلاعات ما بستگی داره . لزوما معدل بالا تضمین کننده موفقیت نیست بلکه میتونه یک بازخورد به شما باشه.

  •  هدف شما از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چی بود که باعث شد به خاطرش تلاش کنین؟

واقعیتش من بعد از لیسانس متوجه شدم هنوز هیچی نمیدونم، کمبود نه یکم شدید بلکه بسیار شدیدی رو احساس کردم و این عطشی در من ایجاد کرد که این مسیر رو ادامه بدم

  •  از کی تصمیم گرفتین برای ارشد مطالعه کنین و برای شروع چه کار کردین؟

من به طور جدی و مصمم و البته با هدف روشن از 18 شهریور استارت کار رو زدم. برای شروع اول یک راهنمای مناسب انتخاب کردم. جناب آقای سید محمد عرب، مشاور عمومی شعبه مدرسان شریف در یزد، که مسیر رو برام روشن کردن و جا داره ازشون تشکر کنم بسیاااار.

  • لطف میکنین شیوه مطالعاتی و برنامه ریزی خودتون رو در چند خط برامون توضیح بدین؟

اول بگم که تمام دوستانم هم اینو میدونن، من اصلا آدم با برنامه ای نبودم و اصلا هم اعتقادی به اصطلاح خودم استرلیزه بازیا نداشتم ولی وقتی امتحانش کردم ، دیدم که تا حالا در بیراهه بودم . من روزی 3 درس رو میخوندم و ساعات مطالعاتی من حداقل 30/4 و حداکثر 7 ساعت تا دی ماه بود و یک روز و نیم هم یعنی بعد از آزمون و روز بعد آزمون استراحت مطلق داشتم.

  • فکر میکنی یک شیوه مطالعاتی خاص وجود داره که باید رعایت بشه؟

بله و اون شیوه خاص خود شخص هست که بنظرم باید قلقش بیاد تو دستش . این شیوه رو باید فقط و فقط خود داوطلب پیدا کنه.

  • احتمالا لحظه هایی داشتین که ناامید شدین، خسته شدین و یا فکر کردین که نمیتونین در کنکور امسال موفق بشین. در این لحظه ها چه کار میکردین؟

بللللللللله . مگه میشه این لحظات تاریک رو یادم بره . من در طی این 5 ماه لحظات بسیار بسیار سختی رو به سبب برخی شرایط داشتم که گاهی میخاستم دست از مطالعه بردارم اما اولین کاری که می کردم این بود که به این فکر ناامیدکننده اجازه نمی دادم از پاشنه درب اتاق ذهنم پاشو داخل بذاره و سرررریعا به سمت سجادم و قرآنم میرفتم. من معجزه رو با تمام وجودم توسط کتاب خدا حس کردم . اولین چیزی که به دست آوردم همین معجزه بود و کسب رتبه 6 دومین دستاوردم بود . و با مشاورینم صحبت میکردم.

  • برنامه غیردرسی هم داشتین؟ مثل مطالعه، تفریح، سفر،…؟

بله، تفریح لازمه و هر چی که مورد علاقه هست و بهتون آرامش میده رو باید انجام بدین.

  • عادات درسی خاصی داشتین که مفید یا مضر باشه؟ اگر عادات مضری داشتین ایا تونستین کنارشون بزارین یا مثل گذشته باهاشون کنار اومدین؟

عادات مضرم مثل عدم رعایت برنامه ریزی بود که کنارش گذاشتم . دومین عادتم وسواس در مطالعه بود که اون رو هم کنترل کردم به خوبی، که میدونم بین بسیاری از داوطلبین شایع و آزار دهنده هم هست.

  • روزی چند ساعت درس میخوندین؟ فکر میکنین چقدر ساعت مطالعاتی لازمه؟

به نظرم درست و خوب مطالعه کردن لازمه . من ساعت مطالعاتی بالایی نداشتم ، همچین تیزهوشم نیستم تا تونستم با متوسط 6-7 ساعت مطالعه رتبه خوبی بیارم ، البته من زود روی کتابا تسلط پیدا می کنم . بنظرم ساعت مطالعاتی بسیار شخصی هست.

  • برای کسانی که کمتر از شما وقت دارند، شاغل یا خانه دار هستن و غیره، چه پیشنهادی دارین؟

پیشنهاد می کنم برنامه منسجم و بلند مدتی رو داشته باشند. حتما از مشاور و راهنمای مسلط به رشتشون کمک بگیرند و منبع مطالعاتیشون رو متناسب با ظرفیت و توانمندی و میزان وقتشون انتخاب کنند.

  • لطف می کنین منابعی که مطالعه کردین برامون نام ببرین؟

من زبان خیلی کم خوندم و سوالات سالهای گذشته رو خوندم . البته کار درستی نکردم

امار و روش مدرسان شریف رو خوندم فقط و فقط . کمی هم از کتاب روش تحقیق دکتر دلاور خوندم . چون امار و روش تحقیقم خوب بود از ابتدا .

آسیب شناسی کاپلان جلد 2- آسیب شناسی دکتر دادستان جلد 1و2-آسیب شناسی سلیگمن – مدرسان شریف

استثنایی میلانی فر و کتابهای کمک آموزشی

رشد منصور – لورابرک – مدرسان و پوران پژوهش

بالینی فیرس – شاملو-مدرسان و سایر کتب کمک آموزشی

علم النفس احدی بنی جمال – و مدرسان شریف

فیزیولوژی خداپناهی – انگیزش هیجان خدا پناهی – فیزیولوژی کالات و مدرسان

  • میدونین که تعداد منابع رشته ما زیاد هست. نظرتون در مورد تعدد اونها چیه؟ فکر میکنین لازمه برای هر درس چند تا کتاب بخونیم؟ میتونین اولویت هر درس رو بهمون معرفی کنین؟

تعداد که بسیار زیاده اما بنظرم داوطلب باید  مطالب ارزشمند از هر کتابی را با یک دوره مطالعه اجمالی گزینش کرده و به مطالعه عمیق تری بپردازه . برای برخی دروس مثل بالینی و آسیب شناسی و رشد وسعت اطلاعات مهمه! بنابراین خوندن کتب متعدد برای برخی دروس میتونه مفید باشه.

  • قوی ترین و ضعیف ترین درس شما در طول درس خوندن و از نظر پایه ای چی بود؟ برای هر کدوم برنامه خاصی داشتین؟ با دروس ضعیف چی کار کردین؟

من همیشه تمامی درس ها رو در یک تراز حفظ میکردم مگر درس های ضریب یک و فرار که ماه های اول سرمایه گذاری آن چنانی نمیکردم که اینم اشتباهم بود . اشتباه بزرگ که توصیه می کنم انجام ندن دوستان عزیزم .

  • میتونیم درصدهاتون رو بدونیم؟

بله . حتما .

زبان 67/66

علم النفس 41.67   دوره نکردم متاسفانه

آمار و روش تحقیق 60

آسیب شناسی روانی 60

روانشناسی رشد 85

روانشناسی بالینی 65

روانشناسی عمومی 21.67

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش هیجان 51.67

  • شما از ازمون و کلاس هم استفاده کردین. فکر میکنین لازمه که از اینها استفاده کنیم؟

من از آزمون ها استفاده می کردم. بله عالی بهت کمک میکنن تا از شیوه های غلط و درست خودت درس بگیری . بسیار مفیده.

  • برای دوستانی که زمان مطالعه کمتری از شما دارند چه توصیه ای دارین؟

همین امروز یاد بگیرند و یادگیری امروز به فردا نسپارند.

  • اشتباه خاصی انجام دادید طی خوندن یا هشداری که بخواید به دوستانتون بدین؟

بله اول اینکه هیچ درس ضریب یکی رو کم اهمیت ندونن، آزمون هایی رو که میدن تصحیح و تحلیل کنن و مدیریت زمان رو در ازمون دادن یاد بگیرن.

  • فکر می کنین کسب رتبه یک و دورقمی نیازمند رعایت چه نکته هایی هست؟ به قولی آیا لم خاصی داره؟

مححححححککککککم بوووودن ، مقاووووم بووودن لم خاصش هست.

  • فکرشو می کردین تک رقمی بشین؟ چه حسی دارین؟

واقعیتش فک میکردم مثلا 15 تا 20 بشم. مخصوصا اواخر . البته گاهی هم میگفتم کنکوره ممکنه مجازم نشی‌ها خانوم !! اما گاهی هم فکرای خوب میکردم. بله بله . دوس داشتم تک رقمی بشم.

  • ممنونم از اینکه برای دوستانتون وقت گذاشتین. در نهایت چیزی هست که میخواستین بگین و من نپرسیدم؟

شما جامع و کامل پرسیدین ولی فقط میخوام اضافه کنم که دوستانم روشن جلو برن. راهشون رو با چراغ هدفشون روشن کنن و با امید به پروردگار و خودشون حرکت کنن.

جا داره اینجا از مشاورین خوبم در مرکز مدرسان یزد جناب آقای داستانی و عرب و همچنین شما، سرکار خانوم خجوی که مشاور تخصصی من بودین و همراهم بودین تشکر بسیاری رو داشته باشم

من به شما صمیمانه تبریک میگم. عدد شش برای من و شما خاطره خوبیه! امیدوارم دستاورد اولتون رو همواره حفظ کنید و همچنین آرزوی موفقیت های بیشتر رو همراه با شادی در همه زمینه های زندگی براتون دارم. ممنونم که وقت گذاشتید و تجربه هاتون رو در اختیار قرار دادید.

16 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام خواهش ميكنم جواب بديد،من كارشناسي روانشناسي نخوندم ولي علاقه ي زيادي دارم ارشدشو بخونم تصميم جدي گرفتم ،وقتم از الان كه آذر ماهه تا ارديبهشت دارم،ميتونم؟
    منابع پوران پژوهان بهتره يا مدرسان؟ آزمونم بدم؟

    • سلام اگر تایم بالا داشته باشید می رسید که بیشتر مطالب رو بخونید. برای منابع و همچنین شیوه شروع و غیره به بخش ارشد سراسری در سایت مراجعه کنید کامل توضیح دادم.

  • سلام
    بنظرتون واجب هست پروچاسکا رو بخونم البته فیریس رو همیشه میخونم؟

    یا درس دیگه ای جاش بذاریم چون دیدم رتبه های برتر کتاب دیگه ای خوندن بجز پروچاسکا؟

    با سپاس

    • سلام بعضی شفیع ابادی خوندن ولی نظریه ها حتما خونده شده حداقل نظریه های مهم که در بخش تحلیل ازمون سایت می بینید که چند سالی است سوال دارند.

  • با سلام و عرض خسته نباشید
    من لیسانس صنایع غذایی دارم واز رشته ام راضی نیستم دلم می خواهد ادامه تحصیلم را در رشته روانشناسی بالینی بدهم لطفا به من راهنمایی کنید و البته به نظر شما می تونم موفق بشم؟
    با تشکر

    • سلام بله انشالا که میتونید محدودیتی ندارید . اگر با یک برنامه ریزی اصولی برای سال بعد اماده بشید نتیجه خوبی انشالا می گیرید. لطفا در بخش اخبار سایت این خبر رو هم بخونید : خبر مربوط به پروانه اشتغال

  • باسلام وتشکر از مطالب جذاب وعلمی شما
    بنده دانشجوی ترم 3 کارشناسی ارشد هستم بسیارتمایل دارم در آزمون دکترا پذیرفته بشم دوسال قبل جزوات مدرسان شریف را خریداری کردم رشته ام غیر مرتبط است نمیدونم دروس رشته روانشناسی رو چطور یاد بگیرم لیسانس مهندسی کشاورزی دارم لطفا مرا راهنمایی کنید بسییییییییییییارممنونم

    • سلام. سوالتون خیلی کلی هست متوجه نمیشم که دروس روانشناسی رو چطور بخونید منظور چی هست. به طور کلی درس رشد و اسیب مانند ارشد هست و روی همان مباحث تاکید دارد که باید مفهومی بخونید. امار از ارشد سخت تر هست و بیشتر از ارشد حل مساله و فرمول طرح میشه باید خیلی ریز و با فرمول بخونید و روش تحقیق رو خوب سرمایه گذاری کنید چون ممکنه نتونید به سوالات امار جواب بدین. زبان عمومی رو توضیح دادم در بخش مطالعه کنکور دکتری، استعداد تحصیلی رو با توجه به پایه مهندسی احتمالا بهتر از بقیه بتونید بزنید و روش سرمایه گذاری کنید.

  • سلام خانم خجوی عزیزم.
    ممنون واقعاااااااااا.
    مطالب سایتتون عاااالین.
    کامل و جامع و مفید فایده.
    مصاحبه ی خانم فاطمه ذکری هم خیلی کمک کننده و انگیزه دهنده بود.
    ممنون که اینقدر زحمت میکشید.
    در ضمن از مشاوره ی خوبی هم که امروز باهاتون داشتم کمال تشکر رو میکنم .
    امیدوارم همیشه و همه جا موفق و موید باشید خانم دکتر عزیزم.

    • سلام. لطف کنید مطالب سایت را بخوانید قبلا نوشته شده در پست های قبلی. میتونید به فهرست مراجعه کنید بخش کنکور ارشد یا دکتری، نکات مشاوره ای و منابع نوشته شده اند.
      موفق باشید

    • بله خانم فاطمه ابراهیمی رتبه یک هستند و بسته مدرسان را مطالعه کردند. از هفته اول مهر هم مشاور موسسه خواهند بود. پیگیری میکنم در صورت امکان باهاشون مصاحبه میکنم.
      ممنون

  • سلام خانم دکتر،خسته نباشید و خدا قوت…
    میشه با نفر اول بالینی 93خانم ابراهیمی که میگن از مدرسان بوده هم مصاحبه کنید و درصداشو برامون بزارید.ممنون

    • سلام عزیزم، ما از همه رتبه ها اطلاع نداریم تنها رتبه های تک رقمی رو داریم. البته خانم ذکری رو هم چون شخصا خاطرم بوده باهاشون مصاحبه کردم و بقیه رو نمیشناسم. اگر شما کسی رو معرفی کنید حتما باهاشون مصاحبه خواهد شد. همین جا از دوستانی که قبول شدند باز هم میخام که درصدهاشون رو برامون بزارن
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید