برای براشتن گامی دیگر به سمت تحقق هدف سایت روان آموز که انتقال اطلاعات صحیح و تجارب ارزنده در زمینه کنکورکارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی است، و همچنین درخواست داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی، مصاحبه ای با سرکار خانم فاطمه ابراهیمی رتبه 1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی سال 93 انجام داده ایم. همراه با داوطلبان همیشه همراه سایت روان آموز کسب این موفقیت را به ایشان تبریک می گوییم و از زمانی که در اختیار ما گذاشته اند صمیمانه سپاس گزاریم.

1-                لطفا خودتون رو برای دوستان معرفی کنین

سلام. فاطمه ابراهیمی هستم متولد 70

2-                خانم ابراهیمی عزیز، کارشناسی کدوم دانشگاه بودین، چه گرایشی و فارغ التحصیل چه سالی هستین؟

کارشناسی دانشگاه اصفهان بودم. روانشناسی بالینی. فارغ التحصیل 92هستم و ورودی89

3-                دوره کارشناسی چه طور دانشجویی بودین؟ جزو دانشجویان استعداد درخشان ورودی خودتون بودین؟ میتونیم معدلتون رو بدونیم؟

معدلم 18 ونیم بود. دانشجوی خوبی بودم اما رتبه اول کلاس نبودم. نمی تونم بگم خیلی محکم مطالعه می کردم و ترم های اول رو سر در گم بودم در مورد رشته ام. وقتی رشته ام رو و علاقه ام رو بهش درک کردم معدلم به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و همینطور دانش روانشناسیم.

4-                فکر میکنین برای قبولی چقد مهمه که کجا کارشناسی رو خونده باشیم و معدلمون چند باشه؟

شاید دیدن اساتیدی که به شما بفهمونه دنیای روانشناسی چقدر زیباست انگیزه دهنده باشه که فک می کنم در خیلی از دانشگاه ها حداقل یکی از این اساتید پیدا بشه و من هم در دانشگاه اصفهان با یک نفر روبرو شدم. تفاوت دیگه ای نداره و از این جا به بعد استحکام و پیگیری خود فرد مهمه که در مسیر هدف حرکت کنه.

5-                هدف شما از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چی بود که باعث شد به خاطرش تلاش کنین؟

تبدیل شدن به یک روانشناس خوب که البته هنوز راه زیادی مونده.

6-                 از کی تصمیم گرفتین برای ارشد مطالعه کنین و برای شروع چه کار کردین؟

از تیرماه. با چندتا از دوستان ترم بالایی و کنکوری مشورت کردم و کتاب هایی که توصیه کردن رو تهیه کردم.

7-                لطف میکنین شیوه مطالعاتی و برنامه ریزی خودتون رو در چند خط برامون توضیح بدین؟

من همیشه به تعداد سوالاتی که هرفصل داشت و اهمیتش توجه می کردم و متناسب با این اهمیت برنامه ریزی می کردم. سعی می کردم یک تا سه روز بعد از مطالعه تست های هر مبحثی را بزنم . خلاصه نویسی داشتم و بعد از هرمطالعه ای سه روز بعد، یک هفته ویک ماه بعد مطلب قبلی را مرور می کردم.

8-                فکر میکنین یک شیوه مطالعاتی خاص وجود داره که باید رعایت بشه؟

به هیچ وجه. همیشه راهکارهایی وجود داره برای برنامه ریزی مناسب اما بهترین برنامه با خودشناسی ریخته می شود و به تعداد افراد برنامه ها باید منعطف باشند.

9-                لحظه هایی داشتین که ناامید شدین، خسته شدین و یا فکر کردین که نمیتونین در کنکور موفق بشین؟ در این لحظه ها چه کار میکردین؟

گاهی مناجات می کردم و این مناجات احساس خوبی بهم می داد. و به هدفم فکر می کردم و هدفی که گذشتن از پل کنکور رو نیاز داشت

10-            برنامه غیردرسی هم داشتین؟ مثل مطالعه، تفریح، سفر،…؟

بله. ورزش و کلاس ایروبیک رو پیوسته می رفتم و تفریح هم داشتم

11-            عادات درسی خاصی داشتین که مفید یا مضر باشه؟ اگر عادات مضری داشتین ایا تونستین کنارشون بزارین یا مثل گذشته باهاشون کنار اومدین؟

عادت که نه ولی درگیر استرس شده بودم که سعی می کردم تجربه اش کنم ولی نذارم مانع رسیدن به هدفم بشه

12-            روزی چند ساعت درس میخوندین؟ فکر میکنین چقدر ساعت مطالعاتی لازمه؟

 8 تا 10 ساعت

13-            برای کسانی که کمتر از شما وقت دارند، شاغل یا خانه دار هستن و غیره، چه پیشنهادی دارین؟

 از رتبه های برتر کمک بگیرند که آزمون وخطا نکنند . من مقداری از وقتم با آزمون وخطا و پیدا کردن مسیر از دست می رفت.

14-            از بسیاری از کسانی که از سد کنکور عبور کرده اند، حتی رتبه های برتر، شنیده ام که در طی مطالعه اشتباهاتی داشته اند. شما هم چنین اشتباهاتی داشتید؟  اشتباهی که همان موقع شناسایی کردید یا اگر الان به عقب برمی گشتید آن را انجام نمی دادید.

بعضی از منابع رو بعد از کنکور باهاشون اشنا شدم که قبل از کنکور خیلی می تونست کمکم کنه وآرزو می کردم قبل کنکور اون ها رو خونده بودم.

15-            از بین منابع پیشنهادی کدام رو مطالعه کردید؟ لطف می کنین منابعی که مطالعه کردین برامون نام ببرین؟

از منابع اصلی

بالینی: پروچاسکا-شفیع آبادی-فیرس

مرضی:کاپلان جلد دوم وسوم-سلیگمن جلد دوم

رشد:پیشگامان روانشناسی رشد کرین. ژنتیک منصورجلد دوم

آمار وروش تحقیق: دکتر دلاور

زبان: لیندالیل. کیانوش هاشمیان

و کتاب های مدرسان شریف رو که کامل خوندم.

16-            میدونین که تعداد منابع رشته ما زیاد هست. نظرتون در مورد تعدد اونها چیه و راه حلش چیه؟

تعداد منابع زیاد هست ولی لزومی نیست که منبعی رو کامل بخونید. باید از روی بودجه بندی ها صرفا فصل های مهم هر کتاب را پیدا کرد وخواند

17-            قوی ترین و ضعیف ترین درس شما در طول درس خوندن و از نظر پایه ای چی بود؟ با دروس ضعیف چی کار کردین؟

قوی ترین مرضی بود. ضعیف ترین فیزیولوژیک وانگیزش وهیجان بود که تنها راه حل تمرین و تکرار بیش تر بود. وقت زیادی برای آن گذاشتم زیرا فهمیدن قلم دکتر خداپناهی سخت است.

18-            میتونیم درصدهاتون رو بدونیم؟

به طور کلی علم النفس، آمار وروش تحقیق و رشد تقریبا 80 بودند. مرضی تقریبا  70 .  بالینی  تقریبا 60 .  فیزیولوزیک وزبان تقریبا 50

19-            فکر می کنین کسب رتبه یک و دورقمی نیازمند رعایت چه نکته هایی هست؟ به قولی آیا لم خاصی داره؟

باید از تجربیات رتبه های برتر استفاده کرد. روش مطالعه ی درست را انتخاب کرد و مباحث اصلی را مطالعه کرد. هم چنین گذاشتن وقت کافی برای مطالعه ضروری است

20-            فکرشو می کردین رتبه یک بشین؟ رتبه یک بودن چه حسی داره؟

فکرش رو نمی کردم ولی آرزوش رو داشتم. تا این که توی هر سه آزمون جامع رتبه ام یک شد. احساس بی نظیری بود ولی مثل بقیه ی احساسات با مرور زمان کم رنگ میشه و بار عاطفیش رو از دست میده.

21-            ممنونم فاطمه جان از اینکه برای دوستانتون وقت گذاشتین. در نهایت چیزی هست که میخواستین بگین و من نپرسیدم؟

برای همه آرزوی سلامت دارم و دوست دارم همه در مسیری حرکت کنن که به قول راجرز در جهت شکوفایی شون هستن. شکوفا باشید

[button color=”red” size=”medium” link=”https://ravanamooz.ir/product/%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%86-2/” icon=”” target=”true”]مشاوره با خانم فاطمه ابراهیمی[/button]

در ادامه چند نکته مهم را در این مصاحبه برجسته می کنیم:

–         در ذهن همه کسانی که رتبه برتر می شوند یا رتبه مطلوب خود را برای ورود به مقطع بالاتر کسب می کنند یک هدف مشخص و روشن هست. باز هم همانطور که قبلا گفته و در سایر مصاحبه ها دیده اید نمی توانید با سردرگمی شروع به مطالعه کنید و انتظار داشته باشید که تا پایان راه انگیزه داشته باشید. و تجربه نشان می دهد که حتی اگر وارد مقطع بعدی شوید اما هدفی نداشته باشید تفاوتی با گذشته خود نخواهید داشت. بنابراین تاکید به مشخص کردن هدف علاوه بر مشخص کردن مسیر شما بزرگترین منبع انگیزه شما خواهد بود.

–         قطعا پایه علمی و معدل شما راه رو برای شما هموارتر میکنه چرا که قبلا به خوبی مطالب رو مطالعه کردید ولی این به هیچ وجه به این معنا نیست که معدل شما یا دانشگاه قبلی شما بتواند مشخص کند که چه رتبه ای میاورید. بارها ذکر کرده ام که در رتبه های برتر همه رشته ها اشخاصی از همه دانشگاه های سراسری، آزاد و پیام نور با معدل های گوناگون دیده ایم که تنها به تلاش خودشان تکیه کرده اند و چیزی جز هدفی که در ذهن دارند برای قبولی آنها لازم نبوده است.

–         و باز هم نکات مهم در شیوه مطالعاتی از زبان یک رتبه برتر:

برنامه بلندمدت از ابتدای مسیر که مشخص می کند چه منابعی و چه مباحثی مهمتر هستند،

کنار گذاشتن این طرز تفکر که مطالعه کنکوری یعنی مطالعه چندین منبع برای یک درس و آشفتگی منابع،

استفاده از خلاصه کتاب برای پوشش دادن به سایر مطالب و تاکید بر بودجه بندی های مهم،

انعطاف مطالعه بر حسب خودشناسی و عادات مطالعاتی فرد،

حفظ برنامه های تفریحی و انرژی بخش و تجدید قوا در نیمه های راه،

ساعات مطالعاتی واقع بینانه و منظم،

پیدا کردن راه حل برای دروس ضعیف و تلاش بیشتر برای آنها به جای کنار گذاشتن آنها،

استفاده از تجارب سایر رتبه های برتر برای جلوگیری از آزمون و خطا

برای مطالعه سایر مطالب مرتبط روی نام آن کلیک کنید

کارنامه رتبه یک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی 93

مصاحبه با  رتبه شش کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی 93

مصاحبه با رتبه یک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت 91

مصاحبه با رتبه پنج کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت 93

کارنامه رتبه یک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت 91 و 93

و …