نام درس: آزمون های روانشناختی ۱
Psychological Tests 1
هدف کلی درس
آشنایی با مبانی نظری و کاربرد آزمون های شناختی ادراکی در روانشناسی، کسب مهارت در اجرا، نمره گذاری و تفسیر نمرات آزمون ها و نحوه گزارش روانشناختی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری و عملی
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
آسیب شناسی روانی ۲
سرفصل مطالب:
– مبانی نظری و عملی آزمون های روانشناختی (ساختار آزمون ها، تحلیل مواد، نمره گذاری ازمون ها و مشکلات در نمره گذاری، اعتبار، روایی، نرم)
– کاربرد آزمون های روانشناختی در آموزش و پرورش، مشاوره و راهنمایی، موقعیت های بالینی، محیط های صنعتی – سازمانی)
– موضوع های اخلاقی در آزمون های روانشناختی (راز داری و حفظ حریم خصوحی، محافظت از داده ها و …)
– انواع آزمون ها و تفاوت بین آنها
– پسخوراند و گزارش دهی
– هوش و نظریه های هوش
– آشنایی، اجرا، تمره گذاری و تفسیر نمرات آزمون ها آزمون هوش ریون، آزمون هوش کتل، آزمون هوش بندر گشتالت آزمون هوش آدمک گودیناف، آزمون هوش وکسلر کودکان، آزمون حافله و کسلر، آزمون حافظه دیداری آندره ری حافله ۱۵ کلمه ای
– اصول و مبانی گزارش نویسی
– مارنات گری گراث. (۱۳۹۱). راهنمای سنجش روانی. ترجمه حسن پاشا شریفی، محمد رضا نیکخو. تهران: انتشارات سخن
– از خوش، منوچهر. (۱۳۸۸). کاربرد آزمون های روانی و تشخیص بالینی، تهران: نشر روان
– بهرامی، هادی. (۱۳۹۰). آزمون های روانی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
– گنجی، حمزه. (۱۳۹۱). آزمون های روانی. تهران: نشر ساوالان