نام درس: آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان
Child and Adolescence Psychopathology
هدف کلی درس
آشنایی با توصیف و تبیین نشانه های نابهنجاری ها و اختلالات روانی شایع در دوره کودکی و نوجوانی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
روانشناسی تحولی ۲
سرفصل مطالب:
– معیارهای بهنجاری و ناهنجاری در دوره کودکی
– تعریف، ماهیت و طبقه بندی اختلالات روانی
– اختلالات خلقی، افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان
– روان گسیختگی کودکی
– اختلالات اضطرابی با تاکید بر اختلال اضطراب جدایی
– اختلالات دفعی
– اختلالات رفتار تخریبی
– اختلالات بیش فعالی همراه با نقص توجه ADHD
– اختلالات فراگیر رشد
– اختلالات تک
– اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان
– مشکلات رفتاری تغذیه ، خواب و لجبازی)
منابع اصلی
– مش، اریکل جی؛ وولف، دیوید ای. (۱۳۸۹). روانشناسی مرضی کودک، ترجمه محمد مظفری و اصغر فروع الدین عادل، تهران: انتشارات رشد
– دادستان، پریرخ. (۱۳۹۱). روانشناسی مرضی تحولی، جلد ۱، تهران: انتشارات سمت.
منابع برای مطالعه بیشتر
– سادوک، ج، س، و سادوک، و. آ. (۱۳۸۷). خلاصه روانپزشکی، (جلد سوم)، ترجمه حسن رفیعی. تهران: انتشارات ارجمند