نام درس: آمار استنباطی
Statistics in Psychology: (Inferential Statistics)
هدف کلی درس
هدف از این درس توانمند سازی دانشجویان رشته روانشناسی با مفاهیم منطق استنباطی و آزمون های استنباط آماری و کاربرد این آزمون ها در پژوهش های روانشناختی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۳ واحد
نوع درس
نظری و عملی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
آمار توصیفی
سرفصل مطالب:
– داده های تجربی و انواع آن
– ارتباط ریاضی، احتمالات با آمار
– قوانین احتمالاتی و کاربرد آن در متغیر تصادفی گسسته و پیوسته
– رویکردهای استنباط آماری (آزمون فرضیه، برآورد فاصله ای)
– طبقه بندی مسائل استنباط آماری
– آزمون استنباطی یک متغیری ( توزیع دو جمله ای، توزیع مجذور کا، توزیع کالموگراف اسمیرنف، آزمون T تک متغیری، توزیع Z تک متغیری)
– آزمون های آماری مقایسه دو یا چند میانگین مستقل و همبسته
– آزمون های تعقیبی
– کاربرد SPSS در استنباط آماری
– هومن، حیدر على (۱۳۸۳) استنباط آماری در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت
– دلاور، علی (۱۳۸۷) احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد
– کوهن، لوئیس و هالیدی، میشل (۱۳۸۸) آمار در علوم تربیتی و تربیت بدنی، ترجمه علی دلاور. تهران: انتشارات رشد
– فرگوسن، جرج ای و یوشیو تاکانه (۱۳۸۹) تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه علی دلاور و سیامک نقشبندی تهران: انتشارات ارسباران
– منصور فر، کریم (۱۳۸۸) روش های آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
– شیولسون، ریچارد جی (۱۳۷۷) استدلال آماری در علوم رفتاری، ترجمه علیرضا کیامنش، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
– علی اکبر مهناز شفافی فرهاد؛ سلامتی، عباس (۱۳۸۹) روش های استنباط آماری در علوم تربیتی و روانشناسی تهران انتشارات پیام نور