نام درس: اختلالات فراگیر رشد و اختلالات سایکوتیک
هدف کلی درس
آشنایی با مهارتهای ارزیابی، تشخیص، درمان و توانبخشی کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، اختلالات فراگیر رشد و اختلالات سایکوتیک
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری-عملی بالینی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
روش های ارزیابی بالینی و گزارش نویسی، کاربرد آزمون های تشخیصی در کودکان و نوجوانان
سرفصل مطالب:
عقب ماندگی ذهنی
تعریف و طبقه بندی
علل عقب ماندگی ذهنی
تاخیرهای رشدی و اختلالات همراه در عقب ماندگی ذهنی
توانبخشی کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی
اختلالات فراگیر رشد
تعریف و طبقه بندی
علایم تشخیصی در:
اتیسم
نشانگان آسپرگر
نشانگان رت
از هم گسیختگی دوران کودکی
اختلالات همراه اتیسم
روش های درمان و توانبخشی اتیسم
مروری بر علائم تشخیصی اختلالات سایکوتیک
اسکینرفرنیا
کاتاتونیک
پارانوئید
به هم ریخته
ریخت نامشخص
ریخت مازاد
ریختهای 1 و 2
هذیان زدگی
اسکینر فرنیای ساده
اختلال هذیانی
اختلال شبه اسکینروفرنیا
مروری بر روش های درمان در اختلالات سایکوتیک
دارو درمانی
روان درمانی
توانبخشی نروسایکولوژی
1. Bathaw, M. L. children with disabilities. Baltimore: Brooks, 1997.
2. Maclean Jr. Ellis’ handbook of mental deficiency, psychological theory and research. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1997.
3. Quill, K. Teaching children with autism. New York: Dolman, 1995.
4. Klein, F. R. et al., Asperger syndrome. New York: Guilford Press, 2000.