نام درس: اصول و فلسفه تعلیم و تربیت پیشرفته
هدف کلی درس
راهنمائی دانشجویان در تحلیل مسائل تربیتی و چکونگی کشف و اراده راه حلهای سودمند با استفاده از آراء و عقاید مربیان بزرگ یا فیلسوفان تربیتی.
سرفصل مطالب:
– مفهوم آموزش و پرورش
۲- مبانی آموزش و پرورش (مبانی روانشناختی، مبانی جامعهشناختی، مبانی علمی، مبانی فلسفی)
۳- رابطه آموزش و پرورش با فلسفه (با اشاره به موارد تاثر آموزش و پرورش از فلسفه)
۴- فلسفه آموزش و پرورش و معلم.
۵- فلسفه آموزش و پرورش معاصر.
۶- فلسفههای مهم آموزش و پرورش با اشاره به معرفت شناسی در هر فلسفه:
۱- ایدهآلیسم (آرمان گرایی)
۲- رآلیسم (واقع گرایی)
۳- ماترالیسم (طبیعت گرایی)
۴- پراگماتیسم (عمل گرایی)
۵- اگزیستاتیسم (وجودگرایی)
۶- فلسفه تحلیلی.
۷- اومانیسم (انسان گرایی)
۷- فلسفههای (نظریات) تربیتی معاصر:
۱-۷-
۲-۷- پیشرفت گرایی.
۳-۷- بنیادگرایی.
۴-۷- نظریه بازسازی.
۵-۷- فلسفه التقاطی.
۸- فلسفه آموزش و پرورش و تدریس.
فلسفه تعلیم و تربیت دکتر علی شریعتمداری و انتشارات دانشگاه اصفهان
فلسفه آموزش و پرورش ترجمه فریدون بازرگان دانشگاه تهران
اصول تعلیم و تربیت دکترعلی شریعتمداری اصفهان