نام درس: بهداشت روانی
هدف کلی درس
این درس با هدف آشنا کردن دانشجویان با جنبه های مختلف بهداشت روانی و با تاکید بر رویکرد زیستی – روانی – اجتماعی ((Biopsychosocial ارائه میگردد.در پایان این درس انتظار میرود دانشجویان با دید گسترده تری به مسائل روانی پرداخنه و بتوانند اصول و شیوه های فرا گرفته شده را مورد استفاده قرار دهند.
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اختیاری
پیش نیاز
ندارد
سرفصل مطالب:
در ارائه درس سعی میگردد به هر سه جنبه زیستی – روانی – اجتماعی پرداخته شود.بنابراین در سر فصل های پیشنهادی با وجود در هم تنیدگی سه زمینه مذکور،برای هرکدام عناوین ممتازی ارائه میگردد :
الف) بهداشت روانی از دیدگاه زیست شناسی
۱-نقش ژنتیک و تکامل در بهداشت روانی
۲- مغز و رفتار
ب) بهداشت روانی از دیدگاه روان شناختی
۱- مروری بر نظریه های غالب در آسیب شناسی روانی
۲- بهداشت روانی در گستره زندگی
ج) بهداشت روانی از دیدگاه اجتماعی
۱- جمعیت های خاص و خدمات مورد نیاز آنها
۲- خانواده
۳-فرهنگ
د)سایر مسائل بهداشت روانی
۱- پیشگیری و سطوح آن
۲- روان شناسی مثبت و پیشگیری اولیه
۳- استرس
۴- سبک های مقابله
۱-ساپینگتون، اندرو (۱۳۸۴). بهداشت روانی، ترجمه شاه مرادی ، حسین، انتشارات روان، ۱۳۸۴ .
۲-کارلسون، نیل (۱۳۸۵) . روانشناسی فیزیولوژیک ، ترجمه ی رضا رستمی و محمد حبیب نژاد . انتشارات تبلور ، ۱۳۸۴ .
۳- Drank, E., Merrens, R., & Lynde, D. (2005). Evidence-based, mental health practice .w.w northon & company.
4- Straub,R (2007). Health psychology, a biopsy chological approach,
Worth publishers.