در این بخش به تحلیل آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی سال ۹۳ پرداخته ایم. در هر درس عنوان مبحث مورد سوال و تعداد سوالات آن ذکر شده است. در این هفته تحلیل چهار درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی، آمار و روش تحقیق، روانشناسی رشد و روانشناسی بالینی را در اختیارتان می گذارم و در هفته بعد چهار درس باقی مانده بررسی خواهد شد. در هفته های آتی به تحلیل دقیق تر سوالات سال های پیش خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که این تحلیل و سایر بررسی های آینده توسط مدیر سایت انجام شده و هر گونه کپی برداری از آن در سایر سایت ها فقط با ذکر منبع مجاز است.
روانشناسی رشد |
|
نظریه پیاژه |
۳ |
نظریه لئونتیف |
۱ |
نظریه والن |
۱ |
نظریه اریکسون |
۱ |
نظریه جمیز مارسیا، مبحث هویت |
۳ |
نظریه کردارشناسی |
۲ |
نظریه گزل |
۱ |
سندرم های کودکان استثنائی |
۱ |
سیستم عصبی |
۱ |
نظریه بالبی |
۱ |
نظریه ماهلر |
۱ |
نظریه ویگوتسکی |
۱ |
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی |
|
اختلال وسواس (علت شناسی شناختی) |
۱ |
PTSD (شیوه های درمانی) |
۱ |
کلیات اختلال روانی (تعاریف) |
۱ |
لالی انتخابی (نشانه شناسی) |
۱ |
افسردگی (نشانه شناسی) |
۱ |
اختلال اتیسم (نشانه شناسی) |
۱ |
نظریه روان تحلیل گری (علت شناسی) |
۱ |
تشخیص افتراقی (اختلال ساختگی و شخصیت ضداجتماعی) |
۱ |
پایه های عصب شناختی اختلالات |
۱ |
اختلالات شخصیت (نشانه شناسی) |
۱ |
اختلال خواندن (ارزیابی) |
۱ |
بیماری هیدروسفالی (علت شناسی) |
۱ |
ارزیابی کودک |
۱ |
سندرم کلاین فلتر (علت شناسی) |
۱ |
اختلالات کروموزمی (تست تشخیصی، نقص کروموزومی) |
۲ |
گالاکتوسمی (علت شناسی) |
۱ |
نابینایی |
۱ |
فلج مغزی (انواع) |
۱ |
اختلالات یادگیری (نارسایی مغزی) |
۱ |
آمار و روش تحقیق |
|
رساله تحقیقی |
۱ |
متغیرهای فرضیه (شناسایی کنترل و تعدیل کننده، تعریف متغیر وابسته) |
۳ |
تعریف فرضیه |
۱ |
صحت نتیجه گیری فرضیه (یعنی مباحث خطاهای یک و دو، توان ازمون، سودمندی ) |
۱ |
طرح های تجربی، نیمه تجربی و شبه تجربی |
۱ |
انواع روش های تحقیق (برای مثال علی مقایسه ای، تک ازمودنی، کیفی) |
۴ |
روش های نمونه گیری (روش هدفمند، واحد تحلیل) |
۲ |
همبستگی |
۱ |
جدول توافقی و کای اسکوار (خی دو) |
۱ |
تحلیل واریانس (آماره F) |
۱ |
پدیده رگرسیون |
۱ |
آزمون های پارامتریک ( ازمون تی) |
۱ |
ازمون های غیرپارامتریک معادل (کروسکال والیس) |
۱ |
روش های کنترل اماری (تحلیل کواریانس) |
۱ |
روانشناسی بالینی |
|
روانشناسی اجتماع نگر |
۱ |
روانشناسی عصب نگر (کارکرد لب های مغز) |
۱ |
روش تحقیق |
۱ |
مداخلات روانشناختی |
۲ |
رفتاردرمانی (وسواس) |
۱ |
درمان موثر (اتسیم و ADHD) |
۲ |
سنجش شخصیت – NEO- MMPI |
۲ |
مصاحبه سنجشی |
۳ |
رویکرد شناختی (خطاهای شناختی- مولفه شناختی ترس) |
۲ |
معیارهای اخلاقی |
۱ |
سنجش هوش (وکسلر- نظریه استرنبرگ) |
۲ |
گروه درمانی (زوج درمانی هیجانی) |
۱ |
تشخیص و طبقه بندی اختلالات |
۱ |
در صورتی که این مطلب را مفید می دانید، با کلیک روی آیکن شبکه های اجتماعی زیر آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!
سلام.ممنون بابت تحلیل خوبتون
جسارتا تحلیل سالهای گذشته رو قرارنمیدین؟
باتشکر
سال های قبل از ۹۰ نمیتونه برای مشخص کردن مباحث مهم خیلی سودمند باشه. ۹۱، ۹۲ و ۹۳ در سایت هست ( بخش ارشد سراسری در فهرست بالای سایت، بخش نکات مشاوره ای). تحلیلی ۹۴ رو خواهیم گذاشت.
سلام برای شروع بهتره که از درس آمار شروع کنیم یا روش تحقیق؟
از کدوم بیشتر توی کنکور سوال میاد و مهم تره یا بهتره که ابتدا خونده بشه؟
سلام هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. اگر واقعا خوندن امار سخته از روش تحقیق شروع کنید که انگیزه بگیرید برای ادامه. ولی چون امار خیلی تدریجی تر خونده میشه و زمان بیشتری میبره الان بخونیم به نظر من بهتر هست و روش تحقیق که حفظی تر هست بعدا بخونیم و کنارش مدام امار رو مرور کنیم.
سلام تعداد شرکت کنندگان رشته روانشناسی بالینی وزارت علوم تقریبا چندتا است
سلام اطلاع دقیق ندارم همیشه توی کارنامه ها مینوشتن اما توی کارنامه سال پیش چیزی نبود. کلا حدود بیست تا سی هزار تاست که البته بیشترشون هم همینطوری شرکت می کنند
و بهترین منبع برای جمع بندی روانشناسی بالینی رو اگه امکانش هست معرفی کنید
تشکر
سلام جمع بندی از همان منبعی است که خودتان مطالعه کردید و توصیه نمیشه چیز جدیدی بخونید. اگر فیرس رو خوندین خلاصه موجود در سایت هم میتونه کمک کنه. موفق باشید
سلام خسته نباشید من کنکور ارشد روانشناسی بالینی ثبت نام کردم میخواستم بدونم واسه درس روانشناسی مرضی چه کتاب کمک آموزشی ای خوبه که تو این فرصت باقیمانده بتونم بخونم؟ پوران پژوهش خوبه؟ زودتر جواب بدین ممنون میشم
سلام. مدرسان شریف رو پیشنهاد میدم.
سلام واقعا ممنون از زحماتتون. سوالم اینکه شما گفتین مثلا موضوع تشخیص و طبقه بندی اختلالات ۱ سوال میاد. امکان داره بیشتر هم سوال بیاد ؟مثلا ۲ یا ۳ ؟ اخه میخوام بدونم رو کدوم موضوع ها بیشتر وقت بزارم ..ممنونم از لطفتون
اینکه چه مبحثی مهمه طبق چند سال متوالی مشخص میشه نه یک سال. فعلا تحلیل سال ۹۳ رو نوشتم میتونید سال های قبلی رو هم چک کنید. این فقط یک تاکید و پیش بینی به مباحثه نه اینکه حتما از این مباحث بیاد
خیلی ممنون خانم دکتر خجوی از تحلیل سوالها .هر وقت به سایت میام و سوالی دارم ،قبل از اینکه بپرسم میبینم شما جوابشو گذاشتید .
شما ۱۷ تا از سوالات رشد رو لطف کردین گذاشتین ، امکانش هست ۳ سوال دیگر اون رو هم تحلیل کنید ؟
به نظر شما میشه فصل های پرسوال رو برای هر درسی مشخص کرد و بیشتر روشون تاکید داشت یا اصلا پیش بینی نمیشه کرد ؟ بازم ممنون از وقتی که میگذارید .
سلام. تنها میشه پیش بینی کرد ولی مباحث پرتکرار در سه سال اخیر قطعا مهم تر هستند. در فرصت های بعدی سایر سال ها بررسی میشن.
درود
پیشاپیش ممنونم ازتون
برقرار باشبن
باز هم درود و خسته نباشین از پستای ی خوبتون که کارایی دارن واسمون
ببخشین می تونم درخواست داشته باشم که اگر امکانش هست تحلیل کنکور ِ روانشناسی عمومی رو هم بذارین؟
پیشاپیش از این لطفتون سپاسگذارم و مرسی واسه پست های ِ خلاقانه ای که دارین که همینش باعث شده متمایز از سایت های ِ دیگه ی مربط با کنکور ِ رشته ی ما باشه…
سلام. من تخصصی در درس عمومی ندارم و فکر می کنم بهتر باشه کسی که تخصص داره این درس رو تحلیل کنه. با این حال به احتمال زیاد تحلیل این درس رو توسط یکی از رتبه ها انجام خواهم داد و خواهم نوشت. موفق باشید