نام درس: تشخیص و درمان اختلالات رفتار ایذایی
هدف کلی درس
فراگیری روش های تشخیص و درمان در اختلالات رفتار ایذایی
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری-عملی بالینی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
روش های ارزیابی بالینی و گزارش نویسی، کاربرد آزمون های تشخیصی در کودکان و نوجوانان
سرفصل مطالب:
– طبقه بندی ابعادی اختلال رفتارهای ایذایی
نوزادان دشوار (علل و عوارض)
اختلال رفتار مقابله ای
تعاریف و تئوری ها
ویژگی های شناختی و عاطفی
علت شناسی رفتار مقابله ای
مشکلات کودکان مبتلا به رفتار مقابله در خانه و مدرسه
راه های درمان رفتار مقابله ای در خانه و مدرسه
– اختلالات سلوک
تعاریف و تئوری های
زیر گروههای کودکان مبتلا به اختلالات سلوک
علل اختلالات سلوک راه های پیشگیری
روش های درمان بازپروری مبتلایان به اختلالات سلوک
راه های نگهداری مبتلایان به اختلالات سلوک
– اختلالات توجه و بیش فعالی (ADHD)
تعاریف و ویژگی های راجع به AHDD
ویژگی های کودکان واجد ADHD
پردازش اطلاعات در ADHD
مشکلات عاطفی و جسمانی کودکان مبتلا به ADHD
کودک مبتلا به ADHD در خانواده
کودک مبتلا به ADHD در مدرسه
اقدامات درمانی در ADHD
1. Quay, H. C. Hogan, A. E. Handbook of Disruptive Behavior Disorders. Kluwer Academic Publishers, 1999.
Child, London: Little Brown & Co. 1998.
4. Douglas, A. The Defiant Child: A Parents Guide to Oppositional Disorder. Taylor Publishing Company; 1997.
5. Regoli, R. M., and Hewitt, J. D. Delinquency in Society. M. C. Graw- Hill, 2000.