نام درس: توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه
Rehabilitation of Children with Exceptional Needs
هدف کلی درس
توانمند سازی دانشجویان در توانبخشی، بازپروری و درمان افراد با نیازهای ویژه از طریق آشنایی با استعدادها، توانمندی ها و مهارت های افراد با نیازهای ویژه، آشنایی با روش های پرورش استعدادها و توانمندی های افراد با نیازهای ویژه، آشنایی با روش های کنترل معلولیت ها و انواع روش های پیشگیری آنها، شناسایی و تقویت توانمندی های این افراد به منظور شکوفایی توانمندی های آنها در سطح بهینه برای ارتقاء میزان سازگاری آنها، تغییر نگرش های ناکارآمد نسبت به این افراد و ایجاد نگرش مثبت در سطوح مختلف.
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه ۲
سرفصل مطالب:
– مراحل و نحوه اجرای انواع برنامه های درمانی، اصلاحی و توانبخشی افراد با نیازهای ویژه
– آسیب شناسی و نشانه شناسی و روش های تشخیص انواع اختلالات و نقائص حسی، حرکتی، شناختی رفتاری و ارتباطی
– سبب شناسی انواع اختلالات، معلولیت ها و نقائص حسی، حرکتی، شناختی رفتاری و ارتباطی
– تقویت حواس و باقیمانده توانمندی های افراد با نیازهای ویژه مانند اموال جهت یابی بر اساس صدا برای نابینایان و اصول لب خوانی برای افراد دچار نقص شنوایی
– انواع وسایل و تجهیزات کمکی و جبرانی نظیر سمعک، عصباء عینک، ویلچر و … و نحوه استفاده از آنها برای افراد با نیازها
– فعالیت ها و برنامه های روزانه افراد با نیازهای ویژه و قواعد و اصول زندگی آنها در مراکز آموزشی، درمانی و شبانه روزی
– اصول برنامه ریزی برای آموزش، ازدواج، اشتغال و … برای افراد با نیازهای ویژه
– اصول بازپروری حسی، حرکتی، کلامی، شغلی و حرفه ای
– روش های پرورش استعدادها و توانمندی های افراد با نیازهای ویژه
– روشهای تحدید معلولیت ها و انواع روش های پیشگیری از آنها
– شناسایی و تقویت توانمندی های این افراد به منظور شکوفایی آنها در سطح بهینه برای ارتقاء میزان سازگاری آنها
– بهداشت روانی و مسائل و مداخلات مرتبط با خانواده افراد با نیازهای ویژه
– مبانی نظری و راهکارهای تغییر نگرش های ناکارآمد نسبت به این افراد و ایجاد نگرش مثبت در سطوح مختلف جامعه
– افروز، غلام علی، (۱۳۸۹). روانشناسی و توانبخشی کودکان آهسته گام. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
– افروز، غلامعلی. (۱۳۸۸). مقدمه ای بر روانشناسی و توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم داون، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
– آکروز، آدرین. (۱۳۸۱). ارزیابی با برنامه ریزی آموزشی و بازپروری کودکان از تولد تا ۵ سالگی، ترجمه فریده ترابی میلانی، تهران: انتشارات سمت