نام درس: روانسنجی کاربردی
هدف کلی درس
بررسی نقش نظریه کلاسیک نمره واقعی در اندازهگیری است.
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
روانشناسی فیزیولوژیک
سرفصل مطالب:
تعریف اندازهگیری
تعریف روانسنجی تاریخچه
مروری بر مفاهیم آماری
تعریف نظریه کلاسیک واقعی
مفروضات نظریه کلاسیک واقعی
نتایج استخراج شده توسط نظریه کلاسیک واقعی
تعریف پایایی با استفاده از نظریه کلاسیک اندازه گیری
بررسی پایایی با استفاده از نظریه کلاسیک واقعی
تعریف عملی پایایی
انواع پایایی معایب و محاسن هر کدام
رابطه طول آزمون و پایایی (فرمول اسپیرمن براون حالت کلی)
خطای معیار اندازهگیری و فاصله اطمینان برای نمره واقعی
اعتبار و انواع آن
محتوا – وابسته- پیش بین- همزمان- سازه
تصحیح کاهش
اعیار عاملی(تحلیل عاملی)
اصول آزمون سازی
تحلیل سئوال یا استفاده از شاخصهای دشواری و قدرت تمیز با استفاده از شاخصهای پایایی و اعتبار
استفاده از تحلیل عاملی در تحلیل سئوال و ساختن آزمون ملاحظات کلی در تحلیل سئوال
1- روان آزمایی ترجمه دکتر براهنی
2- روان سنجی کاربردی تالیف ثراندیک ترجمه دکتر هومن چاپ دانشگاه تهران
3- روان سنجی تالیف دکتر گنجی
4- نظریههای اندازه گیری ترجمه دکتر علی دلاور