نام درس: روانشناسی اجتماعی کاربردی
Applied Social Psychology
هدف کلی درس
آشنایی با مفاهیم روانشناسی اجتماعی و کاربست آنها در زندگی با توجه به مسائل فرهنگی و بومی و مداخله جهت تغییرات لازم در برخی گروه ها، سازمان ها و در کل اقدامات عملی به منظور انجام مشاوره های سازمانی، اجتماعی و گروهی در راستای تقویت و ایجاد رفتارهای کار آمد و تغییر و یا حذف عملکردهای ناقص و یا تا کار آمد از اهداف عمده این درس است.
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
روانشناسی اجتماعی
سرفصل مطالب:
– تعریف روانشناسی اجتماعی کاربردی و تعیین حوزه های مداخله
– تبیین و آشناسازی با شیوه های تحقیق در حوزه روانشناسی اجتماعی
– مداخله و ارزیابی اشکال و نمونه های مداخله)
– اثر گذاری بر سیاست گذاری های اجتماعی
– کاربرد روانشناسی اجتماعی در زندگی روابط بین فردی، شیوه های نفوذ و اثرگذاری، چرخه و هنر انتخاب، ادارک خویشتن)
– روانشناسی اجتماعی و رسانه: رسانه دین، قش رسانه در بهداشت روانی، نقش رسانه در ایجاد رفتار مناسب با فرهنگ دینی، نقش رسانه در شکل گیری تصور از خود و خود پنداره کودکان و نوجوانان، نقش رسانه در شکل گیری باورها و نگرش های ملی و دینی، نقش رسانه در شکل گیری هویت ملی و دینی، رسانه و خشونت، تبلیغات و اثرات شناختی و رفتاری آن تبلیغات و کودکان، تبلیغات و خیال پردازی، رسانه و اجتماعی شدن
– شناسایی، تعریف، توصیف و تبیین مشکلات اجتماعی
– روش های روانشناسی اجتماعی در حل مشکلات اجتماعی
– کانالهای ارتباطی برای حل مشکلات اجتماعی
– شایعه و کنترل آن اشکال، شیوع، نحوه انتشار، فضای روانی انتشار شایعه، عوامل روانی شیوع شایعه ساز و کارهای قبول و پذیرش شایعه، مدیریت شایعه، نقش دین و مدیریت شایعه
– نگرش و تغییر نگرش در بستر فرهنگی: تبیین نحوه شکل گیری نگرش، شین نظریه ها، بررسی ابعاد و مختصات نگرشه ساختار نگرش، آشنایی با اثرات نگرش بر رفتار، نقش نگرش در رفتارهای فردی – اجتماعی، – آشنایی با شیوه های سنجش نگرش، روش های نگرش سنجی، بررسی شیوه های تغییر نگرش، شیوه های متقاعد سازی نوین، نقش دین در ایجاد و تغییر نگرش
– استوارت از کمپ. (۱۳۸۵). روانشناسی اجتماعی کاربردی ، ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات به تشر
– آبراهام پی، بوتگ. مارک ون وگت. (۱۳۸۹)، روانشناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه مجید صفاری نیا و پرستو حسن زاده تهران: انتشارات ویرایش
– بیرامی، منصور. هاشمی نصرت آباد، تورج، علیلو مجید، (۱۳۷۷). روانشناسی اجتماعی کاربردی، تبریز: نشر هادی
بارون رابرت. بیروت، دان. برنسکاسب، نایلا. (۱۳۸۸). روانشناسی اجتماعی، ترجمه یوسف کریمی، تهران: نشر روان.
خوروش، مهدی. (۱۳۸۵). روانشناسی تبلیغات اصفهان
کاویانی، محمد، (۱۳۸۹). روانشناسی و تبلیغات، با تأکید بر تبلیغات دین، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه