نام درس: روانشناسی اخلاق
Moral Psychology
هدف کلی درس
آشنایی با مبانی روانشناختی اخلاق و تأثیر روانشناسی بر مبانی، مفاهیم و تربیت اخلاقی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اختیاری
پیش نیاز
مباحث اساسی در روانشناسی ۲
سرفصل مطالب:
– كليات: تعريف، اهمیت، روش شناسی، پیشینه و جایگاه
– مبانی روانشناختی اخلاقي: انگیزش اخلاقی (خودگرایی و دیگر گرایی روانشناختی)، وجدان اخلاقی، احساسات اخلاقی، اراده اخلاقی، اختیار و آزادی
– ناکامی های اخلاقی: خودفریبی، ضعف اراده، رابطه معرفت و عمل اخلاقی
– تحول اخلاقی: بررسی و نقد نظریه پیاژه، کلیرگ و سایر روانشناسان
– جنسیت و اخلاق: بررسی و نقد نظریه گلیکان، دیدگاه قمیتیست ها و سایر دیدگاه ها
– تحلیل روانشناختی مفاهیم اخلاقی: تعریف عملیاتی، جدول نشانگان، سنجش و مقیاس سازی
– شخصیت اخلاقی رابطه شخصیت و اخلاقی،بررسی نظریه های شخصیت در خصوص اخلاق
– استحکام اخلاقی: عوامل تحول روانی، تفاوت های فردی، نظریه های روانشناسی کمال
– تربیت اخلاقی شیوه های تغییر نگرش، روش های تغییر رفتار، اصول و روش های تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب
– کدیور پروين. (۱۳۷۸). روانشناسی اخلاق، تهران: نشر آگاه،
– موسوی اصل، سید مهدی و همکاران. (زیر چاب ). روانشناسی اخلاق، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
– نصیری، منصور. (۱۳۸۴). جستارهایی در روانشناسی اخلاقی. تهران: نشر معارف
– هدفیلد، جیمز آرتور. (۱۳۷۴). روانشناسی و اخلاق، ترجمه علی پریور تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
– باقری، خسرو (۱۳۷۷). مبانی شیوه های تربیت اخلاقی. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز چاپ و نشر.
– دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود. (۱۳۷۹). اخلاق اسلامی، تهران: نشر معارف
– ملانی كلاین و استانا، (۱۳۸۹). رشد اخلاقی، جلد ۱ و ۲، ترجمه محمدرضا جهانگیرزاده و همکاران، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
– شولتس، دوان (۱۳۶۲)، روانشناسی کمال- ترجمه گیتی خوشدل، تهران: نشر نو
– Weitlienall, P.J. (۱۹۹۹). Moral Psychology and Community
– Lapley, D, K. (۱۹۹۶) .Moral Psychology
– Dent, N. (۱۹۸۴), The Moral Psychology of the Virtues,
– Valter, S.A.(۲۰۰۸). Moral Psychology