نام درس: روانشناسی تبلیغات و رسانه
Propaganda and Media Psychology
هدف کلی درس
روانشناسی رسانه با استفاده از مفاهیم، نظریه ها و روش های روانشناختی به مطالعه چگونگی تعامل انسان با رسانه و اثر پذیری افراد، گروه ها و فرهنگ از آن (و بر آن) می پردازد.
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اختیاری
پیش نیاز
روانشناسی اجتماعی
سرفصل مطالب:
– مروری بر نظریه های ارتباط جمعی رابطه انسان و رسانه) و دلالت های روانشناختی آن
– در هم آمیزی نظریه های روانشناسی و ارتباطی در حوزه روان شناسی رسانه
– مروری بر روش ها و رویکردهای پژوهشی در روانشناسی رسانه
– رسانه و یادگیری رفتارهای جامعه پسند و ضد اجتماعی؛ همدلی کودک و تجربه درام .
– کسب هویت و اجتماعی شدن از خلال رسانه
– رسانه و تبلیغ؛ ارتباطات متقاعدگرانه- راه های رنفوذ و تأثیر: مروری بر نظریه ها و مدل های تبلیغ با نظر به مباحث یادگیری و پردازش اطلاعات.
– روانشناسی مخاطب؛ تعامل اجتماعی-گونه با شخصیت های رسانه ای، تقلید، همانندسازی، و فرهنگ هواداری
– شخصیت، فرهنگ و ارتباطات؛ مباحثی پیرامون هویت، ارزش و معنا؛ آنچه رسانه ها ترویج می کنند- فرهنگسازی از راه رسانه- نقش شبکه های اجتماعی
– مجموع مباحث پیرامون رسانه و سلامت اعتیاد به اینترنت، پالایش روانی، مشاوره از طریق رسانه، و
– ورزش در رسانه و مباحث ایجاد شده
– برنامه های خبری و پردازش اخبار سیاسی و اجتماعی
– ارزش های اخلاقی و دینی در رسانه
– حکیم آرا، نحمدعلی. (۱۳۹۰). روانشناسی رسانه. تهران: انتشارات دانشکده صدا و سیما
– کاویانی، محمد. (۱۳۹۱). روانشناسی و تبلیغات. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
– Giles, D. (Last edition). Media Psychology. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
– Fischoff, S. Media Psychology: A personal essay in definition and purview. Online
Publication Data: Feb, Journal of Media Psychology. . No. Winter.