روان آموز

کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی

نام درس: روانشناسی تجربی

Experimental Psychology

هدف کلی درس

آشنایی با اصول و کاربرد روش تجربی در حوزه های مختلف روانشناسی و انجام نمونه های آزمایشی در مورد موضوعات و کسب مهارتهای لازم عملی هریک از حوزه ها و گزارش نتایج آن

مقطع تحصیلی

کارشناسی روانشناسی

تعداد واحد

۲ واحد

نوع درس

نظری و عملی

نوع واحد

اصلی

پیش نیاز

روانشناسی فیزیولوژیک

سرفصل مطالب:

– تاریخچه روانشناسی تجربی

– روش تجربی در روانشناسی و انواع روش های تجربی

– طرح های آزمایشی درون گروهی و میان گروهی

– طرح های تک آزمودنی

– اخلاق در پژوهش تجربی چگونگی نوشتن گزارش تجربی

– اندازه گیری احساسات: آستانه مطلق و آستانه اختلافی

– خطاهای ادراکی و عوامل موثر بر آن

– دقت و عوامل موثر بر آن: اندازه گیری دقت، رابطه سرعت و دقت، اثر استراپ

– یادگیری و انواع آن، اثر آگاهی از نتایج، اثر تکرار و تمرین

– حافظه و انواع آن، آزمون های ضمنی و صریح حافظه

– تفاوتهای فردی و نقش آن در رفتار، اندازه گیری هوش و استعداد روانشناسی اجتماعی، اندازه گیری نگرش های کلیشه ای و پیشداوری ها

– روانشناسی محیعلی، اثر ازدحام بر عملکرد، اثر سرو صدا بر عملکرد

– عوامل انسانی، اثر مقدار کار ذهنی بر عملکرد، عوامل موثر بر درک علائم و نشانه ها

من برای یادگیری بهتر این درس ایده ای دارم
منابع اصلی
منابع برای مطالعه بیشتر
منابع اصلی

کانتو ویتر، پری. اچ. رودیگرسوم، هنری. ال.، المنس، دیوید. جی. (۱۳۹۱). روانشناسی تجربی: اصول و کاربرد ترجمه محمود حیدری، ژیلا کتیایی، محمد کریم خداپناهی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت

– فرس، پل. (۱۳۸۴). روانشناسی تجربی. ترجمه حمزه گنجی، تهران: انتشارات آستان قدس

منابع برای مطالعه بیشتر

– ایروانی، محمود. (۱۳۸۰). روانشناسی آزمایشی، تهران: نشر آروین ویژه