نام درس: روانشناسی تجربی
Experimental Psychology
هدف کلی درس
آشنایی با اصول و کاربرد روش تجربی در حوزه های مختلف روانشناسی و انجام نمونه های آزمایشی در مورد موضوعات و کسب مهارتهای لازم عملی هریک از حوزه ها و گزارش نتایج آن
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری و عملی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
روانشناسی فیزیولوژیک
سرفصل مطالب:
– تاریخچه روانشناسی تجربی
– روش تجربی در روانشناسی و انواع روش های تجربی
– طرح های آزمایشی درون گروهی و میان گروهی
– طرح های تک آزمودنی
– اخلاق در پژوهش تجربی چگونگی نوشتن گزارش تجربی
– اندازه گیری احساسات: آستانه مطلق و آستانه اختلافی
– خطاهای ادراکی و عوامل موثر بر آن
– دقت و عوامل موثر بر آن: اندازه گیری دقت، رابطه سرعت و دقت، اثر استراپ
– یادگیری و انواع آن، اثر آگاهی از نتایج، اثر تکرار و تمرین
– حافظه و انواع آن، آزمون های ضمنی و صریح حافظه
– تفاوتهای فردی و نقش آن در رفتار، اندازه گیری هوش و استعداد روانشناسی اجتماعی، اندازه گیری نگرش های کلیشه ای و پیشداوری ها
– روانشناسی محیعلی، اثر ازدحام بر عملکرد، اثر سرو صدا بر عملکرد
– عوامل انسانی، اثر مقدار کار ذهنی بر عملکرد، عوامل موثر بر درک علائم و نشانه ها
کانتو ویتر، پری. اچ. رودیگرسوم، هنری. ال.، المنس، دیوید. جی. (۱۳۹۱). روانشناسی تجربی: اصول و کاربرد ترجمه محمود حیدری، ژیلا کتیایی، محمد کریم خداپناهی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت
– فرس، پل. (۱۳۸۴). روانشناسی تجربی. ترجمه حمزه گنجی، تهران: انتشارات آستان قدس
– ایروانی، محمود. (۱۳۸۰). روانشناسی آزمایشی، تهران: نشر آروین ویژه