نام درس: روانشناسی تحولی ۲
Developmental Psychology 2
هدف کلی درس
شناخت تحول رفتار فرد از لحاظ پدیدآیی شکلی و کنشی با تأکید بر تفاوت های فردی. درک موضوعات و مسائل و فرایندهای اصلی در زمینه تحول و دیدگاه نظریه پردازان مختلف در این زمینه، در کی خطوط تحول در نوجوانی، بزرگسالی و پیری.
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
روانشناسی تحولی 1
سرفصل مطالب:
– موضوع و نظریه های روانشناسی تحولی
– موضوع های اساسی: سوالات اصلی در زمینه تحول: وراثت یا محیط، گسستگی یا پیوستگی تحول، تعامل یا عدم تعامل زمینه های مختلف سازمان روانی، نقش کودک در تحول( فعال یا غیر فعال بودن کودک)، منشا تفاوتهای فردی و ابعاد آن، نقش بافت اجتماعی
– فرهنگی در میزان و شكل تحول – نظریه ها: نظریه های روان پریشی: روان تحلیل گری (نظریات روانشناسان من: نظریه آنا فرويد، نظریه هایتس هارتمن و نظریات روابط موضوعی: نظریه ملانی كلاین)، نظریه روانی – اجتماعی، نظریه های رفتاری نگر: نظریه های یادگیری، نظریه های نمو – یافتگی نشو ونمای عصبی- اندامی، نظریه های خبرپردازی، نظریه های سازشی درونسازی عملیاتی پیاژهای، نظریه های بافتاری فرهنگی – اجتماعی): نظریه بافتاری برونفن برتر، نظریه های رفتار شناسی طبیعی و بافتاری
– بوم شناختی): نظريه دلبستگی جا بالی و اهمیت بافت مذهبی در تحول – هم نمایی نظریه ها و موضوع ها و مطابقت فرهنگی آنها – فرایند اساسی تحول: بازی، تقليد
– بررسی اجمالی دوره های تحول از نوجوانی تا مرگ: نوجوانی، بزرگسالی (اوایل بزرگسالی: جوانی، اواسط بزرگسالی: میانسالی، اواخر بزرگسالی: سالخوردگی یا پیری)
– برکت، لورا، (۱۳۸۳). روان شناسی ارشد از نوجوانی تا پایان زندگی (جلد دوم)، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر و ارسباران
-منصور، محمود. دادستان، پریرخ (۱۳۸۷)، روانشناسی ژنتیک ۲ از روان تحلیل گری تا رفتار شناسی. تهران: انتشارات سمت.
– اکبرزاده، نسرین. (۱۳۷۶). گذر از نوجوانی به پیری ( روان شناسی رشد و تحول). تهران: انتشارات دانشگاه الزهراء
– احدی، حسن. بنی جمالی، شکوه السادات (۱۳۸۸) روانشناسی رشد. تهران: نشر جیحون
-ماسن، پاول متري (۱۳۸۲) رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز دانشگاهی
-محسنی، نیکچهره (۱۳۸۹) نظریه ها در روانشناسی رشد (شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف). تهران: انتشارات جاجرمی
-بیرامی، منصور (۱۳۸۵) جنبه های شناختی روانشناسی رشد، تبریز: انتشارات آیدین
Thompson, D., Hogan, J.D., Clark, P.M. (2012). Developmental psychology in historical perspective. John Willey & Sons Inc.
Quinn, P. Slater, A.M. (2012). Developmental psychology: Revisiting the classic studies. SAGE Publications Ltd.
Kail. R.V. Cavanaugh, J.C. (2012). Human Development: A life-span view. Engage Learning Press.
Kerig, P.K., Schulz. M.S. Hauser, S.T. (2012). Adolescence and Beyond: Family Process and Development .Oxford University Press.
Suggate, S. Reesse, E. (2012). Contemporary debates in childhood education and development. Rutledge Press.
Mitchell, P. Ziegler, F. (2011) Fundamentals of developmental psychology. Psychology Press
Miller, P. (2011). Theories of developmental psychology worth publishers, Incorporated
فهرست محتوا
- 1 نام درس: روانشناسی تحولی ۲
- 2 Developmental Psychology 2
- 3 هدف کلی درس
- 4 شناخت تحول رفتار فرد از لحاظ پدیدآیی شکلی و کنشی با تأکید بر تفاوت های فردی. درک موضوعات و مسائل و فرایندهای اصلی در زمینه تحول و دیدگاه نظریه پردازان مختلف در این زمینه، در کی خطوط تحول در نوجوانی، بزرگسالی و پیری.
- 5 مقطع تحصیلی
- 6 تعداد واحد
- 7 نوع درس
- 8 نوع واحد
- 9 پیش نیاز
- 10 سرفصل مطالب: