logolq2
021-91077080
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
    • معرفی مدیر سایت
    • معرفی همکاران
    • قوانین و مقررات
    • نشر دیجیتال
    • تماس با ما
  • فروشگاه
  • پرسش و پاسخ
    • کارشناسی ارشد
    • دکتری
    • سوالات درسی
  • دانلود رایگان
    • جزوات
      • روانشناسی رشد دکتر پورحسین
      • روش تحقیق دکتر فراهانی
    • دفترچه سوالات
      • کارشناسی ارشد
        • وزارت علوم
        • وزارت بهداشت
        • آزاد
      • دکتری
        • سراسری
        • وزارت بهداشت
        • آزاد
    • کتاب , PDF
  • کنکور ارشد
    • روانشناسی ۱
      • منابع
      • نکات مشاوره ای
      • ضرایب و گرایش ها
      • ظرفیت پذیرش
      • مصاحبه با رتبه های برتر
      • کارنامه رتبه های برتر
      • مشاوره با رتبه برتر
      • واحدهای درسی دانشگاه
      • تخمین تراز
    • روانشناسی ۲
      • منابع
      • مشاوره با رتبه برتر
    • علوم شناختی
      • منابع
      • کارنامه رتبه های برتر
      • مشاوره با رتبه برتر
    • نکات کنکوری
    • متون زبان تخصصی
  • کنکور دکتری
    • منابع
    • مواد امتحانی و گرایش ها
    • نکات مشاوره ای
    • تحلیل آزمون دکتری
    • پاسخ تشریحی سوالات
    • تخمین تراز
    • مصاحبه با رتبه های برتر
    • کارنامه رتبه های برتر
    • ظرفیت پذیرش
    • جدول امتیازدهی مصاحبه
  • کنکور بهداشت
    • ارشد بهداشت
      • ظرفیت پذیرش
      • منابع
      • دروس و ضرایب
      • کارنامه رتبه های برتر
      • مصاحبه با رتبه های برتر
    • دکتری بهداشت
      • منابع
      • رشته ها
      • دانشگاه ها
      • مدرک زبان
      • مصاحبه با رتبه های برتر
      • کارنامه رتبه های برتر
  • همکاری در تولید محتوا

نام درس: روانشناسی تربیتی

Educational Psychology

هدف کلی درس

شناخت و توانایی تحلیل روانشناختی مسائل آموزشی، یادگیری و تربیتی

مقطع تحصیلی

کارشناسی روانشناسی

تعداد واحد

۲ واحد

نوع درس

نظری

نوع واحد

اصلی

پیش نیاز

روانشناسی یادگیری

سرفصل مطالب:

– تعریف: قلمرو و اهداف

– یادگیرندگان: در ابعاد شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی

– آشنایی با نظریه های آموزشی

– تفاوت های فردی (هوش، تفکر، خلاقیت، سبک های تفکر، سبک های یادگیری، نیازهای ویژه فردی)

– نظریه های جدید در تبیین هوش: استرنبرگ و هوش چند مولفهای، نظریه گاردنر در هوش

– نظریه های رفتارگرایی در فرایند دهی: فرضیه های اساسی این دیدگاه، کاربرد های این نظریه ها در فرایند یادگیری یاددهی، انتقادهای وارد بر کاربرد این نظریه ها در آموزش

– نظریه شناختی- اجتماعی (فرضیه های اساسی نظریه بندورا، تشریح فرایشان خودکارآمدی و خود تنظیمی، راهبردی متناسب برای ارتقای خودکار آمدی و خود تنظیمی).

– الگوی پردازش اطلاعات معرفی الگوی حافظه دو گانه و عمق پردازش

– تبیین نقش انگیزش در یادگیری (مقایسه انگیزش بیرونی و درونی : مقایسه دیدگاه های شناختی و رفتاری، نقش باورها واهداف در انگیزش، نظریه انتظار – ارزش در انگیزش، راهبردهای مناسب برای برانگیختن یادگیرندگان از دیدگاه های مختلف).

– راهبردها و شیوه های آموزشی (نقد و بررسی شیوه های سنتی آموزش، معرفی روش اکتشافی و حوزه هایی که می توان از این روش استفاده کرد، مقایسه روش های گروهی با سایر روش ها)، آشنایی با دیدگاه کرشن اشنایدر

– مدیریت کلاس و محیط یادگیری و انواع شیوه های اداره کلاس و مدرسه، جو مطلوب در مدرسه و کلاس، انتظار معلم و…).

– مقایسه انواع روش های ارزیابی معمول در موقعیت های آموزشی (تبین شیوه های مختلف ارزیابی رسمی و غیر رسمی ارزیابی ملاکی، ویژگی های ارزیابی مناسب، ارزیابی کیفی)۔

– چشم انداز های نوین تربیتی این قسمت به عهده خود دانشجو بوده و در ارزیابی کلاسی در نظر گرفته می شود)

– اصول تربیت و تحلیل روانشناختی آن از دیدگاه اسلام

من برای یادگیری بهتر این درس ایده ای دارم
منابع اصلی
منابع برای مطالعه بیشتر
منابع اصلی

– کدیور، پروین. (۱۳۸۱)، روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت

– سیف، علی اکبر. (۱۳۸۶)، روانشناسی پرورشی توین. تهران: نشر آگاه

– بیلر، رابرت، (۱۳۹۱). کاربرد روانشناسی در آموزش ترجمه پروین کدیور، جلد ۱ و ۲، تهران: مرکز نشر دانشگاهی

منابع برای مطالعه بیشتر

– شکوهی، غلامحسین (۱۳۹۰)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، شرکت به نشر

– Woolfolk, A. E. (Last edition). Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon.

پرسش و پاسخ

  • پرسش و پاسخ کارشناسی ارشد
  • پرسش و پاسخ دکترا
  • مشاوره با رتبه های برتر
  • المپیاد روانشناسی

روانشناس شو

  • سیر تا پیاز روانشناسی
  • رغبت سنج شغلی روانشناسی
  • تغییر رشته به روانشناسی
  • از مهندسی به روانشناسی

محصولات

  • کتاب های روان آموز
  • برنامه نارنگی
  • طرح تبسم
  • دوره های آنلاین

آزمون ارشد روانشناسی

  • منابع آزمون ارشد روانشناسی
  • تفاوت ارشد بهداشت و علوم
  • تفاوت بالینی و عمومی
  • محاسبه نمره کل

نماد اعتماد

Twitter
Instagram
Telegram
Linkedin
  • شماره تماس: 02191077080