نام درس: روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
هدف کلی درس
شناخت و توانایی تحلیل روانشناختی مسائل آموزشی، یادگیری و تربیتی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
روانشناسی یادگیری
سرفصل مطالب:
– تعریف: قلمرو و اهداف
– یادگیرندگان: در ابعاد شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی
– آشنایی با نظریه های آموزشی
– تفاوت های فردی (هوش، تفکر، خلاقیت، سبک های تفکر، سبک های یادگیری، نیازهای ویژه فردی)
– نظریه های جدید در تبیین هوش: استرنبرگ و هوش چند مولفهای، نظریه گاردنر در هوش
– نظریه های رفتارگرایی در فرایند دهی: فرضیه های اساسی این دیدگاه، کاربرد های این نظریه ها در فرایند یادگیری یاددهی، انتقادهای وارد بر کاربرد این نظریه ها در آموزش
– نظریه شناختی- اجتماعی (فرضیه های اساسی نظریه بندورا، تشریح فرایشان خودکارآمدی و خود تنظیمی، راهبردی متناسب برای ارتقای خودکار آمدی و خود تنظیمی).
– الگوی پردازش اطلاعات معرفی الگوی حافظه دو گانه و عمق پردازش
– تبیین نقش انگیزش در یادگیری (مقایسه انگیزش بیرونی و درونی : مقایسه دیدگاه های شناختی و رفتاری، نقش باورها واهداف در انگیزش، نظریه انتظار – ارزش در انگیزش، راهبردهای مناسب برای برانگیختن یادگیرندگان از دیدگاه های مختلف).
– راهبردها و شیوه های آموزشی (نقد و بررسی شیوه های سنتی آموزش، معرفی روش اکتشافی و حوزه هایی که می توان از این روش استفاده کرد، مقایسه روش های گروهی با سایر روش ها)، آشنایی با دیدگاه کرشن اشنایدر
– مدیریت کلاس و محیط یادگیری و انواع شیوه های اداره کلاس و مدرسه، جو مطلوب در مدرسه و کلاس، انتظار معلم و…).
– مقایسه انواع روش های ارزیابی معمول در موقعیت های آموزشی (تبین شیوه های مختلف ارزیابی رسمی و غیر رسمی ارزیابی ملاکی، ویژگی های ارزیابی مناسب، ارزیابی کیفی)۔
– چشم انداز های نوین تربیتی این قسمت به عهده خود دانشجو بوده و در ارزیابی کلاسی در نظر گرفته می شود)
– اصول تربیت و تحلیل روانشناختی آن از دیدگاه اسلام
– کدیور، پروین. (۱۳۸۱)، روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت
– سيف، علی اکبر. (۱۳۸۶)، روانشناسی پرورشی توین. تهران: نشر آگاه
– بیلر، رابرت، (۱۳۹۱). کاربرد روانشناسی در آموزش ترجمه پروین کدیور، جلد ۱ و ۲، تهران: مرکز نشر دانشگاهي
– شکوهی، غلامحسین (۱۳۹۰)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، شرکت به نشر
– Woolfolk, A. E. (Last edition). Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon.