روان آموز

کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی

نام درس: روانشناسی رفتار مصرف کننده

Consumer Behavior Psychology

هدف کلی درس

شناخت رفتارهای مربوط به مصرف کننده (دستیابی، استفاده و خدمات اقتصادی و فرآیندهای تصمیم گیری پیش از آن و تعیین کننده آن و تاثیر پذیری تبلیغات و آگهی ها و متغیرهای روانشناختی مرتبط با آن

مقطع تحصیلی

کارشناسی روانشناسی

تعداد واحد

۲ واحد

نوع درس

نظری

نوع واحد

اختیاری

پیش نیاز

روانشناسی اجتماعی

سرفصل مطالب:

– تنوع رفتارهای مصرف کننده

– بخش بندی بازار

– نیازها، انگیزش ها و رفتار مصرف کننده

– ادراک مصرف کننده

– شخصیت مصرف کننده

– یادگیری و درگیری در رفتار مصرف

– ماهیت نگرش ها و رفتار مصرف کنندگان

– شکل گیری نگرش و رفتار مصرف کنندگان

– ارتباطات و متقاعدسازی

– پویائی گروهی و گروه های مرجع مصرف

– الگوهای مصرف 

– تبیین تصمیم گیری مصرف کننده

– پردازش اطلاعات و تصمیم گیری

– خشنودی مصرف کننده و کیفیت

– پاسخ بازار

– پاسخ به آگهی

– پژوهش در رفتار مصرف کننده

– خانواده و رفتار مصرف کننده

– طبقه اجتماعی و رفتار مصرف کننده

– نقود فرهنگ و خرده فرهنگ ها در رفتار مصرف کننده

– رفتار مصرف کننده بین فرهنگی

– نفوذ فردی و فرآیندهای رهبری در رفتارهای مصرف کننده

– انتشار نو آوری

– رفتار مصرف کننده و کاربرد آن در سودآوری بازار

– حمایت از مصرف کننده و خط مشی

– نگرش دینی به مصرف و مصرف کننده (اسراف و تبذیر، حرص و آز، قناعت، مصرف گرایی، مصرف زدگی، چشم و هم چشمی و… )

– نظریه های روانشناسی در رفتار مصرف

من برای یادگیری بهتر این درس ایده ای دارم
منابع اصلی
منابع برای مطالعه بیشتر
منابع اصلی

آتش پور، حمید، جنتیان، مسمیرا، (۱۳۸۲). روانشناسی رفتار مصرف کننده. تهران: نشر روز آمد.

مدون، جان، مینورا مایکل. (۱۳۸۸)، رفتار مصرف کننده: عوامل درونی و بیر اور نیا ترجمه عباس صالح اردستانی تهران انتشارات جهان نو

هاوکینز، ول: پست، راجر کت، کانی. (۱۳۸۵). رفتار مصرف کننده، ترجمه احمد روستا و عطیه بطحایی، تهران: انتشارات سوگل

صمدی، متعصور، (۱۳۸۶). رفتار مصرف کننده، تهران: نشر آییژ

مرون، جان، مینور، میشل اس. (—)، رفتار مصرف کننده، ترجمه کامبیز حیدرزاده. قزوین: انتشارات علمی دانشگاه آزاد قزوین

صالح اردستانی، عباس، سعدی، محمدرضا. (۱۳۸۱). رفتار مصرف کننده: عوامل درونی و بیرونی، تهران: انتشارات اتحاد

صفاری نیا، مجید. (۱۳۸۷). تغییر نگرش و رفتار مصرف کنندگان انرزی، تهران: انتشارات سابا

منابع برای مطالعه بیشتر

– Schiffman, L.G, Kanuk, L. L. (Last edition). Consumer Behavior, Ath edition, Prentice

Hall International, Inc.

– East, R., Wright, M., Vanhuele M. (Last edition). Consumer Behavior Applications in

Marketing, Sage.

– Graves P. (Last edition). Consumer Psychology: The market research Myth, the Truth aboat consumers, and the psychology of shopping, Nicholas Brealey Publishing.

– Haugtvedt, H. K. (Last edition). Handbook of Consumer Psychology, Psychology Press Boyd C. J. (Last edition). Consumer Psychology, Open University Press.

– Wanke M. (Last edition). Social Psychology of Consumer Behavior. Psychology Press.