نام درس: روانشناسی شناختی
Cognitive Psychology
هدف کلی درس
آشنایی دانشجو با اصول و مفاهیم اساسی مطرح در رویکرد شناختی و فرایندهای ذهنی و نقاط اشتراک و افتراق آن با سایر رویکردها
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
مباحث اساسی در روانشناسی ۲ و احساس و ادراک
سرفصل مطالب:
– کلیات تاریخچه روانشناسی شناختی، عوامل موثر در شکل گیری آن، تعریق روانشناسی شناختی از لحاط موضوع مورد مطالعه، و حوزه های آن، مبانی نظری رویکرد شناختی در روان شناسی و تفاوت آن با سایر رویکردها
– روانشناسی شناختی بعنوان یکی از رشته های علوم شناختی: اهداف خاص و مشترک با سایر رشته های علوم شناختی از جمله علوم اعصاب، هوش مصنوعی، زبان، فلسفه…)
– الگوی پردازش اطلاعات و مدل ساری در روان شناسی شناختی (با توجه به الگوهای عصب شناسی و هوش مصنوعی)
– مغز و شناخت، ساختار و کارکردهای مغز، روشهای مطالعه مغز، نواحی متفاوت مغزی و فرایندهای شناختی
– حافظه: مبانی، انواع الگوها و ساختار، مراحل انتقال اطلاعات، فراموشی و دلایل آن، یادزد ودگی، روشهای متفاوت مطالعه حافظه ، روشهای بهسازی حافظه
– بازنمایی اطلاعات: بازنمایی بیرونی و تصویر سازی ذهنی، بازنمایی تصویر و گزاره، نقشه های شناختی
– ادراک: تعریف، رویکردهای نظری ادراک، فرایند های نزولی و صعودی در ادراک، ادراک عمق، رنگ، اشیاء و اشکال، ثبات ادراکی، ادراک پریشی یا آگنوزا
– توجه: نظریه های توجه، ماهیت توجه، فرایند های کنترل شده و خودکار، انواع توجه و ویژگی های آنان، نوروسایکولوژی
– زبان و تفکر: تعریف و ضرورت زبان، ویژگی ها و سطوح متفاوت زبان، درک و تولید زبان، اساسی فرایندهای خواندن، تفاوت در زبان ها، دوزبانگی و گویش ها، زبان پریشی ها
– استدلال، تصمیم گیری: نظریه های تصمیم گیری و عوامل موثر در آن، منابع عینی و ذهنی، انواع استدلال
– حل مسئله و خلاقیت: مراحل حل مسئله، انواع مسائل، موانع و فرصت های حل مسئله، راهبردهای حل مسئله، خلاقیت و انواع آن، فرایند خلاق، خلاقیت و خبرگی، خلاقیت در انسان و سیستم های خبره
– هوش طبیعی و هوش مصنوعی: تعریف، انواع نظریه های هوش و سنجش آن، شبیه سازی موش در سیستم مصنوعی و تفاوت آن با هوش انسانی
– استرنبرگٹ، آر، (۱۳۸۹)، روانشناسی شناختی، ترجمه کمال خرازی و الهه حجازی، تهران: انتشارات سمت
– آیزنک، مایکل کین، مارک، (۱۳۸۹)، روانشناسی شناختی، ترجمه اکبر رهنما و محمد رضا فریدی، تهران: نشر آییژ
– کرمی نوری، رضا. (۱۳۸۳). روانشناسی حافظه و یادگیری با رویکرد شناختی، تهران: انتشارات سمت
– Logan, G. D. (2012). Cognitive psychology, Elsevier,
– Grahamn D. (2011). Cognitive psychology. Wiley.
– Quinlan P. Dyson B. (2008). Cognitive Psychology. Pearson.
– Goldstein E. B. (2008). Cognitive Psychology, Thomson Wadsworth.
– Baddeley A., Eysenck M.W., Anderson M.C. (2009). Memory, Psychology Press.