نام درس: روانشناسی صنعتی و سازمانی
Industrial and Organizational Psychology
هدف کلی درس
دانش افزایی در زمینه کاربرد نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسی در محیط سازمان ها و صنایع و ارتقاء آگاهی دانشجویان برای بهبود عملکرد در محیط کار، در چارچوب فرهنگ بومی و دینی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
مباحث اساسی در روانشناسی ۲
سرفصل مطالب:
– تعریف روانشناسی صنعتی و سازمانی
– فعالیت ها و موقعیت های شغلی روانشناسان صنعتی و سازمانی
– تاریخچه روانشناسی صنعتی و سازمانی در دنیا و ایران
– روش های تحقیق در روانشناسی صنعتی و سازمانی
طراحی و تحلیل مشاغل (تعاریف، روش ها، ابزارهای عملکرد شغلی (تعاریف، ملاک ها)
روش های جبران خلافت عملکرد کارکنان
– گرینش کارکنان برنامه ریزی سازمان برای تامین نیر ایک انسانی مورد نیاز،روش های جذب نیروی انسانی مورد نیاز، ایزارها کی علمی مناسب برای گزینش نیروی انسانی
– آموزش کارکنان (تعاریف مختلف از نیازهای آموزشی،روش های سنجش نیازهای آموزشی، طراحی برنامه های برنامه های آموزشی و اجرای آنها)
– انگیزش شغلی (تعریف، روش های سنجش)
– نظریه های انگیزش شغلی از جمله نظریه های تشویق، نظریه انتظار، نظریه خودکارآمدی،نظریه های عدالت سازمانی، نقریه های تعیین هدف، نظریه کنترل، نظریه اقدام
– کاربرد نظریه های انگیزش در انواع سازمان ها
– نگرش ها و عواطف شغلی (خشنودی شغلی، دلبستگی شغلی، تعهد سازمانی، عواطف مثبت و منفی، تحمیل عواطف در محل کار)
– رفتارهای مولد و مخرب
– عملکرد و ظیفه ای
– رفتار مدنی سازمانی
– خلاقیت سازمانی
– رفتارهای انطباقی
– ترک شغل، غیبت، تاخیر
– کجروی های سازمانی شامل خشم، بد رفتاری، خرابکاری، سرقت
– الگوها و نظریه های تبیین کننده علل رفتارهای سازنده و مخرب کارکنان در موقعیت های سازمانی
– روانشناسی بهداشت حرفه ای
– تعریت روانشناسی بهداشت حرفه ای
– علل و عوامل تاثیر گذار بر بهداشت حرفه ای
– استرس های شغلی شامل تعاریف، نظریه ها و الگوی مختلف
– عوامل سازمانی ایجاد کننده استرس های شغلی از قبیل مشکلات نقش، رویه ها و خط مشی های سازمانی، محیط فیزیکی، کار راهه شغلی، تعارض کار- خانواده و برعکس، روابط بین فردی نامطلوب
– نقش استرس های شغلی در بهداشت حرفه ای کارکنان از جمله سلامت روحی و روانی، سلامت جسمانی و سلامت رفتاری کارکنان
– برنامه کاری مختلف مانند نوت کاری ها، ساعت های کاری متغیر، شب کاری
– تیم ها و گروه ها در سازمان ها، ویژگی های مهم گروه ها، ویژگی های مهم گروه ها، مراحل رشد گروه ها
– تیم ها و نقش آنها در افزایش عملکرد سازمان ها (انواع تیم، تیم سازی، روش های افزایش کارآیی تیم ها)
– نظریه های سازمانی و توسعه
– معرفی انواع ساختارهای سازمانی
– مراحل رشد سازمان ها
– روش های مختلف توسعه سازمانی از جمله تحقیق در عمل، ایجاد تغییر در تیم ها، بازخورد، تحقیق در عمل و…
– رهبری و پیروان (نظریه های رهبری، نظریه های پیروان، رهبری از دیدگاه اسلام)
– ریجو، رونالد، (۱۳۸۳)، زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه داود حسین زاده، زهرا لبادی اور پرویز صالحی، جلد ۱، تهران: نشر مازیار
– کورمن، آبراهام. ک. (۱۳۸۴). روانشناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه حسین شکر کن، تهران: انتشارات رشد
– تیفین، ژوزف مک کورمیک. (۱۳۸۹). روانشناسی صنعتی ترجمه محمد حسین سروری، تهران: انتشارات بعثت
– ساعتچی، محمود. (۱۳۸۶). روانشناسی بهره وری (ابعاد کاربردی روانشناسی کار و روانشناسی صنعتی – سازمانی)، تهران: نشر ویرایش
– ساعتچی، محمود، (۱۳۸۲)، روانشناسی کار، تهران: نشر و برایش
– Aamodt, M. G. (last edition). Industrial / Organizational Psychology. WadsworthPublishing.
– Landy, F. G., Conte, J. M. (last edition) Work in the 91 Century: An Introduction to
Industrial and Organizational Psychology. Wiley-Blackwell.