روان آموز

کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی

نام درس: روانشناسی عمومی پیشرفته

هدف کلی درس

روانشناسی عمومی پیشرفته

مقطع تحصیلی

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

تعداد واحد

۲ واحد

نوع درس

نظری

نوع واحد

اصلی

پیش نیاز

ندارد

سرفصل مطالب:

مقدمه:
تعریف روانشناسی: توصیف و تبیین رفتار، روش های روان شناسی، مشاهده طبیعی روش آزمایشی، روش بالینی، نظریه ها در روانشناسی، فلسفه، فیزیولوژی و فیزیک
اساس عصبی رفتار آدمی:
ساخت و عمل دستگاه عصبی، مغز، روش های مطالعه ی مغز، کرتکس مغز، ساختارهای تحتانی و میانی مغز، بعضی از سیستم های کنشی، سیستم لیمبیک، سیستم رتیکولار
انگیزش و هیجان:
تعریف انگیزه ها، غریزه، طبقه بندی غریزه ها، انگیزه های فیزیولوژیک، انگیزه های روانی و انگیزه های اجتماعی، حالات هیجانی، کنش های فیزیولوژیکی در هیجان، نشانه های فیزیولوژیکی هیجان، کنترل دستگاه عصبی، اختلالات روان – تنی، نشانه ای رفتاری هیجان، یادگیری واکنش های هیجانی، رشد و تکامل هیجانات و نظریه های مربوط به هیجان.
ادراک حسی:
حواس بینایی، شنوایی، چشایی، لامسه، بویائی، پسیکوفیزیک، اندازه گیری های سنتی آستانه، سازمان بندی ادراک حسی، مباحث ادراک حسی: ادراک حسی عمق، ادراک حرکت، خطای ادراک حسی، اثرات بعدی ادراک حسی، ادراک حسی و انگیزشی
یادگیری و اساس آن:
شرطی شدن کلاسیک: ارتباطات زمانی، خاموشی و بهبودی، تنوع محرکات، انگیزش و شرطی شدن، شرطی شدن در مرتبه بالاتر، یادگیری وسیله ای و شرطی شدن عاملی: پاداش و اصل تقویت، تقویت کنند ها، خاموشی، تعمیم محرکات، پاداش های یاد گرفته شده
یادگیری انتخابی: آزمایش و خطا، یادگیری چند جنبه ای تشخیصی ( تفکیکی )

یادگیری و نگهداری در انسان:
یادگیری مهارت های حرکتی، یادگیری کلامی، نگهداری: اندازه گیری نگهداری، تئوری های مربوط به نگه داری، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت: مفاهیم و تفکر، یادگیری مفهوم، زبان و تفکر، حل مسئله، فکر مبتکرانه
روانشناسی اجتماعی:
عوامل درون فردی: نگرش ها، تغییر نگرش، ارتباطات و تبلیغات، اجتماع و فرهنگ، ساخت. پویایی گروه: هدف و ماهیت گروه ها، رفتار فرد در گروه، رفتار گروه.
رشد:
بعضی از اصول ژنتیک، رشد جسمی: الگوهای رشد، رشد جسمی و آمادگی، رشد جسمی و تجربه، بعضی از مباحث مربوط به رشد: رشد ادراکی حسی، رشد زبان، توسعه مفهوم و شناخت، رشد هوش، رشد رفتار اجتماعی.
تفاوت های فردی و آزمون های روان شناختی:
آزمون توانایی ها: آزمون های استعداد و پیشرفت، اندازه گیری هوش.
شخصیت:
چگونگی شکل گیری شخصیت، اندازه گیری ( سنجش ) شخصیت، نظریه های اساسی شخصیت: تیپ شناسی، صفات، روانکاوی، تئوری های مربوط به “خود” در شخصیت تئوری های یادگیری در شخصیت.
سازگاری:
محرومیت: منبع محرومیت، پاسخ های مربوط به محرومیت، تعارض، مکانیزم های دفاعی، روش های دیگر سازگازی، انزوا طلبی، ترس و اضطراب …
اختلالات رفتاری:
تعریف آسیب شناسی رفتاری: طبقه بندی اختلالات روانی، روان نژندها، روان پریش ها ضایعات مغزی… روان درمانی: روش های مشاوره، روش های روان درمانی، نگهداری و حفظ سلامت روان.
روانشناسی عملی:
تکنولوژی آموزشی، روش های خود آموزی، مهندسی انسانی، طرح محیط کار، روانشناسی استخدام، روانشناسی مصرف کننده: روش های جلب توجه کردن، تشویق، تاثیر و تبلیغ.

من برای یادگیری بهتر این درس ایده ای دارم
منابع اصلی
منابع برای مطالعه بیشتر
منابع اصلی

۱٫ General Psychology, David. C. Edward.The Macmillan Company.
2. Fundamental of Psychology “an introduction”, Academic Press.
3. Introduction to comtemporary Psychology Edmund Fantiono and George S. Reynolds W.H. Freeman, and company.
4. Fundamentals of Psychology C. J. Adcock, Penguin, Books.
5. Fundamentals of Psychology Rita Atkinson, Richard Atkinson and Ernest Hilgard.Harcourt Brace Jovanovich Publishers.


6. کتاب هایی که حداقل مطالب بالا را در بردارد و دارای زمینه ای پژوهشی در مورد مطالب ذکر شده است.

منابع برای مطالعه بیشتر