نام درس: روانشناسی مصرف کننده
هدف کلی درس
تسلط دانشجویان بر مفاهیم، عوامل و نظریه های مختلف در ارتباط با درک رفتار مصرف کننده
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اختیاری
پیش نیاز
سرفصل مطالب:
– مبانی و مقدمات
– تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رفتار مصرف کننده
– تفاوت های میان فرهنگی در رفتار مصرف کننده؛ ارزشهای غیرگرایانه، محیط گرایانه و فردگرایانه؛ تفاوت های فرهنگی در ارتباطات غیرکلامی و نقش آن در رفتار مصرف کننده
– تاثیر گروه بر رفتار مصرف کننده؛ ارتباطات درونی گروه ها و نقش رهبران عقیده؛ توسعه نوآوری
– نقش ادراک در رفتار مصرف کننده؛ قرار گرفتن در معرض اطلاعات، تعبیر و تفسیر پیام های تبلیغاتی؛
تنظیم استراتژی بازاریابی مبتنی بر فرایند ادراک مصرف کننده
– نقش حافظه و یادگیری در رفتار مصرف کننده و تبلیغات؛ موضع یابی محصول و موضعیابی مجدد؛ تصویر نام تجاری و ارزش سهم نام تجاری
– انگیزش، شخصیت و عواطف مصرف کننده؛ نظریه های انگیزش؛ انواع انگیزه ها و نقش آنها در رفتار مصرف کننده؛ استفاده از انگیزش شخصیت و عواطف در تدوین استراتژی بازاریابی
– عوامل موقعیتی تاثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری مصرف کننده؛ ویژگیهای موقعیتی مانند ویژگی های محیط فیزیکی رنگ ها، رایحه، موسیقی و غیره
– رفتار مصرف کننده از دیدگاه اسلام؛ مبانی رفتار مصرف کننده در اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با اقتصاد متعارف
– رفتار مصرف کننده تالیف دل هاوکینز، راجر بست، کنث کانی؛ ترجمه احمد روستا و عطیه بطحایی (چاپ اول ۱۳۸۵). تهران: انتشارات سارگل
– الگوی تخصیص درآمد و نظریه رفتار مصرف کننده مسلمان (۱۳۸۸). نوشته سیدرضا حسینی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
– سیموون، جی. و مینور، ام. اس. (۱۳۸۶). رفتار مصرف کننده: عوامل درونی و بیرونی، ترجمه: عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، تهران: جهان نو.
– مقاله بررسی اصول موضوعه رفتار مصرف کننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف. نوشته کیومرت سهیلی؛ محمدنقی نظرپور: دو فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات اقتصاد اسلامی سال دوم، شماره دوم- بهار و تابستان ۱۳۸۹ صص. ۹۹ – ۱۲۴٫
Boyd, C. (2010). Consumer psychology. Maidenhead: Open University.
East, R., Wright, M., Vanhuele, M. (2008). Consumer behavior applications in marketing. New
York: Sage.
Evans, M., Jamal A., Foxall G. (2009). Consumer behavior. (2nd edition). New York: Wiley Sons.
Graves, P. (2010). Consumer Psychology: The market research myth, the truth about consumers, and the psychology of shopping. London: Nicholas Brealey.
Hawkins, D., Mothersbaugh, D. (2010). Consumer beliavior. (11th edition). Boston: McGraw Hill.
Schiffman, L. G., and Kanuk, L. L. (2009). Consumer behavior.(8th edition) Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall International, Inc.