نام درس: روانشناسی و آسیب شناسی خانواده
هدف کلی درس
هدف اصلی این درس آشنا کردن دانشجویان با جنبههای روانشناختی خانواده، فرایند تحول خانواده، مسایل و مشکلات عمده و شایعی که خانوادهها عموما با آنها روبرو می شوند، می باشد.
سرفصل مطالب:
این درس در دو بخش اصلی ارایه می شود:
الف) روانشناسی خانواده
نقش و ارزش روانشناختی خانواده
فرد و خانوده
کارکردهای خانواده
شکل گیری و تحول خانواده (مراحل تحول خانواده و بررسی مسایل خاص هر دوره)
عشق و دلبستگی
انواع خانواده و ویژگی های روانشناختی آنها (هسته ای/ گسترده، مادر شاغل، پدر دور از خانه، شبه خانواده …)
ب) مسایل و مشکلات خانوادهها
روابط با خویشاوندان (سببی و نسبی)
روابط با همشیران و آسیب شناسی روابط آنها
تعارض و خشونت (سوء رفتار با فرزندان، سوء رفتار با همسر)
ارتباط و مکالمه
آسیب پذیری و انعطاف پذیری خانواده در وضعیت های پرخطر (اعتیاد، ازدواج مجدد، خشونت، فقر، معلولیت، بیماریهای مزمن، معلویت های جسمی و ذهنی، سوگوراری …)
ساختارهای مرضی در خانواده (طلاق، تکسرپرست، بیسرپرست، فرزندخواندگی، …)
Nichols, W. C., Pace-Nichols, M. A., Becvar, D. S. & Napier, A. (2000). Handbook of family development and intervention. New York: Wiley.
Milardo, R. M., Duck, S. (2000). Fanilies as rclationships. New York: Wiley Carter, B., McGoldrick, M (1989). The changing family life cycle: A framework for family therapy. Boston: Allyn and Bacon.
Frude, N. (1993). Understanding family problems. New York: Wiley. Reder, P., McClure, M. & Jolley, A. (2000). Family matters. London: Routledge.
Walsh, F. (1993). Normal family processes. New York: Guilford.