logolq2
021-91077080
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
    • معرفی مدیر سایت
    • معرفی همکاران
    • قوانین و مقررات
    • نشر دیجیتال
    • تماس با ما
  • فروشگاه
  • پرسش و پاسخ
    • کارشناسی ارشد
    • دکتری
    • سوالات درسی
  • دانلود رایگان
    • جزوات
      • روانشناسی رشد دکتر پورحسین
      • روش تحقیق دکتر فراهانی
    • دفترچه سوالات
      • کارشناسی ارشد
        • وزارت علوم
        • وزارت بهداشت
        • آزاد
      • دکتری
        • سراسری
        • وزارت بهداشت
        • آزاد
    • کتاب , PDF
  • کنکور ارشد
    • روانشناسی ۱
      • منابع
      • نکات مشاوره ای
      • ضرایب و گرایش ها
      • ظرفیت پذیرش
      • مصاحبه با رتبه های برتر
      • کارنامه رتبه های برتر
      • مشاوره با رتبه برتر
      • واحدهای درسی دانشگاه
      • تخمین تراز
    • روانشناسی ۲
      • منابع
      • مشاوره با رتبه برتر
    • علوم شناختی
      • منابع
      • کارنامه رتبه های برتر
      • مشاوره با رتبه برتر
    • نکات کنکوری
    • متون زبان تخصصی
  • کنکور دکتری
    • منابع
    • مواد امتحانی و گرایش ها
    • نکات مشاوره ای
    • تحلیل آزمون دکتری
    • پاسخ تشریحی سوالات
    • تخمین تراز
    • مصاحبه با رتبه های برتر
    • کارنامه رتبه های برتر
    • ظرفیت پذیرش
    • جدول امتیازدهی مصاحبه
  • کنکور بهداشت
    • ارشد بهداشت
      • ظرفیت پذیرش
      • منابع
      • دروس و ضرایب
      • کارنامه رتبه های برتر
      • مصاحبه با رتبه های برتر
    • دکتری بهداشت
      • منابع
      • رشته ها
      • دانشگاه ها
      • مدرک زبان
      • مصاحبه با رتبه های برتر
      • کارنامه رتبه های برتر
  • همکاری در تولید محتوا

نام درس: روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه ۱

Child Psychology with Exceptional Needs

هدف کلی درس

توانمندسازی دانشجویان در ارزیابی، تشخیص و طبقه بندی و سیب شناسی افرادی از قبیل دچار نقص بینایی، نقص شنوایی، ناسازگار فلج مغزی و افراد مبتلا به انواع معلولیت ها و اختلالات یادگیری، رفتاری و گفتاری، آشنایی با ویژگی های شخصیتی، هیجانی و عاطفی این افراد

مقطع تحصیلی

کارشناسی روانشناسی

تعداد واحد

۲ واحد

نوع درس

نظری

نوع واحد

تخصصی

پیش نیاز

روانشناسی تحولی ۲

سرفصل مطالب:

– تعریف و تاریخچه آموزش و پرورش افراد با نیازهای ویژه

– اهمیت و ضرورت مطالعه و شناخت ویژگی های افراد با نیازهای ویژه

– ساختار و مکانیزم اندام های حسی، عقایی و حرکتی

– تعریف انواع اختلالات و نقائص حسی، حرکتی، شناختی رفتاری و ارتباطی

– اصول و ویژگی های محیط های آموزش افراد با نیازهای ویژه در مقاطع مختلف تحصیلی از قبل از دبستان تا مقاطع عالی و دانشگاهی

– اصول و نحوه تطبیق برنامه های آموزشی افراد با نیازهای ویژه متناسب با شرایط سنی آنها مانند شناخت انواع بازیهای و ورزش های گروهی و انفرادی نابینایان دوره پیش دبستانی

– نظام ها و سازمان های آموزشی و حمایتی و حقوقی مرتبط با افراد با نیازهای ویژه

– جامعه و نگرش افراد نسبت به افراد با نیازهای ویژه و نحوه برخورد دیگران با این افراد

– ویژگی ها و نکات قابل توجه در خانواده افراد با نیازهای ویژه

– دیدگاه اسلام در رابطه با افراد با نیازهای ویژه و حقوق آنها

– طبقه بندی گروه های افراد با نیازهای ویژه شامل افراد دچار نقص بینایی، تقع شنوایی، عقب ماندگان حتی افراد ناسازگار، تیزهوشان، مبتلایان به فلج مغزی و افراد مبتلا به انواع اختلالات یادگیری، رفتاری و گفتاری

– دیدگاه های نظری در خصوص توانمندی های و ویژگی های شناختی، ارتباطی و هیجانی و عاطفی افراد با نیازهای ویژه

– ویژگی های شخصیتی، و مسائل شناختی، هیجانی و عاطفی افراد با نیازهای ویژه

– انواع، اصول و روش های ارتباط با افراد با نیازهای ویژه نظیر زبان اشاره و خط بریل – استعداد ها، توانمندی ها و مهارت های افراد با نیازهای ویژه

– انواع معلولیت ها، طبقه بندی آنها، آسیب شناسی و سیب شناسی آنها

– ارزیابی روانشناختی و آسیب شناسی خانواده افراد با نیازهای ویژه

– فرآیندها و مراحل رشد و تحول جسمانی و حرکتی، روانی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی

– روش های ارزیابی و اندازه گیری انواع نقائص و اختلالات جسمی، حرکتی، شناختی رفتاری و ارتباطی

– طبقه بندی انواع چند معلولیت ها و روش های تشخیصی آنها

من برای یادگیری بهتر این درس ایده ای دارم
منابع اصلی
منابع برای مطالعه بیشتر
منابع اصلی

– افروز، غلامعلی. (۱۳۸۸). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

– سیف نراقی، مریم، نادری، عزت اله. (۱۳۸۷). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات ارسباران.

– شریفی در آمدی، پرویز، و همکاران (۴۶۶). روانشناسی کودکان استثنایی، تهران: انتشارات آوای نور

– احدی، حسن، جمالی، شکوه السادات. (۱۳۶۹). بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی، تهران: نشر نی

– هاردنام و همکاران (۱۳۸۰). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، ترجمه علیزاده، و همکاران. تهران: نشر دانژه

منابع برای مطالعه بیشتر

پرسش و پاسخ

  • پرسش و پاسخ کارشناسی ارشد
  • پرسش و پاسخ دکترا
  • مشاوره با رتبه های برتر
  • المپیاد روانشناسی

روانشناس شو

  • سیر تا پیاز روانشناسی
  • رغبت سنج شغلی روانشناسی
  • تغییر رشته به روانشناسی
  • از مهندسی به روانشناسی

محصولات

  • کتاب های روان آموز
  • برنامه نارنگی
  • طرح تبسم
  • دوره های آنلاین

آزمون ارشد روانشناسی

  • منابع آزمون ارشد روانشناسی
  • تفاوت ارشد بهداشت و علوم
  • تفاوت بالینی و عمومی
  • محاسبه نمره کل

نماد اعتماد

Twitter
Instagram
Telegram
Linkedin
  • شماره تماس: 02191077080