نام درس: روان سنجی
Psychometric
هدف کلی درس
درک مفاهیم و و اصول روانسنجی، توانایی تفکر انتقادی در باره مباحث اندازه گیری در پژوهش و کاربرد، تهیه سوال ها و مقیاس های معتبر و روا، انجام تحلیل های اساسی سوال ها و مقیاس های بکارگیری دانش روانسنجی در تهیه و گزینش ابزارهای روانشناختی
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری و عملی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
آمار استنباطی
سرفصل مطالب:
– تعریف، تاریخچه و اهمیت اندازه گیری و آزمون های روانشناختی
– مقدمات نظریه های اندازه گیری ( نظریه کلاسیک و سوال پاسخ
– مراحل اندازه گیری و ساخت ابزارها و تست های روانشناختی
– تهیه سوال های چند گزینه ای
– اعتبار (reliability) و خطای اندازه گیری روش های برآورد آنها
– مفهوم و انواع روایی validity) روایی محتوا، مصوری، روایی ملاک (همسر سان و پیش بین، روایی سازه، همگرا، واگرا تفکیکی/ افتراقی، عاملی)
– روش های تحلیل سوال ها
– انواع ابزار اندازه گیری (پرسشنامه، نگرش سنج، مقیاس، ابزارهای فرافکن، ابزارهای عملی)
– مقیاس های اندازه گیری (دو ارزشی، لیکرت، ترستون، درجه بندی، تفکیک انواع مقیاس ها بر حسب محتوی: هوش ها شخصیت، ارزش ها، جهت گیری دینی و معنایی)
– تعبیر و تفسیر نمره های تست (ترم و هنجار)
– مباحث اساسی نظریه های صفت مکنون و سوال پاسخ (IRT)
– برآورد پارامترهای سوال، آزمودنیو تست در IRT
– مدل های نظریه سوال پاسخ ( تک پارامتری با راش ، دو پارامتری و سه پارامتری)
– ملاحظات اخلاقی و قانونی در کاربرد ابزارهای روانشناسی
– شریفی، حسن پاشا. (۱۳۷۲). اصول روانسنجی و روان آزمایی، تهران: انتشارات رشد
– دلاور، علی. (۱۳۹۱). روانسنجی. تهران: دانشگاه پیام نور – لطف آبادی، حسین، (۱۳۹۱). روانسنجی، تهران: انتشارات سمت
– هومن حیدر علی، (۱۳۸۹). اندازه گیری های روانی و تربیتی، تهران: انتشارات پارسا۔
– سیف، علی اکبر (۱۳۸۲). روش های اندازه گیری و ارزشیابی. تهران: انتشارات آگاه.
– زهرا کار، دلاور، علی، (۱۳۸۷). مقدمه ای بر نظریه های اندازه گیری، تهران: انتشارات سمت.
-بیکر، بی فرانک. (۱۳۸۱). میانی اساسی نظریه های سوال پاسخ (نظریه های جدید روانسنجی). ترجمه حیدر على هومن و علی عسگری. تهران: نشر پارسا