نام درس: روش تحقیق در روانشناسی بالینی
هدف کلی درس
فراگیری روش تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در گسترهی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری-عملی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
ندارد
سرفصل مطالب:
مختصات یک سوال علمی
روش های دستیابی به طرح یک سوال علمی
نحوه ی بررسی تاریخچه پیرامون سوال
طرح فرضیات
تعیین متغیرها
تعریف متغیرها
نحوه ی مطالعه، حذف یا کنترل متغیرها
انواع طرح های تحقیقی
تعاریف جامعه و نمونه
روش های تعیین حجم نمونه و نمونه گیری
روش اجرا
روش تجزیه و تحلیل داده ها
روش جمع بندی و نتیجه گیری از یافته ها
روش خلاصه نویسی
روش های مآخذ نویسی
روش های توجیه و لزوم اجرای یک تحقیق
زمان بندی تحقیق
برآورد هزینه ها
تدوین طرح تحقیق در فرم های طرح های پژوهشی که توسط موسسات مختلف ارائه شده اند.
۱٫ Talley, H. H. Strupp & Butler S. F. Psychotherapy research and practice: Bridging the gap. New York: Basic Books, 1994.
2. صاحبی، ع. روش تحقیق و روانشناسی بالینی، تهرا: سمت، ۱۳۸۲٫
۳٫ بارکر، ک، پیسترنگ، ن، الیوت، ا (هامایاک آوادیس یانسو محمد رضا نیکخو) تهران؛ انتشارات سخن، ۱۳۸۰٫