نام درس: روش های روان درمانی انفرادی در کودکان و نوجوانان
هدف کلی درس
فراگیری مبانی و کاربرد روش های روان درمانی انفرادی در کودکان و نوجوانان
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری-عملی بالینی
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی و خلقی، تتشخیص و درمان اختلالات رفتار ایذایی
سرفصل مطالب:
رفتار درمانی با کودکان و نوجوانان
خاستگاه ها و مبانی رفتار درمانی
روش های ارزیابی رفتاری
تکنیک های رایج در رفتار درمانی
روش های تقویت
روش های آرام سازی
روش های حساسیت زدایی
مواجه سازی
تمرین رفتار
شناخت درمانی در کودکان و نوجوانان
خاستگاه ها و مبانی شناخت درمانی
مفهوم سازی شناختی
روش های تعیین افکار خودآیند منفی
روش های مقابله یا افکار خودآیند منفی
مروری بر روش های تعیین و مواجه با باورهای پایه
آشنایی اجمالی با درمان شناختی- رفتاری (CBT) در کودکان و نوجوانان
خاستگاه ها و رویکردهای مختلف در CBT
اهداف و روش های ارزیابی شناختی- رفتاری
ساختار جلسات CBT
کاربرد یکی از روش های فوق در درمان برخی از اختلالات زیر:
اختلالات اضطرابی (اضطراب جدایی، اضطراب امتحان، حملات اضطرابی، وسواس، اختلال استرس حاد یا پس ضربهای)
افسردگی
عادات نامتناسب
کمبود عزت نفس
سازگاری اجتماعی
۱٫ Hersen, M. Clinical Behavior Therapy: Adults and Children. New York: Wiley, 2002.
2. Goldfried, M. R.; & Darison, G. C. Clinical Behavior Therapy. New York: Wiley, 1994.
3. Reinecke, M. A. Et al. Cognitive Therapy with Children and Adolescents. New York: The Guilford Press,. 1995.
4. Friedbery, R. et al. Clinical practice of Cognitive Therapy with Children and Adolescents. New York: The Guilford Press, 2002.
5. Stallard, P. Think Good, Feel Good: A cognitive Behavior Therapy Workbook for Children and Young People. London: Wiley, 2002.
6. Graham, P. Cognitive Behavior Therapy for Children and Families. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.