نام درس: علوم اعصاب شناختی
Cognitive Neuroscience
هدف کلی درس
آشنایی با کارکرد مغز، چگونگی عملکرد آن در فرایند های ذهنی و روش های متفاوت مطالعه مغز
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اختیاری
پیش نیاز
روانشناسی فیزیولوژیک
سرفصل مطالب:
– تاریخچه علوم اعصاب شناختی
– مروری بر ساختار و کارکرد سیستم عصبی (نور ونه ساختار، کار کرد و …)
– روش ها و تکنیک های متفاوت مطالعه مغز (روش ثبت تکانه های مغزی (EEG)، روش های متفاوت تصویر برداری جا۔ بد همچون (TMS، MRI ، PET)
– مغز و فرایندهای متفاوت شناختی ادراکی (مبانی نظری ادراک، نوروسایکولوژی ادراک و بازشناسی اشیاء و چهره، ادراک پریشی)، حافظه (مبانی نظری حافظه، نوروسایکولوژی حافظه، بادزد ودگی)، بازشناسی اشیاء و چهره، زبان (مبانی نظری زبان نواحی مغزی درک و تولید زبانی، زبان پر یشی ها)، توجه أنظریه های توجه، فرایند های نزولی و صعودی در جهت دهی توجه توجه انتخابی و تقسیم شده، الگوهای نوروسایکولوژی توجه، غفلت با NEGLECT)، قلعه پیشانی و کارکردهای اجرایی (کنترل شناختی، بارداری، طراحی و رفتار اجتماعی)، جانبی شدن نیمکره های مغزی ( کار کرد تخصصی هر یک از نیمکره های مغزی، ارتباط میان نیمکره ها، ویژگی های افراد دو پاره مغز)، کنترل حرکت از نواحی مغزی مرتبط، اختلالات حرکتی)، رشد و تحول کار کردهای شناختی (مبانی نظری رشد شناختی و هیجانی، رشد قشرى، دوباره سازماندهی قشری مغز)، اساس نورونی تصویر سازی ذهنی، زوال عقل و انواع آن، بیماری ام اس (شیوع، علل، نشانه های عرضی و درمان)
معظمی، داود. (۱۳۹۰). مقدسیات نوروسایکولوژی. تهران: انتشارات سمت،
حمید، نجمه، (۱۳۸۸)، نوروسایکولوژی بالینی، اهواز، انتشارات دانشگاه شهید چمران
خداپناهی، محمد کریم. (۱۳۹۰)، نوروسایکولوزی و سایکوفیزیولوژی. تهران: انتشارات سمت.
دوانگ، ریچاردز. کلارک، تام. کلارک، کارل، (۱۳۹۰). مغز انسان و اختلال های آن. ترجمه محمد کریم خدا پنا قلبی، پریسا سادات سیدموسوی، مریم ضیائی و سعید قنبری. تهران: انتشارات سمت..
گریو، ژان. ۱۳۷۷). عصب- روان شناسی برای کار درمانگران. ترجمه عباس مددی و فهیمه فتحعلی لواسانی. تهران: انتشارات جامه
Gazzaniga, M.S. Ivry, R.B. Mangun, G.R. (Last edition) Cognitive neuroscience (the Biology of the Mind). Td edition. W. W. Norton and Co.
Rugg M.D., Yonelinas A.P. (Last edition) Human recognition memory: a cognitive neuroscience perspective. Trends Cogn Sci