نام درس: نروسایکولوژی بالینی کودک و نوجوان
هدف کلی درس
آشنایی با عملکرد تشریحی سیستم اعصاب مرکزی، کنش های عالی مغز، اختلالات نروسایکولوژیک رایج در کودکان و ارزیابی های نروسایکولوژیکی
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک
تعداد واحد
۲ واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
تشخیص و درمان اختلالات رفتار ایذایی
سرفصل مطالب:
قلمرو نروسیکولوژی بالینی و طبقه بندی آن
ساخت دستگاه عصبی (کالبد شناسی سلول عصبی، قلمرو مغز)
سازمان سلولی دستگاه عصبی (ساخت سلول عصبی، فعالیت الکتریکی سلول عصبی، ثبت فعالیت الکتریکی مغز، پتانسیل مغز وابسته به رویداد، روش های تصویربرداری)
فعالیت بیو شیمیایی مغز (سیناپس و انواع آن، مراحل انتقال تکانه، ناقل ها، اثر ناقلها بر گیرنده ها، ارتباط ناقل ها با بیماری های روانی، طبقه بندی داروهای روانی، نوروتوکسین ها)
نامتقارنی مغز (نامتقارنی از لحاظ تشریحی، نامتقارنی در بیماران عصبی، نامتقارنی در افراد سالم، چگونگی جانبی شدن کنش ها، ارتباط دست برتری و نامتقارنی نیم کره، تکامل نامتقارنی نیم کره ها)
قطعه های پس سری (طبقه بندی تشریحی، کنش های اساسی قطعه ی پس سری، ضایعات راه های عصبی)
قطعه های آهیانهای (طبقه بندی تشریحی، کنش های اساسی قطعه ی آهیانهای، اختلالات ناشی از آسیب قطعه های آهیانهای)
قطعه های گیجگاهی (طبقه بندی تشریحی، کنشهای اساسی قطعه ی گیجگاهی، ضایعات ناشی از آسیب قطعه های گیجگاهی)
قطعه های پیشانی (طبقه بندی تشریحی، کنش های اساسی قطعه ی پیشانی، ضایعات ناشی از آسیب قطعه های پیشانی)
نشانگان قطع ارتباط (طبقه بندی تشریحی ارتباط تارهای مغزی، آثار قطع ارتباط بزر رفتار)
اختلالات عصبی (بررسی بالینی، اختلالات شریانی، ضربه ی مغزی، صرع، غده های مغزی، سر درد، عفونت مغزی، اختلال کنش نرون های حرکتی نخاع شوکی)
حافظه (علل از دست دادن حافظه، الگوی عصبی حافظه ی آشکار، حافظه ی کوتاه مدت، مبانی ساخت حافظه)
زبان (مبانی زبان و تکلم، موضع، بیزبانی، اختلالات زبان)
هیجان (طبیعت هیجان، پدید آیی رفتارهای هیجانی، چگونگی تفسیر محرک های عاطفی توسط بیماران)
توجه و هشیاری (پردازش خودمختار و هشیار، اثر نوروفیزیولژی بر فرآیند هشیاری، مدار هشیاری)
اختلالات کنش اجرایی (سندرم قطعه ی پیشانی، رفتارهای تکان های، تداوم و. . .)
اختلالات ادراکی
روش های ارزیابی و تهیه گزارش نروسایکولوژی
۱٫ Yeannerod, M. The Cognitive Neuroscience of Action. New York: Blackwell, 1997.
2. Tarter, R. E. Medical Neuropsychology. New York: Klawer Academic Publisher, 2001.
3. Zupanc, G. Behavioral Neurobiology, Oxford University Press, 2003.