روان آموز

کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی

نام درس: نظریه‌ها و روش‌های جدید در اندازه‌گیری (روانسنجی)

هدف کلی درس

آشنائی دانشجویان با نظریه‌ها جدید و کلاسیک اندازه گیری و استفاده از آنها در موارد عملی اندازه‌گیری.

مقطع تحصیلی

کارشناسی ارشد روانسنجی

تعداد واحد

۲ واحد

نوع درس

نظری

نوع واحد

تخصصی

پیش نیاز

سرفصل مطالب:

اصول و تعاریف و کاربردهای اساسی اندازه‌گیری و آزمون ها

نظریه کلاسیک اندازه‌گیری:

مفروضه‌های نظریه کلاسیک اندازه‌گیری، نتایج حاصله از مفروضه‌ها، کاربرد نتایج حاصله در توجیه مفاهیم مختلف اندازه‌گیری، روشهای برآورد پارامترهای نظریه کلاسیک (نمره حقیقی، انحراف خطا . . . . )

روشهای مختلف برآورد پایائی (اجرای مجدد تست، تستهای موازی و معادل، ثبات درونی با تقسیم آزمون به چند ریزآزمون، سازگاری درونی حالت کلی،)

روش های مختلف اعتبار (اعتبار محتوی، پیش بینی، وابسته به ملاک، اعتبار سازه) تصحیح اعتبار بخاطر تقصان اعتبار.

نظریه خصیصه نهفته: انواع الگوها (نظیر راش)

کاربرد نظریه سوال، پاسخ مختلف آن یک پارامتری دو پارامتری سه پارامتری

من برای یادگیری بهتر این درس ایده ای دارم