نام درس: استفاده از کامپیوتر در اندازه گیری
هدف کلی درس
تهیه برنامهها و استفاده از سیستمهای نرم افزاری موجود برای تحلیل سوالات یک آزمون، ارزیابی آزمونها، نمرهگذاری بهینه، مشخص کردن پارامترهای مربوط به هر سوال و کل آزمون
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانسنجی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
عملی
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
برنامهریزی کامپیوتر
سرفصل مطالب:
– آشنائی و استفاده از بستههای نرم افزاری آماری شبیه SPSS به منظور تجزیه و تحلیل دادههای آماری
– کسب توانائی برای نوشتن برنامههای کامپیوتری به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها شامل: محاسبه شاخصها (آمار توصیفی)، انجام آزمونها (آمار استنباطی)، محاسبه ضرایب، گرسیون، تحلیل واریانس با یک عامل و دو عامل.
– کسب توانائی برای نوشتن برنامههای کامپیوتری به منظور تحلیل سوالات و ارزیابی کل آزمون، شامل محاسبه ضرایب دشواری، قدرت تشخیص، تحلیل گزینهها و شاخص های دیگر سوال از قبیل اندیسهای پایانی و اعتبار، برای هر سوال و همچنین محاسبه پایایی و اعتبار آزمون با روشهای مختلف، ماتریس همبستگی و ماتریس واریانس – کوواریانس برای نمرات آزمونهای مختلف و محاسبه سایر شاخصها در تئوری کلاسیک اندازهگیری.
– کسب مهارت و آشنایی برای استفاده و یا نوشتن برنامههائی جهت ماکزیمم یا مینیمم کردن توابع چند متغیره بمنظور استفاده در محاسبه پارامترهای سوالات و بمنظور پارامتر توانائی آزمونها در تئوری سوال-پاسخ (TRT)
فهرست محتوا
- 1 نام درس: استفاده از کامپیوتر در اندازه گیری
- 2 هدف کلی درس
- 3 تهیه برنامهها و استفاده از سیستمهای نرم افزاری موجود برای تحلیل سوالات یک آزمون، ارزیابی آزمونها، نمرهگذاری بهینه، مشخص کردن پارامترهای مربوط به هر سوال و کل آزمون
- 4 مقطع تحصیلی
- 5 تعداد واحد
- 6 نوع درس
- 7 نوع واحد
- 8 پیش نیاز
- 9 سرفصل مطالب: