موضوعی که می‌خواهیم درباره‌ی آن با شما سخن بگوییم، نه‌تنها بسیاری از دانشجوها از آن خبر ندارند، بلکه حتی نمی‌دانند چیست و چه تأثیری بر روی کنکور ارشد می‌گذارد. بعضی‌ها هم اسمش را شنیده‌اند اما نمی‌دانند که واقعا چیست و چه کار می‌کند. می‌خواهیم درباره‌ی تأثیر معدل موثر در کنکور ارشد با شما حرف بزنیم.  

معدل موثر با معدل معمولی چه تفاوتی دارد؟

این بزرگ‌ترین سوالی است که افراد پس از شنیدن اصطلاح «معدل موثر» در ذهنشان به وجود می‌آید. معدل خام، نمره‌ایست که از میانگین نمرات دروس شما در دوران تحصیل به‌دست می‌آید. برای به‌دست آموردن معدل موثر، معدل خام دانشجو در ضریب دانشگاهش ضرب می‌شود و عددی که به‌دست می‌آید در رتبه‌ی فرد در کنکور ارشد در هر رشته‌ای تأثیرگذار است.

تاثیر معدل موثر در کنکور ارشد!

می‌دانستید که نحوه‌ی درس خواندنتان در مقطع کارشناسی و نمره‌هایی که در این دوران کسب کرده‌اید، فارغ از نوع دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، می‌تواند در رتبه‌ی کنکور ارشدتان تاثیرگذار باشد؟ بیایید تا به‌طور کامل این موضوع را بررسی کنیم. طبق آخرین مصوبه‌ی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تأثیر معدل دوره‌ی کارشناسی به میزان 20درصد در کنکور ارشد افزایش یافته‌است. یعنی این 20درصد معدل موثر می‌تواند به‌صورت مثبت یا منفی در رتبه‌ای که در کنکور ارشد کسب می‌کنید، تأثیر قطعی بگذارد.

تاثیر ضریب معدل دانشگاه‌ها در کنکور ارشد

نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که ضریب هر دانشگاه چقدر است اما به‌طور کلی، می‌توانیم بگوییم هر نوع دانشگاه تا چه حد بر روی معدل افراد تأثیر می‌گذارد. برای دانشگاه‌های دولتی که سطح بالاتری دارند، معمولا یک تا دو نمره افزایش در معدل داریم. برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور که دارای سطح علمی پایین‌تری هستند، به‌دلیل این‌‌که معدل به طور معمول در ضریب یک ضرب می‌شود، یا افزایش نمره نداریم یا حداکثر تا یک نمره افزایش در معدل داریم.

چرا معدل موثر به وجود آمد؟

گفته می‌شود معیار قرار گرفتن معدل خام دانشجویان برای سنجش داوطلبان کنکور ارشد، عادلانه نیست. داوطلبان کنکور ارشد در دوران کارشناسی‌شان در مواردی همچون نوع دانشگاه، سطح علمی دانشگاه، نحوه‌ی ارزشیابی و نحوه‌ی تدریس شرایط یکسانی ندارند. به همین خاطر داوطلبان باید طبق روش سازماندهی‌شده و منصفانه موردارزیابی قرار گیرند. این‌گونه بود که سازمان سنجش عوامل متعددی را که در معدل کارشناسی داوطلبان تأثیر دارند، مورد بررسی قرارداد و سپس با سازوکاری خاص اقدام به ترازبندی معدل دانشجویان کرد.

سازمان سنجش تلاش می‌کند تا با اعمال ضریب در معدل هر داوطلب براساس دانشگاه تحصیلی‌اش، عدالت را درمیان دانشجویان برقرار کند. حتما برایتان این سوال پیش آمده که این چه جور عدالتی است که به برخی از داوطلبان نمره اضافه می‌شود؟ آن‌هم کسانی که در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده‌اند؟ این یک حقیقت است که کیفیت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیار بالاست اما آیا ارزیابی اساتید و سطح آموزشی این دانشگاه‌ها هم با سایر دانشگاه‌ها یکسان است؟ پاسخ منفی است. این دانشگاه‌ها درکنار خدمت خوبی که ارائه می‌دهند، بسیار سخت‌گیر هستند و کسب نمره‌ی قبولی و معدل بالا در این دانشگاه‌ها از سایر دانشگاه‌ها سخت‌تر است.

جبران معدل پایین برای کنکور ارشد

باتوجه به نکاتی که گفتیم، لزوم تأثیردادن معدل موثر به‌جای معدل اصلی، بیش از پیش واضح و روشن شد. چراکه درواقع استفاده از معدل موثر محاسبه‌شده، عدالت و برابری بیشتری را میان داوطلبان شرکت در کنکور کارشناسی ارشد برقرار می‌کند. اگر تا ‌به این‌جای مطلب از معدل خود ناامید شده‌اید، خبر خوبی برایتان داریم؛ تاثیر معدل موثر به‌صورت مستقیم نیست و تنها 20% تأثیرگذار است. همچنین معدل موثر بیشتر برای رتبه‌های سه‌رقمی به بالا تأثیرگذار است و می‌تواند رتبه‌ی آن‌ها را به اندازه‌ی دو تا سه نفر بهبود بخشد.

80درصد باقی‌مانده به درصد‌های شما در کنکور ارشد و نمره‌ی آزمون بستگی دارد؛ پس می‌توانید با تمرکز بر روی این 80درصد، به رتبه‌ی بسیار خوبی دست پیدا کنید. اگر در مقطع کارشناسی درحال تحصیل هستید، پیشنهاد می‌کنیم، تلاش خود را معطوف به کسب نمرات بهتری کنید. اگرهم کار از کار گذشته است و دوران کارشناسی خود را به پایان رسانیده‌اید، سعی کنید با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، مطالعه‌ی درست، مرور و جمع‌بندی، خود را به‌خوبی برای کنکور ارشد آماده کنید.

نحوه‌ی تاثیر معدل موثر در تراز

معدل موثر اگر به‌طور مستقیم بر روی تراز تأثیر ندارد، پس تأثیرش چگونه است؟ برای محاسبه‌ی تراز دانشجویان فرمولی وجود دارد که معدل موثر نیز در آن تاثیرگذار است. طبق فرمول زیر میانگین درصد داوطلب در هر گرایش از مجموعه امتحانی و سپس تراز او محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه معدل موثر

برای بالا بردن معدل موثر چه کار کنیم؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است تا بدانیم در چه مقطعی درحال تحصیل هستید. دوران کارشناسی‌تان را به اتمام رسانده‌اید یا هنوز در راه پر پیچ‌و‌خم کنکور ارشد قدم نگذاشته‌اید؟

اگر جزو آن دسته از دانشجویانی هستید که مقطع کارشناسی‌شان را به اتمام رسانده‌اند، پیشنهاد روان‌آموز به شما تمرکز بر روی 80درصد باقی‌مانده است. وقتی نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید، پس درصورت امکان سعی در جبران این مسئله با بهبود آن 80درصد داشته‌باشید. بسیاری از رفقای رتبه برتر در روان آموز، با این‌که از آن 20درصد بی‌بهره بوده‌اند، توانسته‌اند نتایج درخشانی به بار آورند.

اگر هم جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که هنوز دوران کارشناسی‌تان را به پایان نرسانده‌اید و هدفی جدی برای قبولی در دوره‌ی کارشناسی‌ارشد دارید، بهتر است تمرکزتان را معطوف به یادگیری عمیق دروس کارشناسی و کسب نمرات بالا کنید تا بتوانید تأثیر خوبی بر روی معدل موثرتان اعمال کنید.

اگر در دانشگاه‌هایی دانشجو هستید که سطح علمی، ارزشیابی و سنجش نسبتا بالایی دارند و موجب می‌شوند که ضریب بالایی در معدل شما اعمال شود. به این ترتیب می‌توانید از آن 20درصد تأثیر معدل مؤثر حسابی سود ببرید!

نکته‌ی مهم درباره‌ی درج معدل در سازمان سنجش

حتما حواستان به معدلی که در سایت سازمان سنجش قرار می‌دهید، باشد. این معدل باید دقیقا معادل با معدل اصلی‌تان در دوران کارشناسی باشد. اگر فارغ‌التحصیل شده‌اید، معدل کل در ریزنمراتی که به همراه مدرک تحصیلی کارشناسی‌تان به شما می‌دهند، قرار دارد. اگر هم هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید، با انجام دادن مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید به معدل کل خود دست یابید.

طبق دفترچه‌ی ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد، اگر متقاضی شرکت در کنکور ارشد هستید و در سال آخر دوره‌ی کارشناسی به سر می‌برید، باید فرم مخصوص معدل را که در انتهای دفترچه‌ی ثبت‌نام کنکور ضمیمه شده‌است، پرینت بگیرید و تکمیل کنید. سپس با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل خود، از آن‌ها بخواهید تا این فرم را برایتان تأیید کنند. هنگام ثبت‌نام برای کنکور ارشد، در قسمت معدل لازم است میانگین نمرات واحدهای گذرانده‌شده‌تان را وارد فرم تقاضانامه ثبت‌نام کنکور کنید.

سخن پایانی

هرآنچه را که نیاز داشتید درباره‌ی معدل موثر بدانید، برایتان به‌طور مفصل توضیح دادیم. اگر همچنان شبهاتی درباره‌ی تاثیر معدل موثر در کنکور ارشد دارید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. همچنین اگر قصد مطالعه‌ برای کنکور ارشد دارید و دانشجوی رشته‌ی روانشناسی هم هستید، می‌توانید اطلاعلات کامل درباره‌ی این آزمون و هم‌چنین منابع کنکور ارشد روانشناسی را در سایت روان‌آموز مشاهده کنید.

منابع 

سازمان سنجش کشور