مصاحبه با رتبه 1 ارشد بالینی

در زیر  می توانید مصاحبه با رتبه 1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت سال 91 ، سرکار خانم افسانه آخانی را مطالعه کنید.  صمیمانه از ایشان بابت وقتی که در اختیار سایت روان آموز قرار دادند سپاس گزاریم.

  • لطفا خودتون رو برای دوستان معرفی کنین.

افسانه آخانی هستم. 25 سالمه. در حال حاضر دانشجوی ترم 4 ارشد بالینی وزارت بهداشت انستیتو روانپزشکی تهران (دانشکده علوم رفتار و سلامت روان) هستم.

 

  • کارشناسی کدوم دانشگاه بودین، چه گرایشی و فارغ التحصیل چه سالی هستین؟

کارشناسی دانشگاه اصفهان بودم. رشته روانشناسی گرایش بالینی فارغ التحصیل سال 1390

 

  • فکر میکنین برای قبولی چقد مهمه که کجا کارشناسی رو خونده باشیم و معدلمون چند باشه؟

به نظرم خیلی مهم نیست که کارشناسی را کجا خونده باشیم. معدل هم نشون میده که به طور پایه فرد چقدر قوی هست که میشه با بیشتر خوندن برای کنکور جبرانش کرد. اما رشته تحصیلی مرتبط به لحاظ آشنایی با منابع میتونه مهم تر باشه.

 

  • هدف شما از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چی بود که باعث شد به خاطرش تلاش کنین؟

خب در سطح ارشد اطلاعات خیلی بیشتری میشه کسب کرد و همچنین تجربه بیشتر که در رشته ما خیلی لازمه. شایدم هدفم بیشتر دکترا بود

 

  • چرا ارشد بالینی وزارت بهداشت رو انتخاب کردین؟ فکر میکنید فرقش با ارشد بالینی وزارت علوم چی هست؟

چون در وزارت بهداشت کار بالینی بیشتری انجام میگیره، با دوستانی که قبلا قبول شده بودن مشورت کردم که همگی راضی بودند.

 

  • از کی تصمیم گرفتین برای ارشد مطالعه کنین و برای شروع چه کار کردین؟

از اواخر شهریور برای ارشد بالینی وزارت علوم شروع کردم به خوندن. تا بهمن تمام منابع وزارت علوم را حداقل سه بار مرور کردم. برای شروع در درجه اول یک برنامه ریزی دقیق بر اساس حجم کتاب ها، نوع مطالعه خودم و نقاط قوت و ضعفم کردم. همچنین با دوستانی که قبلا کنکور داده بودند مشورت کردم که کدام منابع مهم تر است. مرور کلی سوالها هم دیدگاهی کلی نسبت به اهمیت مبحثها به من داد و بعد بر اساس تمام این اطلاعات کارم را شروع کردم. برای کنکور وزارت بهداشت هم از اواسط اسفند شروع کردم. منابع مشترک را کنار گذاشتم و یک ماه مانده به کنکور خلاصه هایی که از قبل نوشته بودم را مرور کردم (خلاصه های رتبه های کنکور را مطالعه میکردم اما خودم هم خلاصه مینوشتم چون به آنها قانع نبودم). با همان برنامه ریزی قبلی کمی انعطاف پذیرتر برای وزارت بهداشت خوندم.

 

  • لطف میکنین شیوه مطالعاتی و برنامه ریزی خودتون رو در چند خط برامون توضیح بدین؟

من بر اساس حجم کتابها و دشواری و اهمیت مطالب، برنامه ریزی کردم. از شنبه تا چهارشنبه هر روز 3 تا 4 کتاب را بر اساس تعداد صفحه هایی که از قبل مشخص کرده بودم می خواندم و اگر مطلبی را نمی فهمیدم علامت میزدم. پنجشنبه و جمعه هم بیشتر به مرور مطالب طول هفته و خواندن قسمتهای علامت زده شده میپرداختم.

 

  • فکر میکنین یک شیوه مطالعاتی خاص وجود داره که باید رعایت بشه؟

خیر، شیوه مطالعه هر کسی منحصر به خودش هست. مگر مواردی که فردی با شیوه مطالعه خودش مشکل داشته باشه و تمرکز نداشته باشه یا عادت مطالعه نامناسبی داشته باشه که وقتش را هدر بده ولی بازدهی نداشته باشه. که باید دید مشکل کجاست و بر اساس توانمندی خود فرد به او کمک بشه که برنامه ریزی کنه.

 

  • احتمالا لحظه هایی داشتین که ناامید شدین، خسته شدین و یا فکر کردین که نمیتونین در کنکور موفق بشین. در این لحظه ها چه کار میکردین؟

صد در صد. من معمولا در این مواقع از درس دور میشدم و یه کار آرامش بخش انجام میدادم. یا مبحث درسیمو عوض میکردم و یه درس آسون تر میخوندم.

 

  • برنامه غیردرسی هم داشتین؟ مثل مطالعه، تفریح، سفر،…؟

بله یکی دوبار مسافرت رفتم البته چند روزه، و پنجشنبه و جمعه اگر مرور درسها زیاد طول نمیکشید معمولا استراحت میکردم.

 

  • عادات درسی خاصی داشتین که مفید یا مضر باشه؟ اگر عادات مضری داشتین ایا تونستین کنارشون بزارین یا مثل گذشته باهاشون کنار اومدین؟

عادت خاصی نداشتم. فقط کمی حواسپرتی که با برنامه ریزی قابل کنترل بود.

 

  • روزی چند ساعت درس میخوندین؟ فکر میکنین چقدر ساعت مطالعاتی لازمه؟

بسته به مدت زمانی که مانده تا کنکور و سرعت مطالعه افراد متفاوت هست. هر چه درسها بیشتر مرور بشود بهتر است.

 

  • برای کسانی که کمتر از شما وقت دارند، شاغل یا خانه دار هستن و غیره، چه پیشنهادی دارین؟

بر اساس زمانشان برنامه ریزی کنند. بعضی وقتا دوستانی با من تماس میگیرند که میگویند به دلایلی شخصی می خواهیم کنکور ارشد امتحان بدهیم یه ماه مانده به کنکور، از یک رشته غیر مرتبط و شاغل هم هستند. توصیه من به این دوستان این هست که اگر زمان خیلی کمی دارید بجای کنکور امسال برای کنکور سال آینده برنامه ریزی کنید تا بتوانید بر اساس وقت آزادی که دارید همه منابع را خوانده و مرور کنید.

 

  • از بین منابع پیشنهادی ارشد بالینی وزارت بهداشت کدوم رو مطالعه کردید؟ لطف می کنین منابعی که مطالعه کردین برامون نام ببرین؟

همه را مطالعه کردم. تمام منابعی که در سایت وزارت بهداشت اعلام میشه را باید حداقل دو دور خواند.

 

  • میدونین که تعداد منابع رشته ما زیاد هست. نظرتون در مورد تعدد اونها چیه و راه حلش چیه؟

منابع زیاد هست چون رشته روانشناسی تخصصی بین رشته ای هست. با پزشکی سروکار داریم، با نورولوژی، غدد، آمار و ریاضی، با مراحل رشد و تکامل و تاحدودی ژنتیک، با داروشناسی و حتی ادبیات، زبان انگلیسی، هنر و فیزیک… من در مدت تحصیلم با تمام دوستان از رشته های مختلف برخورد داشتم و همیشه رشته های آنها یک وجه اشتراکی با روانشناسی داشته است. این یک حسن بزرگ است که البته کمی دردسر ساز است. برای افرادی که برای کنکور میخونن، معمول 4 حوزه وجود دارد: حوزه مورد علاقه فرد، حوزه ای که آسان است اما فرد به آن علاقه ای ندارد و حوزه ای که دشوار است اما مورد علاقه است و حوزه ای که دشوار هست و مورد علاقه نیست. باید مواظب به آخری ها بود که از برنامه جا نمونن . چون نباید برای کنکور هیچ درسی به طور کامل کنار گذاشته شود.

 

  • قوی ترین و ضعیف ترین درس شما در طول درس خوندن و از نظر پایه ای چی بود؟ برای هر کدوم برنامه خاصی داشتین؟ با دروس ضعیف چی کار کردین؟

زبان انگلیسی کابوس من بود ، هر شب بر اساس برنامه ام یک ساعت زبان انگلیسی میخواندم (انگلیسی جزء آنهایی بود که نه دوست داشتم و نه برایم آسان بود). در نتیجه بیشتر از بقیه به آن توجه کردم.

 

  • فکر می کنین کسب رتبه یک و دورقمی نیازمند رعایت چه نکته هایی هست؟ به قولی آیا لم خاصی داره؟

فقط برنامه ریزی و مطالعه هدفمند.

 

  • فکرشو می کردین تک رقمی بشین؟ تک رقمی بودن چه حسی داره؟

نخیر میدانستم رتبه خوبی کسب میکنم اما یک نه. همیشه رسیدن به اهداف منوط به تلاش افراد است و زمانی که پاداش تلاش داده میشود. معمولا فرد اهداف بلندتری پیدا میکند و برای آنها تلاش میکند (شرطی سازی کنشگر). من هم اهداف جدیدتری برگزیدم و احساس مسئولیت بیشتر شاید احساس غالب من بود.

 

  • ممنونم افسانه جان از اینکه برای دوستانتون وقت گذاشتین. در نهایت چیزی هست که میخواستین بگین و من نپرسیدم؟

دوست دارم خطاب به دوستانی که کنکور شرکت کرده اند و به هر دلیلی قبول نشده اند در عین حال علاقه و انگیزه بسیاری دارند و الان که این مصاحبه را خواندند گفتند خوش بحال این طرف و ما هرگز به این جاها نمیرسیم بگم که همیشه با تلاش و برنامه ریزی هدفمند میشه به موفقیت رسید. اما تلاش بدون برنامه یا برنامه بدون تلاش به هیچ نتیجه ای نمیرسد. وقت و انرژی خود را صرف یک بعد نکنید. مشورت را جایگزین برنامه ریزی شخصی نکنید. جزوه رتبه های برتر را جایگزین کتابهای اصلی و مهم نکنید. خلاصه خواندن خوب هست، مشورت هم خوب است اما برنامه ریزی ها و هدفمندی و تلاش خود فرد باید در کنار همه اینها باشد و حتی در اولویت. هر مشکلی که در رویه قبلی مطالعه شما بوده است را بررسی کنید و برای حل آن چاره ای جست و جو کنید و همیشه از این آگاه باشید که اکثر مشکلات راه حل دارند و هیچ آدمی کامل نیست.

مصابحه با سایر رتبه برترها را از اینجا بخوانید.

22 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام

    – لطف میکنین شیوه مطالعاتی و برنامه ریزی خودتون رو در چند خط برامون توضیح بدین؟

    من بر اساس حجم کتابها و دشواری و اهمیت مطالب، برنامه ریزی کردم. از شنبه تا چهارشنبه هر روز ۳ تا ۴ کتاب را بر اساس تعداد صفحه هایی که از قبل مشخص کرده بودم می خواندم و اگر مطلبی را نمی فهمیدم علامت میزدم. پنجشنبه و جمعه هم بیشتر به مرور مطالب طول هفته و خواندن قسمتهای علامت زده شده میپرداختم.

    یعنی مطالب خونده شده طی یک هفته رو روزای 5ش و جمعه مرور میکردن . حالا یه سوال . هفته ی دوم ک میخوان مطالب جدیدی بخونن. و آخر هفته هم مرور کنن …. الان مطالب هفته ی پیش رو چ روزی مرور میکردن؟ ب هرحال مرور نیاز ب استمرار داره اونو کجای برنامه ی هفتگی یا ماهانه جایگزین میکردن؟

    • سلام اگر با همین برنامه راحتین خیلی خوبه چون برنامه شخصیه.درباره مرورهای هفته های گذشته میتونید از برنامه نارنگی به شکل روزانه استفاده کنید که خودش از دروس قبل بهتون فیش نشون میده. یا اینکه تایم هایی برای مرور هفته های گذشته در نظر بگیرید،همچنین مثل ازمون هایی ازمایشی هفته هایی رو فقط برای مرور بزارید

  • سلام دوستان،دانشگاه انستیتو روانپزشکی ایران از دانشگاه آزاد هم دانشجو میپذیره؟؟ من رشته روانشناسی بالینی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستم میخواستم ببینم واسه ارشد میتونم شرکت کنم تو آزمون دانشگاه یا نه؟؟

  • سلام
    ميخواستم ازتون خواهش كنم كه بفرماييد از بين دانشگاه هاي وزارت بهداشت در رشته باليني به ترتيب كدوم اعتبارشون بيشتره و چرا؟
    بسبار سپاسگذارم

  • سلام توروخدا بگید وزارت بهداشت چقد فرق داره با وزارت علوم.من خیلی تعریف بهداشت رو شنیدم که تفاوت داره،رفتم منابع برای بهداشت رو گرفتم اما الان از چند نفر شنیدم که مدرکش فرقی نداره.توروخدا راهنمایی کنید.

  • سلام میخاستم بپرسم امسال وزارت بهداشت از کدام DSM سوالاتو میدن،واسه زبان چه کتابی بخونم بهتره؟
    اگه آخرین ویراست کاپلان که بازار اومده بگین ممنون میشم ازتون.
    خیلی ممنون

    • سلام بهداشت در منابع چیزی ننوشته. از این جهت اگر خلاصه روانپزشکی کاپلان بر اساس Dsm-5 به بازار بیاد باید اون رو بخونید در غیر این صورت همون قدیمی رو. خبرهایی رسیده بود که انتشارات ارجمند چاپ کرده ولی من در سایتش چیزی ندیدم. میتونید شما هم ببینید یا با انتشارات تماس بگیرید و سوال کنید.

    • سلام منابع در پست جدیدی در صفحه اصلی قرار گرفته. کتاب شمسی پور که بر اساس ویراست چهارم است. ویراست نهایی کاپلان هم که قید کرده اند به بازار نیامده! بنابراین فعلا بر اساس چهار است تا کاپلان جدید به بازار بیاید

  • ممنون از لطفتون که وقت میزارید و جواب مارو میدین
    اینکه میگن زبان لزگی کلا از دور خارج شده و به جاش کتابای جدید امده چی?
    واینکه من تو منابع سالهای قبل دیدم که فصل 36 کاپلان رو گفته بودن, ولی شما فصل 46 رو تو منابع ذکر کردین,کدومش رو باید بخونیم?

  • سلام.توروخدا واسه زبان وزارت بهداشت منو راهنمایی کنید.
    من زبانم خیلی ضعیفه.چه منبعی را بخونم که لاقل بتونم به سطح خوب برسم
    بی زحمت میشه درصد رتبه ی برتر سال 93 را هم بزارید
    و سوال اخر اینکه چه رتبه ای واسه قبولی در وزارت بهداشت لازمه و میزان پذیرش دانشجودر کل چند نفره?

    • سلام کتاب لزگی مناسب هست. درس آمار هم خوب کار کنید میتونه جبران زبان رو تا حدی بکنه. طبق سال تعداد پذیرش متفاوته مثلا شیراز و کاشان گاهی دانشجو می گیرند و گاهی نه. ایران، بهزیستی، انستیو، زنجان تقریبا هر سال دانشجو می گیرند بالای پنج نفر.

  • با سلام میخواستم چند سوال در مورد انستیتو از خانم آخانی بپرسم. باید اینجا مطرح کنم یا با ایمیل سوالاتم رو بپرسم؟ ایشون ممکنه اینجا رو مطالعه کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید