نام درس: آسیب شناسی روانی کودک
هدف کلی درس
آسیب شناسی روانی کودک
سرفصل مطالب:
- بررسی تاریخی آسیب شناسی روانی کودک
- مسئله تشخیص و طبقه بندی در آسیب شناسی روانی کودک
- طبقه بندی های مختلف بیماری های روانی کودک
- اختلالات نوروتیکی کودکی:
تعریف، نشانه شناسی، سبب شناسی، درمان،
الف- پیش فعالی
ب- افسردگی
ج- اضطراب
د- وسواس فکری و عملی
- سایر اختلالات کودکی:
تعریف ، نشانه شناسی، سبب شناسی، درمان
الف- بی اشتهایی روانی
ب- پراشتهایی روانی
ج- شب ادراری
د- لکنت زبان
ه- چاقی افراطی
و- رفتار پرخاشگرانه
- اختلالات نفوذکننده مربوط به رشد ( پسیکوزهای کودکی )
تعریف، نشانه شناسی، سبب شناسی، درمان
الف- اسکیزوفرنی کودکی
ب- اوتیسم
ج- تفاوت های اوتیسم و اسکیزوفرنی کودکی
د- تفاوت ها و تشابهات، اوتیسم، اسکیزوفرنی کودکی، آخاری، عقب ماندگی ذهنی و … .
- نظری های مختلف درباره پسیکوزهای کودکی
- تاثیر خطی مشی عمومی در آسیب شناسی روانی کودک
الف- مسئله آسیب پذیری
ب- مسئله بهداشت روانی
ج- تاثیر رسانه ای گروهی
- نگرش های مربوط به کودک و نحوه تربیت آنان در گذشته و حال
رشد نارسا و تاثیر آن در رفتارهای نابهنجار
روان درمانگری کودک
1. Ross, A., and petham, W.E. Chold psychopathology New York : Tohwiley 1982.
2. Tomas H. 0llendick and Michel Hersen (Editor), Handbook of child psychopathology New York: Plenum Press, 1983.
روانشناسی مرضی کودک – تالیف دکتر حسین آزاد