نام درس: روانشناسی تحولی 1
Developmental Psychology 1
هدف کلی درس
شناخت مبنا و تحول رفتار فرد از لحاظ پدید آیی شکلی و کلی هدف اصلی این درس است. در این راستا ایجاد شناخت نسبی در دانشجویان نسبت به مفاهیم پایه، روش شناسی و نظام های تحولی بنیادی همچنین دستیابی به یک درک کلی و اجمالی از دوره های پیش تولدی و کودکی مورد نظر است.
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
مباحث اساسی در روانشناسی ۲
سرفصل مطالب:
– تعاریف مفاهیم اساسی: مفهوم تحول، رشد، تفاوت و تشابه مفاهیم تحول ورشد، تعریف روان شناسی تحولی، روانشناسی ژنتیک، تعریق روانشناسی کودک و مقایسه آن با روانشناسی ژنتیک یا تحولی
– مفهوم مرحله در روانشناسی و فیزیولوژی
– تاریخچه روانشناسی تحولی
– دیدگاه ها و روش ها: دیدگاه های اساسی در روانشناسی علمی و روش هایی که با آنها مطابقت دارند (دید طبیعت نگری و روش تجربی، دید انسان انگری و روش پالیسی)، چهار چوب روش شناختی بررسی های تحولی در سطح شکل گیری طرح بنیادی: طرح مبتنی بر همبستگی، طرح تجربی- آزمایشی ، طرح مبتنی بر تک بررسی)، در سطح بررسی تغییرات تحولی (بررسی طولی، بررسی مقطعی، بررسی تطبیقی)، در سطح گرد آوری داده ها (مشاهده طبیعی، مشاهده ساخت دار)، مشاهده تعاملی، مشاهده فراتحلیلی
– نظام های تحولی بنیادی: دیدگاه فطری نگر، نظام گزل، نظام پیاژه، نظریه زیگموند فرويد
– بررسی اجمالی دوره های تحولی از نطفه تا پایان کودکی: دوره پیش تولدی، دوره کودکی
– دوره پیش از تولد در سطح نمو یا تغییرات کالبدشناختی و فیزیولوژیک، مراحل نمو پیش از تولد، نکاتی درباره شرایط زیستی زندگی درون رحمی
– دوره کودکی: مفهوم و گستره و سطوح (کودکی اول ( نوزادی، شیر خوارگی)، کودکی دوم ( کودکی میانه)، کودکی سوم ( کودکی پایانی)
– نمو بدنی، تحول شناختی، تحول عاطفی، تحول اجتماعی، تحول اخلاقی
– خود میان بینی و اجتماعی شدن
– منصور، محمود (۱۳۸۷) روان شناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری، تهران: انتشارات سمت
-منصور، محمود. دادستان، پریرخ (۱۳۸۷) روان شناسی ژنتیک ۲ از روان تحلیل گری تا رفتار شناسی. تهران: انتشارات سمت
-برک، لورا (۱۳۸۳)روان شناسی رشد از لقاح تا کودکی. (جلد اول) ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ارسباران
-فتحی آشتیانی، علی (۱۳۹۳) روانشناسی کودک، تهران: انتشارات بعثت
Thompson, D., Hogan, J.D., Clark, P.M. (2012). Developmental psychology in historical perspective. John Willey & Sons Inc.
Quinn, P. Slater, A.M. (2012). Developmental psychology: Revisiting the classic studies. SAGE Publications Ltd.
Kail. R.V. Cavanaugh, J.C. (2012. Human Development: A life-spans view. Engage Learning press.
Kerig, P.K., Schulz. M.S. Hauser, S.T. (2012). Adolescence and Beyond: Family Process and Development. Oxford University Press.
Suggate, S. Reesse, E. (2012). Contemporary Debates in childhood education and
development. Rutledge press. Mitchell, P. Ziegler, F. (2011) Fundamentals of developmental psychology, Psychology press.
Miller, P. (2011). Theories of developmental psychology worth publishers, Incorporated.
فهرست محتوا
- 1 نام درس: روانشناسی تحولی 1
- 2 Developmental Psychology 1
- 3 هدف کلی درس
- 4 شناخت مبنا و تحول رفتار فرد از لحاظ پدید آیی شکلی و کلی هدف اصلی این درس است. در این راستا ایجاد شناخت نسبی در دانشجویان نسبت به مفاهیم پایه، روش شناسی و نظام های تحولی بنیادی همچنین دستیابی به یک درک کلی و اجمالی از دوره های پیش تولدی و کودکی مورد نظر است.
- 5 مقطع تحصیلی
- 6 تعداد واحد
- 7 نوع درس
- 8 نوع واحد
- 9 پیش نیاز
- 10 سرفصل مطالب: