نام درس: احساس و ادراک
Sensation and Perception
هدف کلی درس
آشنایی با ساخت و وظایف دستگاه های حسی و حرکتی و نقش آنها در پدید آیی رفتار
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
فیزیولوژی اعصاب و غدد
سرفصل مطالب:
– تعريف احساس و ادراک، روشهای اندازه گیری آستانه مطلق و اختلالهای حواس، قوانین پیكوفیزیک
– پسیكوفیزیولوژی دستگاه دیداری، ویژیگیهای رنگ بینی، کالبد شناسی چشم، پردازش اطلاعات در دستگاه دیداری
– پسیكوفیزیک دستگاه شنیداری، تحلیل اطلاعات در دستگاه شنیداری، آزمایشهای بالینی کم شنوایی، جهت یابی و تعیین محل صدا
– ساخت دستگاه تعادل، اختلالهای دستگاه دهلیزی
– حساسیت جسمی احشایی گیرندگان مکانیکی و ویژگی های آن، حساسیت وضعی عضلانی، جنبه های اجتماعی تماس).
– حساسیت جسمی احشایی (گیرندگان حرارتی و ویژگی های آن، حساسیت به آسیب و درد، راههای عصبی حس جستی احشایی)
– دستگاه چشایی (ساخت و فیزیولوژی دستگاه چشایی)
– دستگاه بویائی (ساخت و فیزیولوژی دستگاه بویایی)
– احساس عمومی (احساس تشنگی، احساس گرسنگی و سیری عوامل مؤثر در تنظیم مصرف غذا).
– دستگاه حي (طناب های عصبی و چگونگی انتقال اطلاعات حس به مغز)
– فیزیولوژی اعصاب و غدد ( فیزیولوژی ماهیچه، انقباض عضلانی، ریخت شناسی گیرنده های حرکتی و ماهیچه ای، آسیب شناسی فیزیولوژیک حرکت، ادراک زمان).
– قوانین گشتالت و کاربرد آن در سازماندهی و تشکیل ادراکی، پدیده های ادراکی ( ادراک فضا، فاصله، عمق، حرکت و زمان). عوامل موثر فردی و اجتماعی در ادراک، خطاها و اختلال های ادراکی
کالات، جمیز (۱۳۹۰) روانشناسی فیزیولوژیک ، ترجمه سید محمدی. تهران: انتشارات روان
– ایروانی محمود خدا پناهی محمد کریم (۱۳۹۰) روانشناسی احساس و ادراک. تهران: انتشارات سمت.
– Goldstein E.B. (…) Sensation and Perception. WWW.Amazon.com
– Jeremy Wolfe, Keith Kluender, Dennis Levis, Linda Bartshuk, Rachel Herz, Robert Klatzy and Susan Lederman (:)) Sensation and Perception. WWW.Sinauer.com