نام درس: روانشناسی فیزیولوژیک
هدف کلی درس
آموزش مبانی فیزیولوژیک رفتار
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
ندارد
سرفصل مطالب:
تعریف و روش های تحقیق روانشناسی فیزیولوژیک (روش های تهاجمی، موج نمای الکتریکی مغز، پتانسیل مغز وابسته به رویداد، روش های تصویربرداری).
ساخت و کنش سلول ها در دستگاه عصبی (مبانی زیست شیمی فیزیولوژی سلول و انتقال اطلاعات زیستی، غشاء سلول و وطایف آن، تبادل اطلاعات و مواد مورد نیاز در درون سلول، اساس دستگاه عصبی، پتانسیل آرامش، پتانسیل فعالیت، انتشار پتانسیل فعالیت).
سیناپس تحریکی و بازداری (صفحه محرکه عصبی ماهیچه ای، سیناپس های شیمیایی تحریکی و بازداری، ناقل های سیناپس شیمیایی، سیناپس الکتریکی).
ساخت دستگاه عصبی (ساخت دستگاه عصبی مرکزی، چگونگی ساخت و اثر دستگاه عصبی خودمختار).
ادراک و حرکت (دستگاه دیداری، دستگاه شنیداری و تعادل، حساسیت تنی احشایی، دستگاه چشایی و بویایی، دستگاه حرکتی).
مکانیزم بیداری و هشیاری (روانشناسی اشکال هشیاری، نروسایکولوژی اشکال هشیاری، سایکوفیزیولوژی دقت انتخابی).
چرخه های زیستی و مکانیزم خواب (مبانی چرخه شبانه روزی، مبانی عصبی چرخه شبانه روزی، ساعت شبانه روزی در انسان و حیوان، مکانیزم خواب و رویا).
انگیزش (مفاهیم اساسی انگیزش، انگیزه اکتسابی و تخدیر طلبی).
هیجان (سایکوفیزیولوژی هیجان، ارتباط بین قشر تازه مخ و هیجان، کاربرد طب رفتاری و پسخوراند زیستی در درمان).
یادگیری و عاطفه (روانشناسی یادگیری و حافظه، انعطاف پذیری دستگاه عصبی و فرآیند یادگیری سلولی، گسترش ردهای عثبی در دستگاه اعصاب مرکزی، نروشیمی حافظه).
فرآیند شناختی (تفکر): فرآیند تفکر، گفتار و تصور، اختلالات گویایی، مناطق ارتباطی قشر تازه مخ، اختلالات تفکر، اختلالات روانی.
- 1. Kalat, J. W. Biological Psychology. Brooks/ Cole Publishing Company, MSA, 1998.
2. Pinel, J. P. J. Biopsychology. Ally and Bacon, 1999.
3. Rosenzweig, M. R. Biological Psychology. Sinauer Associates, Inc., 1999
4. Bloom, F. E. Brain, Mind, and Behavior. Worth Publishers, 2001.