تحلیل کنکور ارشد روانشناسی
تحلیل کنکور به ما کمکهای زیادی میکنه و یکی از موارد ضروری و تأثیرگذاره که در سال کنکور به هیچ عنوان نباید ازش غافل شد. تحلیل سوالات کنکور و آزمونهای آزمایشی دارای اصول و قواعد متعددی است و به شکلها و روشهای مختلفی میشه به بررسی و تحلیل سوالات کنکور و آزمونهای آزمایشی پرداخت. به عنوان مثال میشه به سطح سختی و سادگی سوالات اشاره کرد؛ میزان ساده یا پیچیده بودن جملات و گزینهها رو مورد توجه قرار داد و در حالت دیگه هم میتوان به حل سوالات و طرح جواب تشریحی برای اونها پرداخت. اما حالت دیگری هم برای تحلیل سوالات وجود داره و اون بررسی میزان بودجهبندی مباحث جزئی مختلف برای هر درسه.
ما در این مطلب به بررسی و تحلیل بودجهبندی سوالات هر درس در هر مبحثی به صورت جزئی پرداختهایم. این تحلیل جزئی و با دقت به ما کمک میکنه تا مباحث مهمتر و کنکوریتر رو شناسایی کرده و در برنامه مطالعاتی خودتون به شکل ویژهتر و پررنگتری مورد توجه قرار بدین.
این بودجهبندی به ویژه در مواقعی که داوطلب وقت کمتری برای مطالعه داره خیلی میتونه یاریدهنده و کارساز باشه. با شناسایی این مباحث مهم داوطلب میتونه تمرکز بیشترش رو روی این مطالب بذاره و با صرف وقت کمتر بازده بیشتری از مطالعهاش بگیره. اگرچه که حذف مطالب دیگه و تمرکز بر روی یک سری مطالب کار ریسکپذیریه و ممکنه سر جلسه کنکور با دیدن سوالاتی متفاوت از همیشه شگفتزده بشین! بنابریان انتخاب منطقیتر برای برنامه مطالعاتی اینه که همه مطالب رو مطالعه کنین اما بر روی مطالب مهمتر متمرکز باشین.
تحلیل و بودجهبندی دروس آسیبشناسی روانی و کودکان استثنائی، روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان، علمالنفس و آمار و روش تحقیقه در ادمه ذکر شده.
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
آسیبشناسی روانی و کودکان استثنائی | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
اختلال اوتیسم (تشخیص، نیمرخ رفتاری، همبودی) | 3 | 1 | 1 | 5 |
اختلالات روانی کودکی (اختلالات برونیسازی، اختلال اضطرابی، ترس از غریبه، اضطراب جدایی از نگاه کلاین) | 3 | 1 | 0 | 4 |
اختلالات گفتاری (اختلالات آوایی، اختلال تولید زبان، اختلال دریافت زبان، اختلال زبان شفاهی) | 0 | 2 | 2 | 4 |
واکنشهای والدین کودکان استثنائی | 0 | 0 | 4 | 4 |
اختلال خلقی (نظریه اشپیتز، درمان فعالسازی رفتاری، درمان فراشناختی) | 1 | 1 | 1 | 3 |
اختلال وسواس (علتشناسی: نظریه راچمن، نظریه ماورر، علل مغزی) | 1 | 1 | 1 | 3 |
تکنیکهای رفتاردرمانی (پریماک، شکلدهی، تحلیل کارکردی) | 2 | 0 | 1 | 3 |
اختلالات اضطرابی (علتشناسی اضطراب اجتماعی، شخیص اختلال وحشتزدگی) | 0 | 1 | 1 | 2 |
اختلالات خواب (کابوس، وحشتزدگی) | 0 | 2 | 0 | 2 |
اختلال اسکیزوفرنی (تشخیص، علتشناسی) | 0 | 1 | 1 | 2 |
مشکلات بینایی (درجه نابینایی، خط بریل) | 1 | 1 | 0 | 2 |
سندرم داون (انواع، شیوع) | 0 | 1 | 1 | 2 |
معلولیتهای جسمی (تشخیص فلج آتونیک، تشخیص کنشپریشی) | 2 | 0 | 0 | 2 |
اختلال X شکننده (تشخیص2) | 1 | 1 | 0 | 2 |
اختلال نقص توجه-بیشفعالی (نیمرخ رفتاری، مدل پردازش اطلاعات) | 2 | 0 | 0 | 2 |
اختلالات رفتاری در کودکان (تعریف، پرخاشگری) | 0 | 0 | 2 | 2 |
هوش (هوش غیرکلامی، تعریف تیزهوشی) | 0 | 1 | 1 | 2 |
اختلال سلوک (تشخیص) | 1 | 0 | 0 | 1 |
اختلال خوردن (تشخیص آنورکسیا) | 1 | 0 | 0 | 1 |
اختلالات تجزیهای (تشخیص هویت تجزیهای) | 0 | 0 | 1 | 1 |
اختلالات جسمانی شکل (علل هیپوکندری) | 0 | 0 | 1 | 1 |
اختلالات جنسی (تشخیص پارافیلیا) | 0 | 0 | 1 | 1 |
انواع نابهنجاری کروموزومی | 1 | 0 | 0 | 1 |
مشکلات شنوایی (علتشناسی) | 1 | 0 | 0 | 1 |
مداخله زودهنگام در نوزادی (مقیاس آپگار) | 0 | 1 | 0 | 1 |
اختلال پرادر-ویلی (تشخیص) | 0 | 1 | 0 | 1 |
اختلالات یادگیری (درمان اختلالات خواندن) | 0 | 1 | 0 | 1 |
کارکردهای اجرایی (حافظه کاری) | 0 | 0 | 1 | 1 |
سنجش در آسیبشناسی (رورشاخ) | 0 | 1 | 0 | 1 |
روشهای تحقیق در آسیبشناسی (مطالعه موردی) | 0 | 1 | 0 | 1 |
تعریف و علتشناسی رفتار نابهنجار (مدل استرس-آمادگی) | 0 | 1 | 0 | 1 |
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
روانشناسی رشد | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
نظریه پیاژه | 2 | 5 | 1 | 8 |
نظریه ویگوتسکی | 2 | 3 | 2 | 7 |
نظریههای نخستین (لاک، روسو، پیشساختگرایی) | 2 | 1 | 2 | 5 |
رشد هیجانی (هویت جنسی، خلق و خوی نوزادان، زندگی شغلی میانسالی، صفات شخصیتی NEO) | 1 | 1 | 2 | 4 |
نظریه دلبستگی | 1 | 0 | 2 | 3 |
نظریه اریکسون | 2 | 0 | 1 | 3 |
مراحل اخلاقی کلبرگ | 1 | 1 | 1 | 3 |
نظریه برنر | 2 | 1 | 0 | 3 |
شباهت و تفاوت نظریهها با یکدیگر | 1 | 2 | 0 | 3 |
نظریه بندورا | 0 | 1 | 1 | 2 |
نظریه چامسکی | 0 | 1 | 1 | 2 |
نظریه ماهلر | 1 | 1 | 0 | 2 |
پژوهش در روانشناسی رشد | 1 | 1 | 0 | 2 |
رشد جسمانی (مقیاس برازلتون در نوزادی، بیماری ماراسموس در نوزادان) | 1 | 0 | 1 | 2 |
نظریه اشپیتز | 0 | 0 | 1 | 1 |
نظریه گزل | 0 | 0 | 1 | 1 |
نظریه بتلهایم | 0 | 1 | 0 | 1 |
نظریه والن | 0 | 0 | 1 | 1 |
دیدگاه بافتاری | 0 | 1 | 0 | 1 |
نظریه یونگ | 1 | 0 | 0 | 1 |
نظریههای زبان (نظریه اسکینر) | 1 | 0 | 0 | 1 |
رشد شناختی (انواع هوش) | 0 | 0 | 1 | 1 |
مدل بهزیستی روانشناختی ریف | 1 | 0 | 0 | 1 |
نظریه کردارشناسی | 0 | 0 | 1 | 1 |
اختلالات فراگیر رشد | 0 | 0 | 1 | 1 |
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
روانشناسی بالینی | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
آسیبشناسی: تشخیص و علت شناسی و درمان اختلالات (شخصیت نمایشی، وسواس، خوردن، اسکیزوافکتیو، هیپوکندریا، احتکار، هذیان، آلکسی تایمیا) | 2 | 0 | 6 | 8 |
سنجش شخصیت (NEO، MMPI، CPI، مقیاس میلون2، رورشاخ2، نظریه الپورت) | 5 | 1 | 2 | 8 |
مصاحبه سنجشی (منابع خطا، انواع پرسش، سوال ارجاعی، روش غیررهنمودی، مصاحبه ساختدار، کلیات، تکنیکها) | 4 | 2 | 1 | 7 |
روانکاوی (تفسیر3، بینش، رابطه درمانی، دفاعها) | 2 | 2 | 2 | 6 |
رویکرد شناختی و شناختی-رفتاری | 0 | 4 | 1 | 5 |
رواندرمانی (عوامل مشترک2، اتحاد درمانی، تفسیر) | 2 | 2 | 0 | 4 |
سنجش هوش (زیر آزمونهای وکسلر3) | 2 | 0 | 1 | 3 |
روانپویشی (روابط شی، آدلر، حمایتی) | 1 | 1 | 1 | 3 |
قضاوت بالینی (انواع سوگیری، تفسیر) | 1 | 1 | 0 | 2 |
روانشناسی سلامت (روشهای مداخله) | 1 | 1 | 0 | 2 |
سنجش عصب-روانی (بندر گشتالت2) | 0 | 1 | 1 | 2 |
رویکرد مراجع محور یا انسانگرایی راجرز | 0 | 1 | 1 | 2 |
درمان بینفردی | 0 | 1 | 1 | 2 |
رفتاردرمانی (حساسیتزدایی منطم) | 0 | 0 | 1 | 1 |
درمانهای تجربی (درمان متمرکز بر هیجان) | 0 | 0 | 1 | 1 |
سنجش بالینی | 0 | 0 | 1 | 1 |
درمانهای موج سوم (رفتار درمانی دیالکتیک) | 0 | 1 | 0 | 1 |
درمان راه حل محور (مبانی نظری) | 0 | 1 | 0 | 1 |
تعریف روانشناسی بالینی | 0 | 1 | 0 | 1 |
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
روانشناسی عمومی | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
مراحل روانی جنسی فروید | 0 | 0 | 1 | 1 |
شرطی سازی | 4 | 1 | 2 | 7 |
ادراک | 1 | 0 | 1 | 2 |
اختلال شخصیت وابسته (علائم) | 0 | 0 | 1 | 1 |
سوگیری شناختی | 0 | 1 | 1 | 2 |
نظریه اجتماعی راتر | 0 | 0 | 1 | 1 |
مکانیسمهای دفاعی | 1 | 0 | 1 | 2 |
بنیادهای زیستی روانشناسی | 1 | 1 | 4 | 6 |
نگرش | 0 | 1 | 1 | 2 |
مفهوم فرایند پیشگستر | 0 | 0 | 1 | 1 |
مفهوم غریزه | 0 | 0 | 1 | 1 |
حافظه | 1 | 2 | 0 | 3 |
انواع یادگیری | 0 | 2 | 0 | 2 |
مفهوم نفوذ اجتماعی | 0 | 1 | 0 | 1 |
زبان | 0 | 1 | 0 | 1 |
نظریه رابی کیس | 0 | 1 | 0 | 1 |
آزمایش نورمن تریپلت | 0 | 1 | 0 | 1 |
اختلال شخصیت نمایشی | 0 | 1 | 0 | 1 |
راهبرد خودتنظیمی | 0 | 1 | 0 | 1 |
آزمون وکسلر | 0 | 1 | 0 | 1 |
16 عامل کتل | 1 | 0 | 0 | 1 |
تعاریف هوش (گاردنر) | 1 | 0 | 0 | 1 |
انسانگرایی | 2 | 0 | 0 | 2 |
رویکرد گشتالت | 1 | 0 | 0 | 1 |
خواب | 1 | 0 | 0 | 1 |
نظریه جیمز مارسیا | 1 | 0 | 0 | 1 |
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیحان | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
دستگاه عصبی مرکزی (هیپوتالاموس، بادامه، عدم تقارت کنشی، مایع مغزی نخاعی، ساقه مغز2، مدار سپتوهیپوکامپ، هستههای قاعدهای) | 1 | 4 | 3 | 8 |
ناقلهای عصبی | 2 | 1 | 1 | 4 |
پتانسیل غشای درون (دپلاریزاسیون، هیپرپولاریزاسیون، پتانسیل پسسیناپسی مهاری) | 2 | 0 | 1 | 3 |
چرخههای شبانهروزی و خواب (مراکز مغزی، خواب REM، اختلالات خواب) | 1 | 2 | 0 | 3 |
نظریههای شناختی هیجان (حلقه2های بازخورد2، جلوههای هیجان) | 2 | 0 | 1 | 3 |
نظریههای بالینی هیجان (الکسیتایمی، نظریه ایزنک، نظریه بارلو) | 0 | 3 | 0 | 3 |
نظریههای اختصاصی هیجان (هیجانهای اصلی، غبطه2) | 2 | 0 | 1 | 3 |
نظریه میدانی لوین | 1 | 1 | 1 | 3 |
فیزیولوزی انگیزش (مکانیزم زیستی اعتیاد2، نظامهای سهگانهگری) | 0 | 1 | 2 | 3 |
مبانی فیزیولوژیک هیجان (مبانی زیستی، نظریه U معکوس) | 1 | 1 | 0 | 2 |
حافظه (مراکز مغزی حافظه روندی2) | 1 | 0 | 1 | 2 |
نظریه انگیزشی فروید | 1 | 1 | 0 | 2 |
نظریه انساننگری | 09 | 0 | 1 | 1 |
انواع نیازها (قدرت) | 1 | 0 | 0 | 1 |
نظریههای یادگیری (درماندگی آموخته شده) | 0 | 1 | 0 | 1 |
دستگاه عصبی محیطی (اعصاب مغزی) | 0 | 0 | 1 | 1 |
تکلم (انواع آفازی) | 0 | 0 | 1 | 1 |
سببشناسی مغزی اختلالات و بیماریها (اختلال استرس پس از سانحه) | 0 | 0 | 1 | 1 |
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
علمالنفس | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
انسان از دیدگاه ابنسینا | 2 | 3 | 5 | 10 |
ایه، حدیث و نکات | 6 | 0 | 1 | 7 |
انسان از دیدگاه غزالی | 0 | 1 | 3 | 4 |
انسان از دیدگاه ملاصدرا | 1 | 2 | 1 | 4 |
انسان از دیدگاه قرآن (روشهای بررسی نفس توسط دانشمندان مسلمان، مفهوم فرت، مراتب نفس از نگاه اسلام) | 1 | 2 | 1 | 4 |
انسان از دیدگاه فارابی | 0 | 2 | 1 | 3 |
عقل (معانی عقل، ارتباط عقل با نفس) | 0 | 0 | 2 | 2 |
نفس (قدای مدرک باطنی، قوه واهمه) | 1 | 1 | 0 | 2 |
اصطلاح شناسی (هوی، بسیط) | 1 | 1 | 0 | 2 |
انسان از دیدگاه سهروردی | 0 | 0 | 1 | 1 |
مکتب رواقیون | 0 | 1 | 0 | 1 |
نظریه داروین | 0 | 1 | 0 | 1 |
ابن مسکویه | 0 | 1 | 0 | 1 |
محیالدین عربی | 1 | 0 | 1 | 2 |
مفاهیم روانشناسی از دیدگاه اسلام (مفهوم شاکله) | 1 | 0 | 1 | 2 |
هید مطهری | 1 | 0 | 1 | 2 |
نام مبحث | تعداد سوالات | |||
---|---|---|---|---|
آمار و روش تحقیق | 99 | 98 | 97 | مجموع سه سال |
انتخاب روش پژوهش | 1 | 2 | 4 | 7 |
آزمون فرضیه | 3 | 3 | 1 | 7 |
روشهای تحقیق آزمایشی | 2 | 1 | 2 | 5 |
توزیع فراوانی و نمودارها | 1 | 2 | 1 | 4 |
همبستگی | 2 | 0 | 1 | 3 |
شاخصهای پراکندگی | 1 | 0 | 1 | 2 |
روش تحقیق کمی و کیفی | 1 | 1 | 1 | 3 |
نمونهگیری | 1 | 1 | 1 | 3 |
احتمال | 1 | 1 | 1 | 3 |
رگرسیون | 0 | 2 | 0 | 2 |
تحلیل واریانس یک طرفه | 0 | 1 | 1 | 2 |
تحلیل واریانس دو عاملی | 2 | 0 | 0 | 2 |
آزمون خیدو | 0 | 1 | 1 | 2 |
فرضیه پژوهش | 0 | 0 | 2 | 2 |
پرسشنامه | 1 | 1 | 0 | 2 |
اعتبار | 1 | 1 | 0 | 2 |
محاسبه خطای حاشیهای | 0 | 0 | 1 | 1 |
محاسبه واریانس نمونه | 0 | 0 | 1 | 1 |
کنترل واریانس متغیر | 0 | 1 | 0 | 1 |
توزیع نرمال | 0 | 0 | 1 | 1 |
محاسبه شاخصهای مرکی و پراکندگی | 0 | 1 | 0 | 1 |
انواع متغیرها | 0 | 1 | 0 | 1 |
حجم نمونه | 1 | 0 | 0 | 1 |
جمعآوری دادههای پژوهش | 1 | 0 | 0 | 1 |
راه و روش تحلیل کنکور
گروه اول : سوال هایی که درست پاسخ دادین
اگر در درسی تعداد پاسخهای صحیحتون زیاده حتما روش خوبی داشتین. از درسهای موفق خودتون (درسهایی که پاسخهای صحیحتون زیاده) روشهای خوبتون رو کشف کنین و در دفتر برنامهریزی یا کتاب خودآموزی یادداشت کنین. کشف روش از درسهایی که پاسخهای صحیحتون زیاده یک دستاورد مهم برای شماست. از کنار درسهایی که نقطه قوت شماست به راحتی نگذرین و با توجه و تمرکز بیشتر نسبت به اونها خودتون رو در مطالعه و تستزنی بیشتر بشناسین.
گروه دوم : سوالهایی که اشتباه پاسخ دادین
سوالهایی که اشتباه پاسخ دادین جزء یادگیریهای ناقص شما هستن. روی این سوالها بلافاصله پس از آزمون تمرکز کنین و علت پاسخ اشتباه رو پیدا کنین. بعد از اون حتما سعی کنین تا موضوع رو یادبگیرین. از اشتباه خود عصبانی نشین چرا که اشتباه بخش ضروری یادگیری است. مهمترین کاری که برای یادگیری پس از آزمون میتونین انجام بدین یادگیری از پاسخهای اشتباهتونه.
از پاسخهای اشتباه دو نکته رو میتونین یاد بگیرین:
اول: علت اشتباه خودتون رو کشف کنین.
دوم: علاوه بر بررسی علت اشتباه خود موضوع سوال رو هم خوب یادبگیرین.
سوالهایی که اشتباه پاسخ دادین رو باید باز هم تمرین کنین. قبل از آزمونهای آزمایشی یک بار دیگه به سراغ این سوالها بیایین تا ببینین بعد از گذشت یک الی دو ماه میتونین به این سوالها درست جواب بدین یا هنوز اشتباه پاسخ میدین. اگر باز هم اشتباه پاسخ دادین باید بیشتر مطالعه کنین تا بالاخره یادگیری ناقص به یادگیری کامل تبدیل بشه. قدر اشتباهات رو بدونین، اشتباهات شما به مطالعههای بعد شما جهت میده.
گروه سوم: سوالهایی که پاسخ ندادین
از میان سوالهایی که اصلا پاسخ ندادین بهتره ابتدا به سراغ سوالهای سادهتر برید. احتمالا این سوالها مواردی هستن که شما در سر جلسه آزمون آزمایشی و یا هنگام زدن تستهای کنکوری براشون وقت کم آوردین. پیشنهاد میکنیم در بین سوالهای بدون پاسخ، ابتدا به سراغ سوالهای سادهتر و یا جذابتر و چالشیتر برید. سوالهایی که برای یادگیریشون آنگیزه بیشتری دارین رو ابتدا انتخاب کنین و یاد بگیرین.
برای دسترسی به تلگرام،اینستاگرام،واتساپ و آپارات اینجا کلیک کنید