نام درس: روانشناسی یادگیری
Learning Psychology
هدف کلی درس
شناخت نظریه های یادگیری و توانایی تحلیل، تبیین و کاربست مفاهیم یادگیری
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
اصلی
پیش نیاز
مباحث اساسی در روانشناسی 2
سرفصل مطالب:
– تعریف روانشناسی یادگیری و قلمرو آن
– تاریخچه مطالعات یادگیری
– رویکردهای مختلف در یادگیری با توجه به فلسفه، روش تحقیق و موضوع مطالعه: مقایسه نظریه های یادگیری در این ابعاد
– رفتارگرایی: پیش فرق ها، پیوند گرایی، شرطی سازی کلاسیک، شرطی سازی کنشگر، تغییر رفتار، کاربردها و نقدهایی بر رفتارگرایی
– نظریه شناختی- اجتماعی پیش فرض ها، موجبين دو جانبه، اكتساب و عملکرد، فرایند سرمشق گیری، خود تنظیمی خود کار آمدی
– گشتالت: بنیان گذاران مکتب، کهلر و مفهوم بینش، اصول سازمان ادراکی، لوین و نظریه میدانی، کاربردهای نظریه میدانی.
– ساخت گرایی: پیش فرض ها، دیدگاه های ساخت گرایی، نظریه پیاژه در ساخت گرایی، نظریه فرهنگی- اجتماعی ویگوتسکی
– الگوی پردازش اطلاعات در یادگیری: پیش فرض ها، الگوی حافظه دوگانه، نظریه های توجه، الگوی سطوح پردازش کاربردهای
– انگیزش و یادگیری: نظریه های انگیزش، انگیزش و نیازها، نظر به پیشرفت، نظرية اسناد، راهبردهایی برای بهبود استاد یادگیرندگان، نظریه شناختی اجتماعی در انگیزش، اهداف و انتظارات، نظرية هدف، کاربرد نظریه هدف در یادگیری
– تحلیل و تبیین یادگیری در فلسفه اسلامی
– السون، ام اچ و هرگهان، بی. آر. (۱۳۷۴). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف، تهران: نشر دوران
– کدیور، پروین. (۱۳۸۹). روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
– بیرامي، منصور، (۱۳۸۸)، روانشناسی یادگیری با رویکرد رفتاری تبریز: نشر آیدین
– Schunk, D. H.(2012). Learning Theories. Merrill, Prentice Hall