نام درس: تاریخ و منبع حدیثی
هدف کلی درس
آشنایی با تاریخ حدیث شیعه، منابع حدیثی و شیوه نگارش آنها به منظور شناخت سیر حدیث و توانمندی در استفاده از منابع حدیثی
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبتگرا
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
پیش نیاز
پیش نیاز
ندارد
سرفصل مطالب:
-تاریخ حدیث:
-حدیث در عصر پیامبر(ص): آغاز نگارش، گزارش محتوایی
-حدیث در عصر امام (ع)
-حدیث در عصر حسنین(ع)
-حدیث در عصر امام سجاد(ع) تا پایان دوران صادقین(ع) و اصول اربعمأة
-حدیث در عصر امام کاظم(ع) تا پایان غیبت صغری
-از غیبت صغری تا نیمه دوم قرن پنجم
-دوره صفویه
-از صفویه تا دوران معاصر
-منابع حدیثی:
-کلیات: سیر کلی تدوین کتب شیعه، سبکشناسی (پیشینه، اهداف، فرائد کتاب شناسی وسبک شناسی)
-نگارش های شیعه:
-نگارش های ابتدایی(سه سده نخست):
-تألیفات معصومان(ع):اشاره به مصحف علی (ع)، جفر، صحیفه سجادیه، نامه ها و …
-اصول اربعمأة، رسائل، مسائل: اشاره به اصول الستة عشر، مسائل علیبیجعفر
-تکنگاری های موضوعی: تخلاقی، فقهی، کلامی؛ نگارشهای جنگ گونه: المؤمن و الزهد حسینبیسعید
-جوامع اولیه: اشاره به محاسنن برقی
جوامع ثانویه:
-کتب اربعه: الکافی، من لایحضره الفقیه (اشاره به تهذیبین)
-تفاسیر مأثور: قمی، عیاشی، منسوب به امام عسکری(ع)
– سیره و تاریخنویسی: ارشاد شیخ مفید، جمل و …
– مناقب، ادعیه و مزار: با تکیه بر کتب سید بن طاووس
-مجموعه های گسترده حدیث(از سده دهم تا معاصر):
-جوامع فراگیر:
-حدیثی: وافی، بحارالنوار، مستدرک الوسائل
– حدیثی- فقهی: وسائل الشیعه
-تفسیر مأثور: نورالثقلین، کنزالدقائق
-موسوعه ها{=دانشنامه ها}
-موسوعه نگاری (معاجم موضوعی): میزانالحکمة، الحیاة
-نگارشهای أهل سنت:
-مسانید(اشاره به مسند إبنحنبل و ویژگیها)
-صحاح/ سنن(تفاوت و جایگاه)
-تکنگاری ها(اجزاء اولیه تا نگارشهای امروزی)
-جوامع(جوامع نخست و جمعالجوامعها با تأکید بر کنزالعمّال، جامعالمسانید، السنن و …)
– معجمهای لفظی