نام درس: روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه ۱
Child Psychology with Exceptional Needs
هدف کلی درس
توانمندسازی دانشجویان در ارزیابی، تشخیص و طبقه بندی و سیب شناسی افرادی از قبیل دچار نقص بینایی، نقص شنوایی، ناسازگار فلج مغزی و افراد مبتلا به انواع معلولیت ها و اختلالات یادگیری، رفتاری و گفتاری، آشنایی با ویژگی های شخصیتی، هیجانی و عاطفی این افراد
مقطع تحصیلی
کارشناسی روانشناسی
تعداد واحد
2 واحد
نوع درس
نظری
نوع واحد
تخصصی
پیش نیاز
روانشناسی تحولی ۲
سرفصل مطالب:
– تعریف و تاریخچه آموزش و پرورش افراد با نیازهای ویژه
– اهمیت و ضرورت مطالعه و شناخت ویژگی های افراد با نیازهای ویژه
– ساختار و مکانیزم اندام های حسی، عقایی و حرکتی
– تعریف انواع اختلالات و نقائص حسی، حرکتی، شناختی رفتاری و ارتباطی
– اصول و ویژگی های محیط های آموزش افراد با نیازهای ویژه در مقاطع مختلف تحصیلی از قبل از دبستان تا مقاطع عالی و دانشگاهی
– اصول و نحوه تطبيق برنامه های آموزشی افراد با نیازهای ویژه متناسب با شرایط سنی آنها مانند شناخت انواع بازیهای و ورزش های گروهی و انفرادی نابینایان دوره پیش دبستانی
– نظام ها و سازمان های آموزشی و حمایتی و حقوقی مرتبط با افراد با نیازهای ویژه
– جامعه و نگرش افراد نسبت به افراد با نیازهای ویژه و نحوه برخورد دیگران با این افراد
– ویژگی ها و نکات قابل توجه در خانواده افراد با نیازهای ویژه
– دیدگاه اسلام در رابطه با افراد با نیازهای ویژه و حقوق آنها
– طبقه بندی گروه های افراد با نیازهای ویژه شامل افراد دچار نقص بینایی، تقع شنوایی، عقب ماندگان حتی افراد ناسازگار، تیزهوشان، مبتلایان به فلج مغزی و افراد مبتلا به انواع اختلالات یادگیری، رفتاری و گفتاری
– دیدگاه های نظری در خصوص توانمندی های و ویژگی های شناختی، ارتباطی و هیجانی و عاطفی افراد با نیازهای ویژه
– ویژگی های شخصیتی، و مسائل شناختی، هیجانی و عاطفی افراد با نیازهای ویژه
– انواع، اصول و روش های ارتباط با افراد با نیازهای ویژه نظیر زبان اشاره و خط بریل – استعداد ها، توانمندی ها و مهارت های افراد با نیازهای ویژه
– انواع معلولیت ها، طبقه بندی آنها، آسیب شناسی و سیب شناسی آنها
– ارزیابی روانشناختی و آسیب شناسی خانواده افراد با نیازهای ویژه
– فرآیندها و مراحل رشد و تحول جسمانی و حرکتی، روانی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی
– روش های ارزیابی و اندازه گیری انواع نقائص و اختلالات جسمی، حرکتی، شناختی رفتاری و ارتباطی
– طبقه بندی انواع چند معلولیت ها و روش های تشخیصی آنها
– افروز، غلامعلی. (۱۳۸۸). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
– سیف نراقی، مریم، نادری، عزت اله. (۱۳۸۷). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات ارسباران.
– شریفی در آمدی، پرویز، و همکاران (۴۶۶). روانشناسی کودکان استثنایی، تهران: انتشارات آوای نور
– احدی، حسن، جمالی، شکوه السادات. (۱۳۶۹). بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی، تهران: نشر نی
– هاردنام و همکاران (۱۳۸۰). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، ترجمه علیزاده، و همکاران. تهران: نشر دانژه
فهرست محتوا
- 1 نام درس: روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه ۱
- 2 Child Psychology with Exceptional Needs
- 3 هدف کلی درس
- 4 توانمندسازی دانشجویان در ارزیابی، تشخیص و طبقه بندی و سیب شناسی افرادی از قبیل دچار نقص بینایی، نقص شنوایی، ناسازگار فلج مغزی و افراد مبتلا به انواع معلولیت ها و اختلالات یادگیری، رفتاری و گفتاری، آشنایی با ویژگی های شخصیتی، هیجانی و عاطفی این افراد
- 5 مقطع تحصیلی
- 6 تعداد واحد
- 7 نوع درس
- 8 نوع واحد
- 9 پیش نیاز
- 10 سرفصل مطالب: