سلام، وقت‌بخیر. لطفا خودت را برای ما معرفی کن. (نام و نام‌خانوادگی، سن، شهر محل سکونت، محل تحصیل کارشناسی، سال، گرایش، رتبۀ کنکور، دانشگاه قبلی و…)

سلام و درود. بنده فاطمه شیری هستم، 25ساله، ساکن استان همدان. کارشناسی رو علوم تربیتی آموزش ابتدایی در پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان خوندم. ورودی سال 97 و رتبه 49 ارشد روانشناسی تربیتی رو در آزمون ارشد روانشناسی 1403 کسب کردم.

سروکلۀ رشتۀ روانشناسی، کی و چطور در زندگی تو پیدا شد؟

دوران دبیرستان رشتۀ تجربی می‌خوندم ، بنابه دلایلی مسیر زندگی من عوض شد و در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان رو انتخاب کردم، بعداز قبولی، کم‌کم علاقه به رشتۀ روانشناسی در من شکل گرفت.

مطلب پیشنهادی: همه‌چیز دربارۀ کنکور ارشد روانشناسی

دوران کارشناسی، چطور گذشت؟ از آن‌ دانشجوهایی بودی که جزوۀ تمیز و خوش‌خطشان در دانشکده دست‌به‌دست می‌شد یا آن‌هایی که آخرترم تازه یاد درس و امتحان می‌‎افتند؟

زمان زیادی از دوران کارشناسی من در کرونا سپری شد. واحدهای عمومی رو که شب امتحان می‌خوندم، اما برای دروس تخصصی اغلب تو طول ترم کارهای عملی انجام می‌دادیم و عملا چیزی برای شب امتحان باقی نمی‌موند.

کنکور، کی و چرا برای تو جدی شد؟ اصلا چطور درس خواندن را شروع کردی؟

بعد از اتمام دوران کارشناسی یه وقفۀ کوتاهی ایجاد شد، سال ۱۴۰۲ هم در کنکور ارشد شرکت کردم اما به نتیجۀ مطلوبی نرسیدم. به خودم قول دادم که در کنکور سال بعد بدرخشم. بعد از اعلام نتایج اصلی کنکور ۱۴۰۲، عزمم رو جزم کردم و شروع کردم به گشتن منابع.

بین منابع اصلی یه سرکی کشیدم، اما باتوجه به شاغل بودنم، و تایم کمی که داشتم مسلماً نمی‌تونستم منابع اصلی رو بخونم، برای همین دنبال منابعی بودم که کامل و جامع باشه و امتحان خودشو پس داده باشه و به کنکور و اهدافش خیلی نزدیک باشه. اینطور بود که با مجموعۀ عالی روان‌آموز آشنا شدم.

مطلب پیشنهادی: منابع ارشد روانشناسی

از عادت‌های مطالعه‌ات برای ما بگو. (تنهایی درس می‌خواندی یا با دوست و هم‌کلاسی؟ توی خانه یا سالن مطالعه؟ نقاط ضعف و قوتت چه بود؟ چقدر وقت آزاد داشتی؟

برای موفقیت در کنکور نیاز به برنامه‌ریزی عالی داریم، برنامه‌ای که بدونیم اگر مطابق اون پیش بریم می‌تونیم در زمان مناسب منابع رو تموم کنیم و به جمع‌بندی و مرور برسیم. این برنامه‌ریزی باعث آرامش خیال می‌شه. مطالعۀ بدون برنامه‌ریزی ما رو به‌جایی نمی‌رسونه.

ابتدا یک برنامۀ بلندمدت نوشتم، که فلان منبع باید در فلان زمان تموم بشه، برنامۀ مرورکلی باید چه ماهی شروع بشه، جمع‌بندی چه زمانی باشه. بعد، این برنامۀ بلندمدت رو توی چارت هفتگی آوردم. به‌عنوان مثال این هفته از درس روانشناسی تربیتی باید فصل ۳و۴ مطالعه بشه و فصل ۲ که هفته قبل خونده بودم، مرور بشه و چندتایی تست بزنم.

من در طول هفته صبحا مدرسه می‌رفتم، بعدازظهر پس از استراحت کوتاه، و انجام دادن کارهای شخصی، شروع به خوندن می‌کردم، باتوجه به برنامه‌ای هم که نوشته بودم، آرامش داشتم‌. تنهایی و توی خونه درس می‌خوندم.

چطور با روان‌آموز آشنا شدی و از کدام خدمات و محصولاتش استفاده کردی؟ نظرت راجع‌به هرکدام چیست؟

آشنایی من با روان‌آموز برمی‌گرده به سایت روان‌آموز، پس‌از سرچی که توی اینترنت برای پیداکردن منابع داشتم به طور اتفاقی به سایت روان‌آموز برخورد کردم. پی‌دی‌اف تطابق کتابا با سوالای کنکور و که دیدم و نظرات مختلفی که خوندم منو مصمم کرد که این مجموعه رو انتخاب کنم.

من کتاب‌های روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد ۱و ۲ و ده‌سال کنکور این مجموعه رو خوندم. از خلاصه‌های سایت هم استفاده می‌کردم، مخصوصاً خلاصه جلد دو رشد که توی دوران جمع‌بندی خیلی به من کمک کرد.

علاوه‌بر کتاب، توی همایش‌های مختلفی که برگزارشد شرکت کردم و این خیلی به پیداکردن مسیر درس‌خوندن من کمک کرد. همایش‌های خانوم دکتر زینب خجوی خیلی عالی بود. بدون هیچ جنبۀ تبلیغاتی، کاملا دلسوزانه، واقعاً به من کمک بزرگی کرد.

مطلب پیشنهادی: تحلیل کنکور ارشد روانشناسی 1403

وقت‌هایی که درس خواندن، خسته و کلافه‌ات می‌کرد و انگیزه‌ات را ازدست می‌دادی، چی دوباره تو را می‌نشاند پای مطالعه؟

وقتایی که از درس خوندن خسته می‌شدم، سعی می‌کردم کمی از این فضا فاصله بگیرم، انرژی کسب کنم و دوباره پرانرژی برگردم. چون درس خوندن وقتی ذهنت خسته باشه بازدهی کافی رو نداره. پیاده‌روی می‌کردم، با خانواده صحبت می‌کردم و دوباره برمی‌گشتم به درس خوندن.

من به خودم قول داده بودم که رتبۀ خوبی کسب کنم پس خستگی برام معنایی نداشت.

کمی هم دربارۀ منابعی که برای کنکور مطالعه کردی، توضیح بده. کدام‌ها را به دوستان روان‌آموزی‌ات پیشنهاد می‌کنی؟

از دروسی که در رشتۀ روانشناسی تربیتی وجود داره، آمار و روش تحقیق رو مطالعه نکردم، چون زمان زیادی رو ازم می‌گرفت. ترجیح می‌دادم زمانمو روی درس دیگه‌ای بزارم.

برای درس زبان چالش زیادی نداشتم، چون از دوران ابتدایی کلاس زبان می‌رفتم، فقط کمی لغات ارشد رو خوندم.

برای دروس عمومی، رشد و تربیتی، از کتاب‌های روان‌آموز استفاده کردم، که خیلی جامع و کامل بودن. باتوجه به تایم کمی که داشتم اصلا سراغ منابع اصلی نرفتم و فقط کتاب‌های روان‌آموز رو مطالعه کردم. و مطمئنم هرکسی این کتاب‌هارو چند بار مطالعه کنه می‌تونه درصد خیلی خوبی کسب کنه.

مطلب پیشنهادی: کتاب‌های جامع روان‌آموز

کلاس کنکور و مشاوره، چه جایی در موفقیت تو داشت؟

من کلاس کنکور و مشاوره نرفتم، فقط چندتا همایش از خانوم دکتر زینب خجوی رو شرکت کردم.

وقتی برای تفریح و سرگرمی هم داشتی یا فقط درس و تست؟

آخرهفته‌ها تفریح داشتم، اما درطول هفته معمولاً به درس و مدرسه می‌گذشت. بودن با بچه‌ها توی مدرسه از نظر ذهنی منو آروم می‌کرد.

برنامه‌ریزی کنکورت، چه ویژگی‌های مثبتی داشت که دلت بخواهد به دیگران هم پیشنهادشان کنی؟

هر داوطلبی باید یه دورنمای ذهنی از کنکور و حجم منابع داشته باشه، بعدش برنامه‌ریزی بلندمدت و سپس برنامه‌ریزی هفتگی داشته باشه. در آخرهفته به خودش بازخورد بده و نقاط قوت و ضعف خودشو پیدا کنه و سعی کنه نقاط ضعف خودشو برطرف کنه.

کلاس های کنکور ارشد و دکتری روان آموز

در آزمون‌های جامع روان‌آموز شرکت کردی؟ (اگر جواب مثبت است، لطفا توضیح بده که در کدام مراحل آزمون شرکت کردی و این آزمون‌ها را از نظر شباهت به کنکور (نوع سوالات، بودجه‌بندی و…) چطور دیدی؟

در آزمون‌های جامع شرکت نکردم.

دکمۀ عقب‌گرد را می‌زنیم و تو را برمی‌گردانیم به روزی که تصمیم گرفتی درس خواندن برای کنکور را شروع کنی. این‌بار هم به همان ترتیب پیش می‌روی یا چیزهایی هست که بخواهی تغییرشان بدهی؟

اگر بخوام به عقب برگردم حتماً جایی برای درس آمار و روش تحقیق قرار می‌دم. اگر این درس رو جدی می‌گرفتم و حداقل ۴۰ درصد می‌زدم، رتبه‌ام تک‌رقمی می‌شد.

با درس‌های چالش‌برانگیز و رواعصاب چه می‌کردی؟ ترفند خاصی رویشان پیاده می‌کردی؟

درس چالش‌برانگیز من درس رشد بود. سعی می‌کردم مرور بیشتری داشته باشم که مطالب توی ذهنم تثبیت بشن. این مرور، زیاد به من کمک کرد و بالاترین درصدم مال درس رشد بود.

آزمون های آزمایشی ارشد روانشناسی روان آموز

به‌عنوان یک کنکوری، در سبک زندگی‌ات هم تغییراتی ایجاد کردی؟ (ورزش، تغذیه، خواب و…)

شبا حتما ساعت ۱۲ می‌خوابیدم، صبحا هم ساعت ۶ونیم بیدار می‌شدم. درمورد تغذیه هم سعی کردم تاجایی که امکان داره سالم باشه. یک‌سری عادت‌های زندگی تو سال کنکور باید تغییر کنه تا به موفقیت برسی و برای من، دوری‌از هرگونه حاشیه بود، کاملا به هدفم فکر می‌کردم، از آدم‌های سمی دوری می‌کردم، سعی می‌کردم دورم خلوت باشه تا آرامش خیال داشته باشم.

در سال کنکور، اتفاق ناخواسته‌ای یا مسئله‌ای پیش آمد که تو را به چالش بکشد؟ چطور از عهده‌اش برآمدی؟

خداروشکر در سال کنکور مسئله خاصی پیش نیومد و من با آرامش خاطر درس خوندم.

برای جمع‌بندی درس‌ها چه کردی؟ (اصولا بگو روزهای آخر چطور سپری می‌شد؟)

چون برنامه‌ریزی داشتم، زمان کافی برای جمع‌بندی داشتم. قسمت‌هایی که مشکل داشتم، دوباره مطالعه کردم، تست‌هایی که علامت‌زده بودم دوباره زدم، از خلاصه‌های کتاب روان‌آموز هم استفاده کردم. یه مباحثی هم خودم خلاصه کرده بودم که در زمان جمع‌بندی از اونا استفاده کردم.

در کل، هفتۀ آخر مونده‌به کنکور استرس داشتم اما سعی می‌کردم بهش غلبه کنم. گاهی اوقات موفق می‌شدم، گاهی اوقات هم نه. درکل، بودن همسرم درکنارم. آرامش و قوت‌قلبی که ایشون به من می‌دادن، اطمینانشون از موفقیت من، آرامش رو به من هدیه می‌داد.

خرید خلاصه های الکترونیک روان آموز

روز کنکورت چطور گذشت؟ (سر جلسۀ کنکور چه احساسی داشتی؟ با چه ترتیبی به سوالات پاسخ دادی؟)

روز کنکور به‌موقع سرجلسه حاضر شدم، متون زبان خوب بود و این باعث شد برای درس‌های بعدی اعتمادبه‌نفس پیدا کنم. گرچه موقع دیدن کارنامه، درصد زبان منو شوکه کرد، توقع درصد بالاتری داشتم، چندتا سوال و غلط زده بودم. دروس بعدی هم با آرامش جواب دادم، سعی کردم سوالاتی که شک دارم نزنم.

به جز نتیجه، کنکور این دوره مطالعاتی چه چیزهایی بهت یاد داد؟ (از چه چیزهایی چشم‌پوشی کردی و چه توصیه‌ای به کنکوری‌های سال‌های آینده داری؟

من برای کنکور جانزدم و با مقاومت و صبر به نتیجۀ دلخواهم رسیدم. توی زندگی، صبر معجزه می‌کنه، باید همه یادبگیریم صبور باشیم و عجله نکنیم. بالاخره می‌رسیم. بالاخره روزای سخت تموم می‌شن و روزای خوب و شیرینی درانتظار همۀ ماست.

در چشم‌انداز تو از آینده چه‌خبر است؟ چه برنامه و اهدافی داری؟

من محیط آموزشی رو خیلی دوست دارم. انشالله که بتونم از علمی که قراره کسب کنم در راه آموزش بچه‌ها، به بهترین نحو استفاده کنم.

کلاس های نکته و تست ارشد روانشناسی روان آموز

روان‌آموز در سال کنکورت چه نقشی داشت؟

درآخر جاداره از مجموعۀ عالی روان‌آموز تشکر کنم. مجموعه‌ای که تا روزآخر همراهتون می‌مونه و برای همۀ لحظات شما برنامه داره.

لطفا هرکدام از این کلمات را با یک کلمه، جمله یا عبارت توصیف کن:

روانشناسی : رشته‌ای که زندگی در اون جریان داره.روان‌آموز: : بهترین مجموعه‌ای که می‌تونی انتخاب کنی.
مهاجرت: شاید یک‌روزی اتفاق بیفته.سازمان سنجش: نتایج امسال خیلی دیر اعلام شد.
خانواده: همۀ هستی من.فروید: تفکرات خاص و عجیب.
ازدواج: با آدمِ درستش، بهترین اتفاقیه که می‌تونه برای آدم بیفته.آرزو: بزارید شخصی بمونه.
عشق: سختی‌های زندگی رو شیرین می‌کنه.بهترین رفیق:
استاد: مهم‌ترین دستاورد تاکنون:
الگو: بزرگ‌ترین آرزوی شخصی:
کنکور: رسیدن به قله.بزرگ‌ترین هدف شغلی:
دانشگاه: رشد.گرایش موردانتخاب: روانشناسی تربیتی
آینده: انشالله بهترین اتفاقا برای همه بیفته.دانشگاه موردانتخاب: دانشگاه بوعلی سینا، همدان.
دکترا: برنامه‌ای فعلا براش ندارم.هوش یا تلاش؟ تلاش زیاد در کنار هوش معمولی.