منابع کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

به‌راستی که بهترین منابع ارشد روانشناسی وزارت بهداشت کدام کتاب‌ها هستند؟ این پرچالش‌ترین و بزرگ‌ترین سوالی است که در ذهن هر داوطلب کنکوری نقش بسته است. انتخاب منابع درست می‌تواند به صرفه‌جویی در وقت و انرژی شما کمک کند و در نتیجه باعث کسب نتایج بهتری در آزمون سراسری شود. رفرنس‌هایی که سازمان سنجش برای کنکور روانشناسی ارشد وزارت بهداشت اعلام می‌کند هرساله دارای تغییرات اندکی می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم تا گام به گام هرآنچه که برای شرکت در آزمون ارشد روانشناسی وزارت بهداشت به آن نیاز دارید را به شما بگوییم و منابع این آزمون را به شما معرفی کنیم. 

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

زمان ثبت‌نام کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت 1403 در اواخر دی‌ماه 1402 است. تاریخ دقیق و شرایط ثبت‌نام در سایت سنجش متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین تاریخ برگزاری این آزمون در خرداد‌ماه سال 1403 است.

رشته‌های روانشناسی ارشد وزارت بهداشت

در ابتدا کمی با رشته‌های روانشناسی در کنکور وزارت بهداشت آشنا می‌شویم. در مقطع ارشد وزارت بهداشت، آزمون روانشناسی دربرگیرنده 4 رشته است. افرادی که در دوره کارشناسی خود در رشته‌ی روانشناسی تحصیل کرده‌اند (برای رشته روانشناسی بالینی، لیسانس مشاوره و راهنمایی نیز پذیرفته می‌شود)، تنها واجدان شرایط برای شرکت در این آزمون هستند. در جدول زیر می‌توانید رشته‌های ارشد روانشناسی وزارت بهداشت را مشاهده کنید.

جدول معرفی رشته‌های روانشناسی ارشد وزارت بهداشت

رشته های‌روانشناسی وزارت بهداشترشته‌هاي مرتبط كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنند
روانشناسی بالینیکلیه رشته‌های روانشناسی؛ مشاوره و راهنمایی
روانشناسی سلامتکارشناسی روانشناسی (کلیه گرایشها)
روانشناسی بالینی کودک و نوجوانکارشناسی روانشناسی (کلیه گرایشها)
بهداشت روانکارشناسی در رشته روانشناسی(با گرایش‌های: عمومی،رشد، شخصیت)؛ روانشناسی بالینی؛ روانشناسیکودکان استثنایی

دروس امتحانی ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

رشته‌های روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دارای دروس یکسانی هستند و تنها در مقدار ضرایب با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین رشته‌های بهداشت روان و روانشناسی سلامت 1 درس بیشتر از رشته‌های بالینی برای مطالعه دارند. کلیه دروس امتحانی آزمون ارشد روانشناسی وزارت بهداشت عبارت‌اند از:

روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

رشته روانشناسی بالینی محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته در آزمون وزارت بهداشت است. از مهم‌ترین تمایزات روانشناسی بالینی وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم، گذراندن دوران کارورزی دانشجویان در محیط بیمارستان است. در آزمون ارشد روانشناسی وزارت بهداشت 6 درس از این رشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ادامه با این دروس، ضرایب و طرفیت پذیرش این رشته آشنا خواهیم شد.

دروس رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

دروس رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشتضریب
روانشناسی بالینی (شامل روانشناسی بالینی، نابهنجاری، آسیب شناسی، تشخیص و ارزیابی روانشناختی)3
زبان عمومی3
نظریه‌های شخصیت و روان درمانی2
اختلالات روانی و روانشناسی فیزیولوژیک2
روانشناسی عمومی و رشد1.5
آمار و روش تحقیق1.5

جدول پذیرش دانشگاه ها در سال 1401-1402 رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

رشتهدانشگاهرایگانشهریه پردازتوضیحات تکمیلی
روانشناسی بالینیبقیه اله52عادی 3 نفر (اعضا رسمی سپاه پاسداران، آقا) و 2 نفر شهریه پرداز (اعضا رسمی سایر نیرو های مسلح شامل ارتش ناجا و وزارت دفاع، خانم و آقا) با ارائه گواهی عضویت و مجوز تحصیل از یگان خدمتی در قالب قرارداد آموزشی
زاهدان82
زنجان52
شهید بهشتی62
علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی62
کاشان82
کرمانشاه62
مشهد62

روانشناسی سلامت

از دیگر رشته‌های پرطرفدار روانشناسی در مقطع ارشد وزارت بهداشت، روانشناسی سلامت است. اگر شما نیز سلامت جسمانی خود و اطرافیان‌تان دارای اهمیت ویژه‌ای برایتان است، این رشته مناسب شماست. متقاضیان این رشته برای ارشد وزارت بهداشت باید به مطالعه 6 درس بپردازند. در جدول زیر می‌توانید دروس و ضرایب مورد ارزیابی در این رشته را به همراه ظرفیت پذیرش آن مشاهده کنید.

جدول دروس رشته روانشناسی سلامت وزارت بهداشت

دروس رشته روانشناسی سلامت وزارت بهداشتضریب
زبان عمومی3
روانشناسی بالینی (شامل روانشناسی بالینی، نابهنجاری، آسیب شناسی، تشخیص و ارزیابی روانشناختی)3
اختلالات روانی و روانشناسی فیزیولوژیک1.5
نظریه‌های شخصیت و روان درمانی1.5
آمار و روش تحقیق1.5
روانشناسی عمومی و رشد1.5
اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان1
 

جدول پذیرش رشته روانشناسی سلامت وزارت بهداشت دانشگاه ها در سال 1401-1402

رشتهدانشگاهرایگانشهریه پرداز
روانشناسی سلامت اصفهان41
ایران51
 

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

اگر بهبود سلامت روان کودکان و نوجوانان جزئی از دغدغه‌های شماست، جای شما در میان روانشناسان بالینی کودک و نوجوان خالیست. نکته حائز‌ اهمیت این است که تنها کسانی مجاز به انتخاب این رشته می‌باشند که در دوران کارشناسی خود در یکی از گرایش‌های رشد، شخصیت، عمومی، بالینی و یا کودکان استثنایی تحصیل کرده‌اند. متقاضیان این رشته باید 6 درس را برای کنکور ارشد وزارت بهداشت مورد مطالعه قرار دهند.

جدول دروس رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان وزارت بهداشت

دروس رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان وزارت بهداشتضریب
روانشناسی بالینی (شامل روانشناسی بالینی، نابهنجاری، آسیب شناسی، تشخیص و ارزیابی روانشناختی)3
زبان عمومی3
نظریه‌های شخصیت و روان درمانی2
روانشناسی عمومی و رشد2
اختلالات روانی و روانشناسی فیزیولوژیک1.5
آمار و روش تحقیق1.5

جدول پذیرش رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان وزارت بهداشت دانشگاه ها در سال 1401-1402

رشتهدانشگاهرایگانشهریه پردازتوضیحات تکمیلی
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(دارای سهمیه بومی) تبریز60 
علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی62 

بهداشت روان

در این رشته 7 درس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. تمامی دانشجویانی که در دوران کارشناسی خود در رشته روانشناسی تحصیل کرده‌اند، فارغ از هر گرایشی می‌توانند این رشته را برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد وزارت بهداشت انتخاب کنند.

جدول دروس رشته بهداشت روان وزارت بهداشت

دروس رشته بهداشت روان وزارت بهداشتضریب
زبان عمومی3
روانشناسی بالینی (شامل روانشناسی بالینی، نابهنجاری، آسیب شناسی، تشخیص و ارزیابی روانشناختی)2
اختلالات روانی و روانشناسی فیزیولوژیک2
اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان2
آمار و روش تحقیق1.5
روانشناسی عمومی و رشد1.5
نظریه‌های شخصیت و روان درمانی1

جدول پذیرش رشته بهداشت روان وزارت بهداشت دانشگاه ها در سال 1401-1402

رشتهدانشگاهرایگانشهریه پردازتوضیحات تکمیلی
بهداشت روان ایران73 
 

رشته‌های روانشناسی ارشد وزارت بهداشت

به دلیل اینکه دروس امتحانی در کنکور ارشد وزارت بهداشت در میان رشته‌ها یکسان هستند و تنها در ضرایبشان دارای تفاوت با یکدیگر هستند. در ادامه برای 7 درس بیان شده تمامی منابع اعلام شده از سوی سازمان سنجش و منابع پیشنهادی را آورده‌ایم. شما می‌توانید متناسب با دروسی که در هر رشته دارای ضرایب بیشتری هستند، منابع مورد نظرتان را انتخاب کنید.

همچنین در قسمت منابع پیشنهادی روان آموز، کتاب‌هایی که دارای برخی از سرفصل‌های منابع پیشنهادی وزارت بهداشت هستند را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید از این منابع برای تقویت برخی از موضوعات درسی منابع اصلی استفاده کنید.

زبان عمومی

منابع اعلام شده سازمان سنجش برای زبان عمومی وزارت بهداشت:

  1. Schmitt, D., Schmitt, N., & Mann, D. (2011). Focus on vocabulary 2: Bridging vocabulary. Longman.
  2. Lee, L. & Gundersen, E. (2011). Select Readings: Intermediate. Student’s book. Second Edition. Oxford University.
  3. Lee, L. & Bernard, J. (2011). Select Readings: Upper-intermediate. Student’s book. Second Edition. Oxford University.
  4. Anderson, N. J. (2014). Active skills for reading 3: Student’s book. Third Edition. National Geographic Learning.
  5. Anderson, N. J. (2014). Active skills for reading 4: Student’s book. Third Edition. National Geographic Learning.

 

منابع پیشنهادی روان آموز:

چنانچه دارای دایره لغات محدودی در زبان انگلیسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از کتاب “زبان روان” مجموعه روان آموز برای گسترش دانش خود در حیطه لغات انگلیسی استفاده کنید.

روانشناسی بالینی (شامل روانشناسی بالینی، نابهنجاری، آسیب شناسی، تشخیص و ارزیابی روانشناختی)

منابع اعلام شده سازمان سنجش برای روانشناسی بالینی وزارت بهداشت:

روانشناسی بالینی

  1. هافمن، استفن جی. روانشناسی بالینی؛ دیدگاه جهانی. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1398). تهران: انتشارات ارسباران.
  2. کرامر، جفری پی و دیگران. روانشناسی بالینی؛ پل علم و عمل. ترجمۀ فیروزبخت، مهرداد. (1400). تهران: انتشارات ارسباران.
  3. جی، تیموتی؛ جی، ترال – میچل؛ پرینستین. روانشناسی بالینی؛ فیرس. ترجمۀ فیروزبخت، مهرداد. (1400). تهران: انتشارات رشد.

روانشناسی نابهنجاری و آسیب شناسی

  1. کرینگ، آن و دیگران. آسیب شناسی روانی؛ علم و درمان اختلال های روان شناختی. ترجمۀ شمسی پور، حمید. (1397). تهران: انتشارات ارجمند.
  2. سلیگمن، مارتین ای پی و روزنهان، دیوید ال. آسیب شناسی روانی؛ روانشناسی نابهنجاری. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1393). تهران: انتشارات ارسباران.
  3. کامر، رونالد جی. آسیب شناسی روانی. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1398). تهران: انتشارات ارسباران.
  4. هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان کراس. آسیب شناسی روانی؛ دیدگاه های بالینی درباره اختلالات روانی. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  5. هوکسما، سوزان نولن، آسیب شناسی روانی. ترجمۀ زنجانی، زهرا و دیگران. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.
  6. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5)

ارزیابی روانشناختی

  1. مارناث، گری گراث و رایت، ا.جردن. راهنمای سنجش روانی مارنات؛ برای روانشناسان بالینی، مشاوره و روان پزشکان. ترجمۀ پاشاشریفی و دیگران. (1400). تهران: انتشارات سخن.
  2. اوتمر، اکهارد و اوتمر، زیگلیند. اصول مصاحبه بالینی بر اساس DSM-5. ترجمۀ نصر اصفهانی، مهدی. (1401). جلد 1. تهران: انتشارات ارجمند.
  3. سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت؛ روئیز پدرو. خلاصۀ روان پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمۀ رضاعی، فرزین. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.

منابع پیشنهادی روان آموز:

برخی از کتب مرجعی که در لیست فوق سبز‌رنگ هستند در کتاب‌های جامع زیر پوشش داده شده‌اند. شما می‌توانید به منظور افزایش تسلط خود در کتاب‌های مرجع، از این منابع نیز کمک بگیرید:

اختلالات روانی و روانشناسی فیزیولوژیک

منابع اعلام شده سازمان سنجش برای اختلالات روانی و روانشناسی فیزیولوژیک وزارت بهداشت:

  1. زین الدین، رسول و بنابی اصل آذر، کوروش. کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک. (1401). تهران: گروه تالیفی دکتر خلیلی.
  2. کارلسون، نیل. مبانی روانشناسی فیزیولوژیک. ترجمۀ پژهان، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات ارکان دانش.
  3. خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  4. کلب، برایان؛ ویشاو، یان کیو؛ کمپبل، جی. روانشناسی فیزیولوژیک؛ مغز و رفتار. ترجمۀ فیروزبخت، مهرداد. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
  5. معظمی، داود. مقدمات نوروسایکولوژی. (1400). تهران: انتشارات سمت.
  6.  Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5)

منابع پیشنهادی روان آموز:

در لیست منابع پیشنهادی سازمان بهداشت، کتاب‌هایی که به رنگ سبز در آمده‌اند، کتاب‌هایی هستند که در منابع کمک آموزشی زیر در کنار دیگر کتاب‌ها پوشش داده شده‌اند. شما می‌توانید در‌صورتی که دارای زمان کافی هستید، به مطالعه این کتب نیز بپردازید:

اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان

منابع اعلام شده سازمان سنجش برای اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان:

  1. راتوس، اسپنسر و نوید، جفری. بهداشت روانی. ترجمۀ سیدمحمدی یحیی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
  2. کانین، رابرت. مشاوره پیشگیرانه؛ کمک به مردم برای توانمند سازی آنان در سازمان ها و محیط های زندگی. ترجمۀ سهرابی، فرامرز. (1389). تهران: انتشارات علی و فرهنگ.
  3.   پارک، جی ای و پارک، ک. کلیات خدمات بهداشتی. ترجمۀ شجاعی تهرانی، حسین. (1398). تهران: انتشارات سماط.
  4. بولاند، رابرت و دیگران. خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمۀ رضاعی، فرزین و دیگران. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.
  5. کرامر، جفری پی؛ ای برنستاین، داگلاس؛ پرز ویکی. روانشناسی بالینی؛ پل و علم. ترجمۀ فیروزبخت، مهرداد. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
  6. اگدن، جین. روانشناسی سلامت. ترجمۀ کچویی، محسن. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.

منابع پیشنهادی روان آموز:

منبع سبزرنگ در لیست فوق به صورت خلاصه‌ای کاربردی در سایت روان آموز قرار گرفته است:

آمار و روش تحقیق
  1. منابع اعلام شده سازمان سنجش برای آمار و روش تحقیق وزارت بهداشت:
  2. دلاور، علی. روش تحقیق؛ در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  3. الیویرا، مانوئلا و گرین، جودیت. کاربرد آزمون های آماری در پژوهش های علوم رفتاری. ترجمۀ دلاو، علی و پژهان، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
  4. سرمد، زهره؛ بازرگان، الهه؛ حجازی، الهه. روش های تحقیق در علوم رفتاری. (1401). تهران: انتشارات: آگه.
  5. بازرگان هرندی، عباس. مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. (1401). تهران: انتشارات دیدار.
  6. کولیکان، هیو. آمار و روش های پژوهش در روانشناسی . ترجمۀ دلاور، علی؛ جمالفر سیاوش؛ عرب قهستانی. (1398). تهران: انتشارات رشد.
  7. گال، جویس؛ بورگ، والتر؛ گال، مردیت دامین. روش های تحقیق کمی و کیفی. ترجمۀ کیامنش و دیگران. (1393). تهران: انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
روانشناسی عمومی و رشد

منابع اعلام شده سازمان سنجش برای روانشناسی عمومی و رشد:

  1. اتکینسون، ریتا و دیگران. متن کامل زمینۀ روانشناسی هیلگارد. ترجمۀ براهنی، محمد نقی. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  2. کرین، ویلیام. نظریه های رشد؛ مفاهیم و کاربرد ها. ترجمۀ خوی نژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1399). تهران: انتشارات رشد.
  3. رایس فیلیپ. رشد انسان؛ روانشناسی رشد از تولد تا مرگ. ترجمۀ فروغان، مهشید. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.
  4. پاپالیا، دایان ای؛ الدز، سالی وندکاس؛ فلدمن، روت داسکین. روانشناسی رشد و تحول انسان. ترجمۀ عرب قهستانی، داود. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  5. سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت؛ روئیز پدرو. خلاصۀ روان پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمۀ رضاعی، فرزین. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.

منابع پیشنهادی روان آموز:

در لیست منابع مرجع وزارت بهداشت، برخی از کتاب‌ها با رنگ سبز مشخص شده‌اند. این کتب به همراه برخی از منابع دیگر در کتاب‌های جامع روان آموز گردآوری شده‌اند. شما می‌توانید به منظور افزایش تسلط خودتان بر روی این منابع از کتاب‌های زیر نیز کمک بگیرید:

نظریه‌های شخصیت و نظریه های روان ‌درمانی

منابع اعلام شده سازمان سنجش برای نظریه‌های شخصیت و نظریه های روان ‌درمانی:

  1. شولتز، دوآن و آلن شولتس، سیدنی. نظریه های شخصیت. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  2. پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریه های روان درمانی؛ نظام های روان درمانی؛ تحلیل میان نظری. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  3. شاو آستاد، کارول. نظریه های روان درمانی و مشاوره؛ (نظریه، عمل و تحقیق). ترجمۀ فیروزبخت، مهرداد. (1397). تهران: انتشارات ویرایش.
  4. کوری، جرالد. نظریه و کاربست مشاوران و روان درمانی. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
  5. پروچاسکا، جیمز. نظریه های روان درمانی؛ تحلیل فرانظری. ترجمۀ آوادیس یانس، هامایاک. (1396). تهران: انتشارات رشد.

منابع پیشنهادی روان آموز:

کتاب مرجع فوق که به رنگ سبز در‌آمده است، به منظور صرفه جویی در زمان دانشجویان، به صورت خلاصه‌‌ای مفید گردآوری شده‌است که می‌تواند به شما در افزایش تسلط‌تان بر روی این منبع کمک کند.

سوالات متداول

بله. این دو کنکور دارای 2 زمان برگزاری متفاوت هستند. این دو کنکور علاوه بر زمان، منابع متفاوتی نیز دارند.

نمی‌توان گفت کدام کنکور بهتر است زیرا هر داوطلب متناسب با علایق شخصی و اهداف مدنظر خودش اقدام به انتخاب به شرکت کردن در یکی از این 2 آزمون می‌کند.

رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت دارای منابع مشخصی برای کنکور ارشد روانشناسی است اما وزارت علوم منابع مشخصی را اعلام نمی‌کند. روانشناسان بالینی وزارت بهداشت در حیطه درمان فعالیت دارند و کارورزی آن‌ها در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد اما در وزارت علوم تمرکز بر روی حیطه تحقیقاتی است.

روانشناسی در مقطع ارشد دارای 4 گرایش: روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی سلامت و بهداشت روان است.

تاریخ برگزاری کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت در خرداد ماه 1403 است. تاریخ دقیق پس از اعلام سازمان سنجش در همین سایت قرار می‌گیرد.

بله. برای تمامی رشته‌هایی که در آزمون ارشد روانشناسی وزارت بهداشت وجود دارند،  باید لیسانس روانشناسی داشت. تنها برای رشته روانشناسی بالینی در ارشد وزارت بهداشت می‌توان با لیسانس مشاوره و راهنمایی نیز شرکت کرد.