منابع ارشد روانشناسی کودک و نوجوان چیست؟ بدون شک رشتهی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان یکی از هیجانانگیزترین و محبوبترین گرایشهای روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد است. برای موفقیت در کنکور رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ارشد چه باید کرد؟ ما در این مطلب هر آن چیزی را که برای رتبهبرتر شدن در آزمون ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان وزارت علوم نیاز است، به شما میگوییم!

ضرایب دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان وزارت علوم
اولین قدم، شناخت دروس امتحانی این رشته و ضرایب مرتبط با آنهاست تا بدانید که تمرکزتان را بیشتر باید روی کدام دروس بگذارید. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان کد ضریب 2 دارد. به این معنا که دروس امتحانی و منابع آن با گرایشهایی نظیر روانشناسی بالینی و علوم شناختی (گرایش توانبخشی و روانشناسی شناختی) یکسان است. در جدول زیر با دروس امتحانی ارشد بالینی کودک و نوجوان آشنا میشوید.
جدول ضرایب دروس امتحانی کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
عنوان درس | ضریب |
روانشناسي باليني | 3 |
متون روانشناسي | 2 |
روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي | 2 |
روانشناسي رشد | 2 |
علمالنفس | 1 |
آمار و روش تحقيق | 1 |
روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان | 1 |
بهترین منابع ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
حالا که از میزان اهمیت دروس و ضرایب آنها آگاه شدید، لازم است که اقدام به انتخاب بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی برای گرایش بالینی کودک و نوجوان کنید. اما بهترین منابع ارشد روانشناسی کودک و نوجوان چه ویژگیهایی دارند؟ مجموعهی روان آموز پس از بررسیهای لازم و مصاحبههایی که با رتبههای برتر کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان داشته است، لیستی از بهترین منابع را تهیه کردهاست.
راهنمای مطالعه:
- کتابهای سبز: اگر زمان محدودی تا کنکور دارید و پیشزمینهای در حوزهی منابع این گرایش ندارید، کتابهای سبزرنگ را مطالعه کنید.
- کتابهای آبی: اگر زمان مناسبی تا کنکور دارید علاوهبر کتابهای سبز، کتابهای آبی را هم مطالعه کنید اما تمرکزتان بر کتابهای سبز معطوف باشد.
- کتابهای مشکی: این کتابها رفرنسهایی هستند که طراحان کنکور از آنها استفاده میکنند. خواندن آنها ضرورتی ندارد زیرا تمامی مطالب کتابهای مشکی در کتابهای سبز بهصورت جامعتر پوشش داده شدهاند.

روانشناسي بالينی | 20 سوال
- روانشناسی بالینی، جلد 1و2 روانآموز
- پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریههای رواندرمانی: نظامهای رواندرمانی، تحلیل میاننظری. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روانشناسی بالینی فیرس. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ویراست ششم، ترجمهی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. (1401). تهران: انتشارات سخن.
- اوتمر، اکهارد و اوتمر، زیگلیند. اصول مصاحبهی بالینی براساس DSM-5. ترجمهی نصراصفهانی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.
در روانشناسی بالینی 1 و 2 از کدام منابع ارشد روانشناسی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روانشناسی بالینی فیرس. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ویراست ششم، ترجمهی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. (1401). تهران: انتشارات سخن.
- گنجی، مهدی. روانشناسی بالینی آپدیت (DSM-5)، (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- کرامر، جفری و برنستاین، داگلاس. روانشناسی بالینی: پل علم و عمل. (1400). ویراست نهم، ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات ارسباران.
- پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریههای رواندرمانی: نظامهای رواندرمانی، تحلیل میاننظری. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- شاملو سعید. روانشناسی بالینی. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- ولز، آدریان. راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمهی محمدخانی، شهرام. (1396). تهران: انتشارات ابنسینا.
- یانگ، جفری و همکاران. طرحوارهدرمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمهی حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا. (1401). تهران: ارجمند.
درصد تطابق کتاب روانشناسی بالینی روان آموز با درس روانشناسی بالینی در کنکور ارشد 1402 = 95 درصد

متون روانشناسی| 25 سوال
- زبان روان آموز
- سیدمحمدی، یحیی. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1401). تهران: انتشارات روان. (سطح ضعیف)
- لیل، لیندا. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. ترجمهی گنجی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان. (سطح متوسط)
- هاشمیان، کیانوش. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات سمت. (سطح پیشرفته)
- سرچ مطالب انگلیسی از مباحث مطالعاتی از منابع مختلف مثل ویکیپدیا، مقالات و…
در زبان روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- Raymond Murphy (2002). English grammar in use. Cambridge University Press.
- Diana Hopkins, Pauline Cullen (2007). Cambridge Grammar for IELTS Without Answers. Cambridge University Press.
- Educational Testing Service (2009). The Official Guide to the TOEFL Test. McGraw-Hill.
- Educational Testing Service (2008). The Official Guide to the New TOEFL IBT. McGraw-Hill Education
- Lin Lougheed (2016). IELTS Superpack. Barrons Educational Series.
- Els Van Geyte (2012). Collins Reading for Ielts. HarperCollins Publishers
- Betty Schrampfer Azar (2017). Understanding and Using English Grammar. CreateSpace Independent Publishing Platform.
درصد تطابق کتاب زبان روان، روانآموز با درس متون روانشناسی (زبان انگلیسی) در کنکور ارشد 1402 = 100 درصد

روانشناسي مرضي و كودكان استثنايی | 20 سوال
- آسیبشناسی روانی روانآموز
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیبشناسی روانی. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1402). تهران: انتشارات رسا.
- سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
- هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیبشناسی روانی: دیدگاههای بالینی دربارهی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- روانشناسی کودکان استثنایی روانآموز
- گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. دانشآموزان استثنایی. ویراست نهم، ترجمهی علیزاده، حمید و همکاران. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- میلانیفر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (1400). تهران: انتشارات قومس.
- سیف نراقی، مریم و نادری، عزتا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
در آسیبشناسی روانی روانآموز از کدام منابع ارشد روانشناسی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- نکات تکمیلی از کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5-TR.
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی کودک و نوجوان: بر اساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
- بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیبشناسی روانی. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1402). تهران: انتشارات رسا.
- هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیبشناسی روانی: دیدگاههای بالینی دربارهی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. (1398). تهران: انتشارات سمت.
- مش، اریک و ولف، دیوید. روانشناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمهی شریفیدرآمدی، پرویز و دیگران. (1396). تهران: انتشارات ویرایش.
- وایس، رابرت. آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
در روانشناسی کودکان استثنایی روانآموز از کدام منابع ارشد بالینی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- میلانیفر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (1400). تهران: انتشارات قومس.
- سیف نراقی، مریم و نادری، عزتا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
- افروز، غلامعلی. مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. (1401). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. دانشآموزان استثنایی. ویراست نهم، ترجمهی علیزاده، حمید و دیگران. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
- مش، اریک و ولف، دیوید. روانشناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمهی شریفیدرآمدی، پرویز و دیگران. (1396). تهران: انتشارات ویرایش.
- ارجمندنیا، علیاکبر و دیگران. روانشناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه. (1399). تهران: انتشارات سمت.
- وایس، رابرت. آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمه سیدمحمدی، یحیی. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
- وایس، رابرت. روانشناسی مرضی کودک و نوجوان. ترجمه گنجی، مهدی و دیگران. (1397). تهران: انتشارات ساوالان.
درصد تطابق کتاب های آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی روان آموز با درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در کنکور ارشد 1402 = 80 درصد

روانشناسي رشد| 20 سوال
- روانشناسی رشد 1 و 2 روانآموز
- کرین، ویلیام. نظریههای رشد: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمهی خوینژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روانشناسی رشد و تحول انسان. ترجمهی عرب قهستانی، داوود و دیگران. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- برک، لورا. روانشناسی رشد. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران. جلد 1 و 2.
- منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. (1400). تهران: انتشارات رشد.
در روانشناسی رشد 1 و 2 روانآموز از کدام منابع ارشد روانشناسی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- کرین، ویلیام. نظریههای رشد: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمهی خوینژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. (1400). تهران: انتشارات رشد.
- برک، لورا. روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). جلد اول. تهران: انتشارات ارسباران.
- برک، لورا. روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). جلد دوم. تهران: انتشارات ارسباران.
- پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روانشناسی رشد و تحول انسان. ترجمهی عرب قهستانی، داوود و دیگران. (1401). تهران: انتشارات سمت.
درصد تطابق کتاب روانشناسی رشد روانآموز جلد 1 و 2 با درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد 1402 = 90 درصد

علمالنفس| 15 سوال
- علمالنفس به زبان سادهی روانآموز
- بنیجمالی، شکوهالسادات و احدی، حسن. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- احمدی، علیاصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. (1392). تهران: انتشارات امیر کبیر.
- کجباف، محمدباقر. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روانشناسی اسلامی). (1394). تهران: انتشارات روان.
در علمالنفس روانآموز از کدام منابع ارشد بالینی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- قرآن کریم
- احمدی، علیاصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. (1392). تهران: انتشارات امیرکبیر.
- اژهای، جواد. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی. (1395). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- بنیجمالی، شکوهالسادات و احدی، حسن. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- حجتی، محمدباقر. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی. (1389). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- شیخ بهایی، کشکول، جلد 1.
- طباطبایی، محمدحسین. بدایهالحکمه. (1391). ترجمهی شیروانی، علی. قم: انتشارات دارالعلم.
- طباطبایی، محمدحسین. نهایهالحکمه. (1392). ترجمهی تدین، مهدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- عثمان، عبدالکریم. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی: مفهوم نفس و روان انسان. (1387). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- کجباف، محمدباقر. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روانشناسی اسلامی). (1394). تهران: انتشارات روان.
- مطهری، مرتضی. فلسفه اخلاق. (1373). تهران: انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی. فطرت. (1386). تهران: انتشارات صدرا.
- نجاتی، محمدعثمان. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان. ترجمهی بهشتی، سعید. (1395). تهران: انتشارات رشد.
درصد تطابق کتاب علم النفس به زبان ساده روان آموز با درس علم النفس در کنکور ارشد 1402 = 93 درصد

آمار و روش تحقيق| 20 سوال
- آمار و روش تحقیق مدرسان شریف (اگر برای این درس، کلاس آموزشی میگذرانید، بهتر است جزوه یا منبع موردنظر استادتان را جایگزین کنید.)
- دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. (1399). تهران: انتشارات رشد.
- دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. (1401). تهران: انتشارات آگه.
- حسنزاده، رمضان. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. (1397). تهران: انتشارات ساوالان.

روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان| 15 سوال
- روانشناسی فیزیولوژیک روانآموز
- خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- انگیزش و هیجان روانآموز
- ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. (1401). تهران: انتشارات سمت.
در روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روانآموز از کدام منابع استفاده شدهاست؟
- خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. ویراست سوم. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- معظمی، داوود. مقدمات نوروسایکولوژی. (1400). تهران: انتشارات سمت.
- ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. (1401). تهران: انتشارات سمت.
درصد تطابق کتاب های روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز با درس فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان در کنکور ارشد 1402 = 86/6درصد
خرید منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان را شناختید. حالا از کجا میتوانید این منابع را در سریعترین زمان و با کمترین دردسر تهیه کنید؟ روان آموز با بیش از 10 سال همراهی با داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی همیشه و هرجا در کنار شماست. شما میتوانید هرکدام از منابعی را که به آنها نیاز دارید، از سراسر ایران بهصورت آنلاین در فروشگاه روان آموز سفارش دهید و در سریعترین زمان ممکن دریافت کنید. برای مشاهده و سفارش منابع به لینک فروشگاه مراجعه کنید.
ظرفیت پذیرش دانشگاهها در رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
رشتهی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان در دانشگاههای کشور هرساله تعداد بسیار محدودی داوطلب میپذیرد. در ادامه میتوانید لیستی از دانشگاههای پذیرندهی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان را مشاهده کنید.
ظرفیت پذیرش دانشگاهها در رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
رشته | نوع دانشگاه | دانشگاه | ظرفیت | ||
روزانه | شبانه | خودگردان | |||
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | دولتی | دانشگاه تبریز | 5 | 3 | 5 |
5پردیس ارس در جلفا | |||||
پیام نور | دانشگاه پيام نور استان بوشهر – مركز بوشهر | 20 | – | – | |
غیرانتفاعی | دانشگاه غيرانتفاعي علم و هنر – يزد | 20 | – | – | |
موسسه غيرانتفاعي رشديه – تبريز | 20 | – | – |
جزوات روانشناسی بالینی کودک و نوجوان کنکور ارشد
اگر زمانتان برای درس خواندن محدود است و فرصت جزوهبرداری یا خلاصهنویسی ندارید، هیچ نگران نباشید! ما به فکر شما هستیم. روان آموز برای مهمترین دروس امتحانی رشتههای روانشناسی، جزواتی تهیه کردهاست که میتوانند به شما در صرفهجویی در زمان کمک شایانی کنند. این جزوات کنکوری هم بهصورت الکترونیک و هم بهصورت چاپی قابل دریافت هستند. در میان فایلهای روان آموز، جزوههای مناسب رشتهی روانشناسی بالینی از این قرارند: خلاصهی انگیزش و هیجان ریو، خلاصهی روانشناسی رشد پاپالیا، نمونه سوالات آسیبشناسی، نمونه سوالات روانشناسی بالینی فیرس و… . برای دریافت جزوات بر روی لینک زیر کلیک کنید.
کتابهای جامع کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
کتابهای سبزرنگی که بالاتر در بخش منابع معرفی کردیم، همان کتابهای جامع روان آموز هستند. این کتابها پس از بررسی کنکور سالهای گذشته، بررسی کامل رفرنسها، مصاحبه با رتبههای برتر، مشورت با اساتید این حوزهها و… تهیه شدهاند. درواقع نکتهای وجود ندارد که از دید مولفان این کتابها پنهان ماندهباشد و تمامی مطالب مهم در این کتابها ذکر شدهاند. به همین خاطر شما تنها با مطالعهی یک کتاب از مطالعهی چندین کتاب قطور بینیاز میشوید. شما میتوانید پیش از تهیهی کتابهای جامع روان آموز بخشی از این کتابها را بهعنوان نمونه و رایگان دریافت کنید و سپس درصورت تمایل، اقدام به خرید کنید. برای دریافت فایل نمونه کتاب و خرید به لینک زیر مراجعه کنید.