منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1402-1403 چیست؟ پیشنهاد رتبهبرترهای کنکور ارشد روانشناسی بالینی سال گذشته کدام کتابهاست؟ انتخاب بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی مهمترین و اولین قدم برای شرکت در این آزمون است. روانآموز با بررسی منابع کنکور معرفیشده توسط رتبه برترهای سالهای قبل و به کمک مشاورین متخصص در زمینهی کنکور ارشد روانشناسی بالینی، مثل همیشه در کنار شماست و لیستی جامع از منابع را برایتان فراهم کردهاست. در ادامهی مطلب به معرفی منابع ارشد روانشناسی بالینی متناسب با ضریب هر درس، ظرفیت پذیرش این گرایش در دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی و آزاد و همچنین تفاوتهای گرایش بالینی وزارت علوم با بالینی وزارت بهداشت پرداختهایم. اگر داوطلب آزمون ارشد روانشناسی هستید، این مطلب میتواند پاسخگوی بسیاری از سوالات شما باشد.

ضرایب دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی (کد ضریب 2)
برای اینکه شروعی اصولی داشتهباشیم، قبل از هر چیز باید بدانیم با منابع چندچندیم. برای فهمیدنش هم میرویم سراغ ضرایب درسها. وقتی برایمان روشن باشد که هر درس، چه ضریبی و بهعبارت دیگر چه اهمیتی دارد، میتوانیم بهتر برنامهریزی کنیم.
ضرایب دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم 1403
عنوان درس | ضریب |
روانشناسي باليني | 3 |
متون روانشناسي | 2 |
روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي | 2 |
روانشناسي رشد | 2 |
علمالنفس | 1 |
آمار و روش تحقيق | 1 |
روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان | 1 |
منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1402
در سالهای گذشته، کنکور ارشد روانشناسی در اواخر اردیبهشت یا اوایل تیرماه برگزار میشد و پذیرفتهشدگان کنکور، همان سال به دانشگاه میرفتند. در سالهای اخیر بهدلیل برگزاری کنکور ارشد در اسفندماه، زمان آزمون و تاریخ ورود به دانشگاه با هم متفاوت هستند. بنابراین منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1402، درواقع کتابهایی هستند که ورودیهای سال 1403 برای قبولی در این آزمون، باید مطالعه کنند.
منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم 1402-1403
حالا که با دروس لازم برای ارشد روانشناسی بالینی آشنا شدیم و میدانیم کدام درسها نقش تعیینکنندهتری در نتیجهی آزمون ارشد دارند، وقت معرفی بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی برای گرایش بالینی است. منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1403 را برای دسترسی راحتتر شما به سه شیوۀ فایل صوتی، فایل pdf و متنی برایتان آماده کرده ایم.
فایل صوتی معرفی منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1403 توسط دکتر زینب خجوی
فایل pdf معرفی کامل منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی
تیم روان آموز برای دسترسی راحتتر شما به منابع در هرزمان و بدون نیاز به اینترنت، تمامی منابع ارشد روانشناسی بالینی موردنیاز برای آزمون ارشد 1403 را درقالب یک فایل pdf برایتان قرار داده است.
در قسمت بعد از معرفی منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی، درصدهایی که نیاز دارید در هریک از دروس کسب کنید تا در کنکور ارشد روانشناسی بالینی به رتبۀ دلخواهتان برسید را هم برایتان قرار دادیم تا بتوانید با هدف گذاری درست در خواندن منابع به نتیجهی دلخواهتان در کنکور برسید. (توجه داشته باشید که این رتبهها بهطور تقریبی در بین سالهای مختلف یکسان بوده اما این احتمال وجود دارد، در سوالات بعضی دروس یک سال به علت سختگیری یا آسانگیری، این درصدها مقداری تغییر کرده باشند.)
(راهنمای مطالعۀ منابع ارشد روانشناسی بالینی معرفیشده: اگر وقتتان محدود است، فقط منابع قرمز رنگ را بخوانید. اگر بهاندازهی کافی وقت دارید، منابع سبزرنگ را هم یکدور بخوانید و در مرورهای بعدی، فقط برای منابع قرمز وقت بگذارید. منابع مشکیرنگ، در کتابهای روان آموز، پوشش داده شدهاند و لازم نیست زمانتان را صرف آنها کنید. معرفی کردنشان صرفا برای آشنایی بیشتر شما با رفرنسهای طراحان کنکور است.)
روانشناسي بالينی| 20 سوال
- روانشناسی بالینی، جلد 1و2 روان آموز
- پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریههای رواندرمانی: نظامهای رواندرمانی، تحلیل میاننظری. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روانشناسی بالینی فیرس. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ویراست ششم، ترجمهی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. (1401). تهران: انتشارات سخن.
- اوتمر، اکهارد و اوتمر، زیگلیند. اصول مصاحبهی بالینی براساس DSM-5. ترجمهی نصراصفهانی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.
در روانشناسی بالینی 1 و 2 از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روانشناسی بالینی فیرس. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ویراست ششم، ترجمهی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. (1401). تهران: انتشارات سخن.
- گنجی، مهدی. روانشناسی بالینی آپدیت (DSM-5)، (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- کرامر، جفری و برنستاین، داگلاس. روانشناسی بالینی: پل علم و عمل. (1400). ویراست نهم، ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات ارسباران.
- پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریههای رواندرمانی: نظامهای رواندرمانی، تحلیل میاننظری. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- شاملو سعید. روانشناسی بالینی. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- ولز، آدریان. راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمهی محمدخانی، شهرام. (1396). تهران: انتشارات ابنسینا.
- یانگ، جفری و همکاران. طرحوارهدرمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمهی حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا. (1401). تهران: ارجمند.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس روانشناسی بالینی
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 55درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 45درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 40درصد
درصد تطابق کتاب روانشناسی بالینی روان آموز با درس روانشناسی بالینی در کنکور ارشد 1402 = 95 درصد

متون روانشناسی| 25 سوال
- زبان روان آموز
- سیدمحمدی، یحیی. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1401). تهران: انتشارات روان. (سطح ضعیف)
- لیل، لیندا. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. ترجمهی گنجی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان. (سطح متوسط)
- هاشمیان، کیانوش. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات سمت. (سطح پیشرفته)
- سرچ مطالب انگلیسی از مباحث مطالعاتی از منابع مختلف مثل ویکیپدیا، مقالات و…
در زبان روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- Raymond Murphy (2002). English grammar in use. Cambridge University Press.
- Diana Hopkins, Pauline Cullen (2007). Cambridge Grammar for IELTS Without Answers. Cambridge University Press.
- Educational Testing Service (2009). The Official Guide to the TOEFL Test. McGraw-Hill.
- Educational Testing Service (2008). The Official Guide to the New TOEFL IBT. McGraw-Hill Education
- Lin Lougheed (2016). IELTS Superpack. Barrons Educational Series.
- Els Van Geyte (2012). Collins Reading for Ielts. HarperCollins Publishers
- Betty Schrampfer Azar (2017). Understanding and Using English Grammar. CreateSpace Independent Publishing Platform.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس متون روانشناسی
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 70درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 70درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 35درصد
درصد تطابق کتاب زبان روان، روانآموز با درس متون روانشناسی (زبان انگلیسی) در کنکور ارشد 1402 = 100 درصد

روانشناسي مرضي و كودكان استثنايی| 20 سوال
- آسیبشناسی روانی روان آموز
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیبشناسی روانی. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1402). تهران: انتشارات رسا.
- سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
- هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیبشناسی روانی: دیدگاههای بالینی دربارهی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- روانشناسی کودکان استثنایی روان آموز
- گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. دانشآموزان استثنایی. ویراست نهم، ترجمهی علیزاده، حمید و همکاران. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- میلانیفر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (1400). تهران: انتشارات قومس.
- سیف نراقی، مریم و نادری، عزتا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
در آسیبشناسی روانی روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- نکات تکمیلی از کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5-TR.
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی کودک و نوجوان: بر اساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
- بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیبشناسی روانی. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1402). تهران: انتشارات رسا.
- هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیبشناسی روانی: دیدگاههای بالینی دربارهی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. (1398). تهران: انتشارات سمت.
- مش، اریک و ولف، دیوید. روانشناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمهی شریفیدرآمدی، پرویز و دیگران. (1396). تهران: انتشارات ویرایش.
- وایس، رابرت. آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
در روانشناسی کودکان استثنایی روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی بالینی ارشد استفاده شدهاست؟
- گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- گنجی، مهدی. آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- میلانیفر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (1400). تهران: انتشارات قومس.
- سیف نراقی، مریم و نادری، عزتا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
- افروز، غلامعلی. مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. (1401). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. دانشآموزان استثنایی. ویراست نهم، ترجمهی علیزاده، حمید و دیگران. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
- مش، اریک و ولف، دیوید. روانشناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمهی شریفیدرآمدی، پرویز و دیگران. (1396). تهران: انتشارات ویرایش.
- ارجمندنیا، علیاکبر و دیگران. روانشناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه. (1399). تهران: انتشارات سمت.
- وایس، رابرت. آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمه سیدمحمدی، یحیی. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
- وایس، رابرت. روانشناسی مرضی کودک و نوجوان. ترجمه گنجی، مهدی و دیگران. (1397). تهران: انتشارات ساوالان.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 55درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 50درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 50درصد
درصد تطابق کتاب های آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی روان آموز با درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در کنکور ارشد 1402 = 80 درصد

روانشناسي رشد| 20 سوال
- روانشناسی رشد 1 و 2 روان آموز
- کرین، ویلیام. نظریههای رشد: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمهی خوینژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روانشناسی رشد و تحول انسان. ترجمهی عرب قهستانی، داوود و دیگران. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- برک، لورا. روانشناسی رشد. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران. جلد 1 و 2.
- منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. (1400). تهران: انتشارات رشد.
در روانشناسی رشد 1 و 2 روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- کرین، ویلیام. نظریههای رشد: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمهی خوینژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1401). تهران: انتشارات رشد.
- منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. (1400). تهران: انتشارات رشد.
- برک، لورا. روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). جلد اول. تهران: انتشارات ارسباران.
- برک، لورا. روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). جلد دوم. تهران: انتشارات ارسباران.
- پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روانشناسی رشد و تحول انسان. ترجمهی عرب قهستانی، داوود و دیگران. (1401). تهران: انتشارات سمت.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس رشد
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 70درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 60درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 60درصد
درصد تطابق کتاب روانشناسی رشد روانآموز جلد 1 و 2 با درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد 1402 = 90 درصد

علمالنفس| 15 سوال
- علمالنفس به زبان سادهی روان آموز
- بنیجمالی، شکوهالسادات و احدی، حسن. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- احمدی، علیاصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. (1392). تهران: انتشارات امیر کبیر.
- کجباف، محمدباقر. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روانشناسی اسلامی). (1394). تهران: انتشارات روان.
در علمالنفس روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم استفاده شدهاست؟
- قرآن کریم
- احمدی، علیاصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. (1392). تهران: انتشارات امیرکبیر.
- اژهای، جواد. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی. (1395). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- بنیجمالی، شکوهالسادات و احدی، حسن. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- حجتی، محمدباقر. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی. (1389). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- شیخ بهایی، کشکول، جلد 1.
- طباطبایی، محمدحسین. بدایهالحکمه. (1391). ترجمهی شیروانی، علی. قم: انتشارات دارالعلم.
- طباطبایی، محمدحسین. نهایهالحکمه. (1392). ترجمهی تدین، مهدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- عثمان، عبدالکریم. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی: مفهوم نفس و روان انسان. (1387). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- کجباف، محمدباقر. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روانشناسی اسلامی). (1394). تهران: انتشارات روان.
- مطهری، مرتضی. فلسفه اخلاق. (1373). تهران: انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی. فطرت. (1386). تهران: انتشارات صدرا.
- نجاتی، محمدعثمان. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان. ترجمهی بهشتی، سعید. (1395). تهران: انتشارات رشد.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس علمالنفس
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 58درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 61درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 54درصد
درصد تطابق کتاب علم النفس به زبان ساده روان آموز با درس علم النفس در کنکور ارشد 1402 = 93 درصد

آمار و روش تحقيق| 20 سوال
- آمار و روش تحقیق مدرسان شریف (اگر برای این درس، کلاس آموزشی میگذرانید، بهتر است جزوه یا منبع موردنظر استادتان را جایگزین کنید.)
- دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. (1399). تهران: انتشارات رشد.
- دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. (1401). تهران: انتشارات آگه.
- حسنزاده، رمضان. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. (1397). تهران: انتشارات ساوالان.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس آمار و روش تحقیق
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 70درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 50درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 40درصد

روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان| 15 سوال
- روانشناسی فیزیولوژیک روان آموز
- خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- انگیزش و هیجان روان آموز
- ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. (1401). تهران: انتشارات سمت.
در روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. ویراست سوم. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- معظمی، داوود. مقدمات نوروسایکولوژی. (1400). تهران: انتشارات سمت.
- ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
- خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. (1401). تهران: انتشارات سمت.
درصدهای قبولی موردنیاز در درس فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
میانگین درصدهای رتبه زیر 10: 40درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 50: 40درصد
میانگین درصدهای رتبه زیر 100: 54درصد
درصد تطابق کتاب های روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز با درس فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان در کنکور ارشد 1402 = 86/6درصد
ارشد بالینی وزارت علوم بهتر است یا وزارت بهداشت؟
اول از همه باید بدانید که شرکت در گرایش روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، فقط برای بچههای روانشناسی و مشاوره مجاز است. پس اگر جزو دانشجوهای تغییر رشتهای هستید و قصد دارید برای مقطع ارشد، روانشناسی بالینی بخوانید، فقط میتوانید در کنکور وزارت علوم شرکت کنید. حالا اصلا این دوتا مگر چه فرقی با هم دارند؟ ماجرا این است که روانشناسی بالینی در دانشگاههای زیرنظر وزارت بهداشت، درسهای عملی بیشتری دارد؛ برعکس وزارت علوم که عمدتاً روی تئوری مانور میدهد. البته بچههای ارشد بالینی در هر دو گرایش، حین تحصیل به درمانگری مشغول میشوند اما وزارت بهداشتیها، زمان بیشتری را به کار در بیمارستانها و کلینیکها میگذرانند. نکتهی مهم دیگری که میتواند در تصمیمگیری شما موثر باشد، این است که وزارت علوم، ظرفیت پذیرش بیشتری دارد.
در جدول زیر به اختصار منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت را برایتان آوردهایم. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری از روانشناسی بالینی وزارت بهداشت همچون: دروس امتحانی هر کدام از گرایشها، معرفی تمامی گرایشهای وزارت بهداشت و لیست کامل منابع تمامی گرایشهای وزارت بهداشت را مشاهده کنید، به صفحهی مربوط به وزارت بهداشت مراجعه کنید.
معرفی بخشی از منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت
نام درس | بخشی از منابع معرفی شده |
نظریههای شخصیت و نظریههای روان درمانی | نظریههای شخصیت شولتز، ترجمۀ سیدمحمدی خلاصه کتاب نظریههای روان درمانی پروچاسکا نظریههای رواندرمانی پروچاسکا و نورکراس، ترجمۀ سیدمحمدی |
روانشناسی عمومی و رشد | نظریههای رشد، ویلیام کرین، ترجمۀ خوینژاد روانشناسی رشد روانآموز جلد 1 زمینهی روانشناسی هیلگارد، ترجمۀ براهنی روانشناسی عمومی روانآموز |
ظرفیت پذیرش دانشگاهها در روانشناسی بالینی، وزارت علوم سال 1402
خب حالا دروس امتحانی، ضرایب و منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی را دقیق و باجزئیات میشناسیم. برویم از ظرفیت پذیرش دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی و پیامنور در نوبتهای روزانه، شبانه و پردیس خودگردان، سردربیاوریم.
رشته | دانشگاه | ظرفیت | ||
روزانه | شبانه | خودگردان | ||
روانشناسی بالینی | دانشگاه اصفهان | 6 | 3 | 2 |
دانشگاه الزهرا (ویژه خواهران) | 10 | 4 | – | |
دانشگاه تبریز
| 5 | 3 | 5 | |
5 (محل تحصیل پردیس ارس در جلفا) | ||||
دانشگاه تهران
| 6 | 4 | 6 (محل تحصیل پردیس ارس در جلفا) | |
6 (محل تحصیل پردیس خلیجفارس در قشم) | ||||
6 (محل تحصیل پردیس رضوانشهرگیلان)
| ||||
6 (محل تحصیل پردیس البرز کرج)
| ||||
دانشگاه خوارزمی- تهران (محل تحصیل کرج) | 8 | 2 | – | |
دانشگاه سمنان (محل تحصیل مهدیشهر) | 6 | 2 | – | |
دانشگاه شاهد- تهران | 8 | 5 | – | |
دانشگاه شهید باهنر- کرمان | 8 | 3 | – | |
دانشگاه شهیدبهشتی- تهران | 4 | – | 4 | |
دانشگاه شهید چمران- اهواز | 9 | – | – | |
دانشگاه شیراز | 16 | – | 16 | |
دانشگاه علامه طباطبایی- تهران | 8 | – | – | |
دانشگاه فردوسی- مشهد | 5 | 3 | – | |
دانشگاه کردستان- سنندج | 13 | – | – | |
دانشگاه محقق اردبیلی- اردبیل | 13 | – | – | |
دانشگاه پیام نور استان تهران- تهران جنوب | 20 | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی خاتم-تهران | 20 | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی شهاب دانش- قم | 20 | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر- یزد | 20 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی حکیم طوس-مشهد | 20 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصر خسرو- ساوه | 13 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی آپادانا- شیراز | 20 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی علوم و فناری آریان-امیرکلا بابل | 20 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی مجازی ایرانیان- تهران | 30 | – | – | |
روانشناسی بالینی گرایش خانواده | دانشگاه شهید بهشتی تهران | 4 | – | 4 |
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی- تهران | 12 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری آریان- امیرکلا بابل | 20 | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ- تهران | 20 | – | – | |
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | دانشگاه تبریز | 5 | 3 | 5 |
5 (محل تحصیل پردیس ارس در جلفا) | ||||
دانشگاه پیام نور استان بوشهر- مرکز بوشهر | 20 | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر- یزد | 20 | – | – | |
موسسه غیرانتفاعی رشدیه- تبریز | 20 | – | – |
ظرفیت پذیرش ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه آزاد
داوطلبان ارشد رشتهی روانشناسی برای ورود به دانشگاههای دولتی و غیردولتی، یک کنکور واحد میدهند اما در مرحلهی انتخابرشته، دانشگاه آزاد راه خودش را جدا میکند. بنابراین بعد از دریافت کارنامهی اولیهی آزمون، اگر متقاضی انتخابرشته در دانشگاه آزاد باشید، باید وارد وبسایت azmoon.iau.ir بشوید و با «کد دسترسی به انتخابرشتهی دانشگاه آزاد اسلامی» که پایین کارنامهی اولیهی آزمون درج شدهاست، فرم انتخابرشته را پر کنید. در ادامه، ظرفیت پذیرش دانشگاههای آزاد در رشتهی روانشناسی بالینی را در سال 1401 و 1402 میبینید.
جدول ظرفیت پذیرش دانشگاههای آزاد در رشتهی روانشناسی بالینی، سال 1401 و 1402
سال | تهران | شهرستان | پذیرش کل | واحد الکترونیکی |
1401 | 80 | 1060 | 1140 | 40 |
1402 | 100 | 1080 | 1180 | 40 |
چطور میتوان هم در ارشد بالینی و هم در ارشد عمومی رتبۀ خوبی کسب کرد؟

رتبه های برتر کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1402
در ادامه لینک مصاحبههایی که با رتبه برترهای کنکور ارشد روانشناسی بالینی داشتهایم را برایتان گذاشتهایم تا بتوانید با الگوبرداری از روش درس خواندن، سبک زندگی، منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی مورد استفاده و…، موفقیت خود را در کنکور روانشناسی 1403 تضمین کنید. برای خواندن هریک از مصاحبهها بر روی آن کلیک کنید.
مصاحبه با رتبه 7 بالینی و عمومی ارشد 1402
مصاحبه با رتبه 1 ارشد بالینی 1401
پکیج کامل کتاب های روان آموز، ویژه کنکور ارشد بالینی
دانلود سوالات کنکور ارشد روانشناسی بالینی
تیم روانآموز سوالات کنکور ارشد روانشناسی از سال 1402 به قبل را به همراه پاسخهای کلیدیشان جمعآوری کردهاست. شما میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر سوالات هرکدام از سالهای موردنظر خود را به همراه پاسخشان دانلود کنید
سوالات متداول
تاریخ کنکور ارشد روانشناسی بالینی چه زمانی است؟
کنکور ارشد روانشناسی در تمامی رشتههای امتحانی از جمله روانشناسی بالینی در روزهای پنجشنبه و جمعه 3 و 4 اسفندماه برگزار خواهدشد.
ثبت نام کنکور ارشد روانشناسی بالینی چه زمانی شروع میشود؟
طبق اعلام سازمان سنجش، ثبتنام برای آزمون ارشد روانشناسی در تمامی رشتههای امتحانی از جمله روانشناسی بالینی، از 23 تا 29 مهرماه انجام خواهد شد.
منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم 1403 را چطور تهیه کنیم؟
برای تهیهی منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی، میتوانید به بخش فروشگاه روانآموز مراجعه کرده و علاوهبر کتب کنکوری، درصورت تمایل دیگر محصولات آموزشی کنکور ارشد روانشناسی را نیز تهیه کنید.
منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد چیست؟
در مقطع ارشد، یک کنکور واحد برای ورود به دانشگاههای دولتی و غیردولتی برگزار میشود و منابع رشتهی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد، همان منابعی است که در مطلب حاضر معرفی شدهاست.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.